Architektura Murator Studenci Projekty Erem: dom pracy twórczej; Wrocław

Erem: dom pracy twórczej; Wrocław

Przedmiotem pracy jest zaprojektowanie plombowego budynku w zabudowie śródmiejskiej na ulicy Henryka Dąbrowskiego we Wrocławiu. Obiekt ma pełnić funkcję miejsca zamieszkania i pracy dla stypendystów, jak i być obiektem kultury dla mieszkańców Przedmieścia Oławskiego.

Erem:  dom pracy twórczej; Wrocław
Makieta
Autor / autorzyWojciech Motyka
Nazwa uczelniPolitechnika Wrocławska
WydziałArchitektury
Rok studiówIII
Opieka naukowa dr inż. arch. Ada Kwiatkowska

„Once Settlements protected us from nature. Today nature is our shelter from urban tension.”

Ten inspirujący cytat był mottem wystawy zatytułowanej Andres Shadow na tegorocznym Biennale Architektury w Wenecji. Sformułowanie w ten sposób stwierdzenie jest niezwykle aktualne i wyjątkowo trafnie opisuje dzisiejsze realia. Buckminster Fuller sformułował teorię krzywej podwajania wiedzy, która mówiła, że do 1900 roku wiedza ludzkości podwajała się cyklicznie co 100 lat. Do zakończenia drugiej wojny światowej okres ten zmniejszył się do 25 lat, a w dzisiejszych czasach wynosi już jedynie 13 miesięcy. Pokazuje to gwałtowność rozwoju cywilizacyjnego i tempo zmian, których jesteśmy świadkami. Prognozy mówią, że w niedalekiej przyszłości okres podwajania się zasobów wiedzy ludzkiej może wynosić już niespełna 12 godzin. Wykres rozwoju cywilizacyjnego już wiele lat temu przestał być liniowy- tylko wykładniczo jesteśmy wstanie opisać dynamiczność zmian otaczającego nas świata. W tym całym żywiołowym rozwoju, przełomowych odkryciach i wynalazkach ogłaszanych niemal każdego dnia, gdzieś pośrodku jesteśmy my- gatunek ludzki. Nie jesteśmy wstanie przystosować się do świata, który sami kreujemy- jako twórcy nie nadążamy za własnym dziełem. Czas pokolenia Y płynie wielokrotnie szybciej niż czas pokolenia X. Pędząc za obowiązkami gubimy czas na bycie ludźmi - gubimy część swojego człowieczeństwa. I w tym miejscu jako ratunek pojawia się natura, jej czas dalej płynie niezmieniony, dyktowany odwiecznymi porami roku dając możliwość ucieczki od zgiełku teraźniejszości. Od wieków w rożnych przekazach i wierzeniach natura lub symbolicznie drzewo kojarzone jest z bóstwami lub siłami wyższymi. Wg. badań Carla Gustawa Junga bazujących na analizie powtarzających się w dziełach motywów wysnuł teorię obrazów archetypowych, w których drzewo jest jednym z najbogatszych w znaczenia oraz jednym z najbardziej rozpowszechnionych symboli. W tradycji chrześcijańskiej utożsamiane jest z rajskim drzewem, którego owoce darzyły nieśmiertelnością. Nawet dzisiaj w czasach, w których średnia wieku jest prawie dwukrotnie wyższa niż 200 lat temu, długowieczność drzewa niezmiennie robi na nas wrażenie. Drzewo liściaste ze swoim corocznie odnawiającym się listowiem jest symbolem pokonującego stale śmierć życia, zimozielone drzewo iglaste natomiast jest symbolem nieśmiertelności.
To właśnie w dzisiejszych „zwariowanych” czasach gdy czasu jest ciągle niewystarczająco, owa nieśmiertelność wydaje się jeszcze bardziej kusząca niż kiedykolwiek. Pędząc za narzuconymi aspiracjami o karierze, pieniądzach tracimy czas, który moglibyśmy przeznaczyć na rozwój nas samych, na pielęgnacje naszego wewnętrznego ja. Tempo współczesnego życia, poziom stresu wywołany obowiązkami, ambicjami, chronicznym brakiem czasu jest powodem istnienia chorób cywilizacyjnych takich jak: nerwica, depresja, alkoholizm czy narkomania. Dwie ostatnie są świadectwem poszukiwania ucieczki od otaczającej nas rzeczywistości do miejsca w którym nie dosięgną nas problemy, zgiełk,
a czas płynie swoim pierwotnym tempem. Nie jesteśmy w stanie zmienić całkowicie otaczającej nas rzeczywistości, niemożliwe jest powstrzymanie rozwoju dlatego zdecydowałem się zaprojektować azyl dla ludzkiej duszy, chroniący nas przed współczesną cywilizacją, dający nam szansę choć przez chwilę żyć zgodnie z czasem obowiązującym w naturze, umożliwiając nam możliwość skupienia się na naszym wnętrzu, dając sposobność do duchowego rozwoju.
Tematem mojego projektu jest Erem jako dom pracy twórczej. Pustelnia będąca domem i pracownią dla sześciu artystów. Sercem projektu jest ogród, który przez swoja zmienność w trakcie roku nadaje naturalny rytm życia obiektu.

Autor:Wojciech Motyka Nazwa uczelni:Politechnika Wrocławska Rok studiów:III