Architektura MuratorRealizacjeTerminal Morski w Salerno

Terminal Morski w Salerno

Nowy Terminal Morski w Salerno to jeden z elementów szeroko zakrojonego i realizowanego już od lat 90-tych planu rewitalizacji portu. Obiekt powstał według projektu Zaha Hadid Architects i jest pierwszą realizacją pracowni oddaną do użytku po śmierci jej założycielki.

Terminal Morski w Salerno
Fot. Hélène Binet

Działalność nowego Terminalu Morskiego w Salerno zainaugurowano 25 kwietnia 2016. To pierwszy obiekt zaprojektowany przez Zaha Hadid Architects, oddany to użytku po śmierci założycielki pracowni, która zmarła 31 marca 2016 roku w Miami w wielu 65 lat.

Ze względu na niedaleką odległość do atrakcji turystycznych regionu - Capri, Paestum, Pompeje i Positano, port w Salerno jest punktem tranzytowym dla wielu turystów przybywających szczególnie w sezonie letnim. Zamiar budowy nowego terminalu morskiego zawarto w stworzonym już w 1993 roku opracowaniu, w którym znlalazły się projekty kluczowe dla społecznej, ekonomicznej i środowiskowej regeneracji miasta. Projekt budynku wyłoniono w ramach konkursu architektonicznego z 2000 roku, w którym pierwszą nagrodę przyznano pracowni Zaha Hadid Architects.

Terminal zlokalizowano na publicznym molo podkreślając istniejące i tworząc nowe połączenia pomiędzy miastem a morzem. Obiekt składa się z trzech, przenikających się części – administracyjnej dla krajowych organów kontroli granicznej i linii żeglugowych, terminal obsługujący międzynarodowe promy i statki wycieczkowe z całego świata oraz terminal dla promów lokalnych i regionalnych.

Przypominająca muszlę ostrygi, asymetryczna „skorupa” chroni pasażerów przez intensywnym śródziemnomorskim słońcem. Pochyła ścieżka, prowadząca od nabrzeża kieruje podróżnych na wewnętrzne rampy, którymi przemieszczają się na poziom umożliwiający wejście na duże statki i promy. We wnętrzu, sekwencja przenikających się przestrzeni organizuje ruch wokół restauracji i poczekalni.

Nocą, rozświetlony terminal niczym latarnia morska staje się punktem orientacyjnym w porcie. Za dnia z jego okien i tarasów rozciągają się widoki na Wybrzeże Amalfi i Zatokę Salerno. Nowy Terminal Morski Salerno pozwoli zwiększyć liczbę obsługiwanych pasażerów do 500 tys. rocznie.

Tagi:
Christos Passas z Zaha Hadid Architects o nowoczesnej przestrzeni miejskiej Grupa medialna DMNTR, wydawca popularnego w Ukrainie magazynu „Dom i Wnętrze”, zaprasza na konferencję „Modern Urban Space”. Gościem specjalnym wydarzenia będzie architekt Christos Passas z brytyjskiego biura Zaha Hadid Architects. W programie także prelekcje Macieja Franty z Franta Group oraz Ostapa Ivaniva z APA Wojciechowski Architekci.
Stół Zahy Hadid za ponad 2 mln zł? Warszawska DESA Unicum wystawia stół Mesa projektu Zahy Hadid z 2007 roku. Jego cena może przekroczyć 2 mln zł.
Hyperloop. Zaha Hadid Architects dla innowacji w transporcie Hyperloop to nowy superszybki środek transportu. Nie porusza się po szynach czy jezdni, ale mknie w powietrzu, w tunelach. Projektowaniem rozwiązań dla tego futurystycznego pojazdu na terenie Włoch zajmie się słynna londyńska pracownia architektoniczna Zaha Hadid Architects.
Nowa stacja moskiewskiego metra od Zaha Hadid Architects Moskiewskie metro każdego roku przewozi 2,5 miliarda pasażerów, a ich dzienna liczba dochodzi do 10 milionów. Nową stację podziemnej kolei w Moskwie zaprojektuje londyńskie biuro Zaha Hadid Architects. W swoim zwycięskim konkursowym projekcie architekci zaproponowali innowacyjny system oświetlenia i informacji dla pasażerów.
Egzoszkielety w architekturze: projekt konstrukcji hotelu Morpheus w Makao Stalowy egzoszkielet hotelu Morpheus projektu biura Zaha Hadid Architects docenił ostatnio brytyjski Instytut Inżynierów Konstruktorów (IStructE), przyznając budynkowi główną nagrodę w kategorii Innowacje budowlane w corocznym konkursie Structural Awards. Prezentujemy szczegółowe założenia projektu egzoszkieletu, nad którym pracowali specjaliści z BuroHappold Engineering.
Wieżowiec Zahy Hadid otwarto dla publiczności Generali Tower można było odwiedzić po raz pierwszy w niedzielę 15 października 2017. Mediolańska wieża ma 170 metrów wysokości, jej budowa zakończy się na początku 2018 roku.