Architektura Murator Studenci Projekty Ośrodek pomocy dla ludzi ze spektrum autyzmu w Bieszczadach

Ośrodek pomocy dla ludzi ze spektrum autyzmu w Bieszczadach

Głównym celem przy projektowaniu ośrodka dla ludzi ze spektrum autyzmu było stworzenie funkcjonalnej i przyjaznej przestrzeni, gdzie pacjenci będą z chęcią brać udział w procesie rehabilitacji.

Ośrodek pomocy dla ludzi ze spektrum autyzmu w Bieszczadach
Projekt ośrodka pomocy dla ludzi ze spektrum autyzmu
Autor / autorzyAleksandra Szymaszek
Nazwa uczelniPolitechnika Rzeszowska im. Ignacego Łukasiewicza
WydziałWydział Budownictwa, Inżynierii Środowiska i Architektury Politechniki Rzeszowskiej
Rok studiówIV
Opieka naukowa dr hab. inż. Marek Gosztyła, Prof. PRz

Cel pracy
Głównym celem przy projektowaniu ośrodka dla ludzi ze spektrum autyzmu było stworzenie funkcjonalnej i przyjaznej przestrzeni, gdzie pacjenci będą z chęcią brać udział w procesie rehabilitacji. Wiąże się to również z chęcią pomocy dla osób z zaburzeniami oraz ich rodzin z wykorzystaniem nowoczesnych rozwiązań. Zwiększając tym samym świadomość społeczeństwa odnośnie autyzmu i zaburzeń z nim związanych.

Lokalizacja
Działka na której zaprojektowano ośrodek pomocy znajduje się w centrum miejscowości Czarna Górna w powiecie bieszczadzkim.

Projekt
Projekt miał na celu nie ingerować drastycznie w krajobraz naturalny, a stanowić jego płynne przedłużenie, dzięki wprowadzeniu dużej ilości zieleni do obiektu oraz naturalnych materiałów budulcowych.
Ośrodki pomocy często kojarzą się z surowością, dlatego zastosowano elewacyjne drewniane panele które nadają przestrzeni ciepłego, domowego charakteru. Płaski stropodach z zastosowaniem ekologicznych rozwiązań tj. panele fotowoltaiczne nadają całości założenia nowoczesny akcent, nie tłumiąc przy tym charakteru lokalnego Bieszczad. Uczucie bezpieczeństwa daje wydzielenie przestrzeni na konkretne strefy, nie narzucając ciągłej integracji zbiorowej co jest kluczowym aspektem dla projektu ośrodka przeznaczonego dla ludzi ze spektrum autyzmu.
Aby urozmaicić oraz wykorzystać w pełni przestrzeń, zaprojektowano instalację z płyty wiórowej, zamontowaną przy salach do edukacji. Dostarcza ona użytkownikowi wielu bodźców: akustycznych, dotykowych i wzrokowych, jest formą rehabilitacji. W strefie edukacyjnej znajdują się również sale komputerowe, artystyczne oraz przeznaczone do nauki języków. Obok znajduje się również sala integracji sensorycznej, która ma za zadanie pobudzenie zmysłów, poprzez odpowiedni sprzęt i wygląd pomieszczenia. Oprócz szerokiego krajobrazu naturalnego, wprowadzono do obiektu rozwiązania z wykorzystaniem zieleni tj. ogród wewnętrzny. Znajdują się tam rośliny przystosowane do warunków i temperatur np. bluszcz pospolity, azalie oraz rozmaite trawy dekoracyjne. Wykorzystano również rośliny występujące w ogrodach sensorycznych dzięki czemu oprócz funkcji estetycznych i ekologicznych może być on wykorzystywany również w celach edukacyjnych. Przegrody balkonowe, stanowiące łamacz słońca są porośnięte bluszczem pospolitym w celu stworzenia prywatnej przestrzeni oraz stanowi barierę akustyczną. Przy projektowaniu ważne było stworzenie wielofunkcyjnego ośrodka który łączy ze sobą edukację, rehabilitację oraz pozytywnie wpłynie na kondycję psychiczną pacjentów. Budynek posiada dwie sale do ćwiczeń oraz pomieszczenie z komorą hiperbaryczną. Kolejnymi aktywnościami fizycznymi jaką proponuje ośrodek pomocy są bezpieczne wycieczki rowerowe na terenie działki oraz jazda konno. Dzięki stajni z ujeżdżalnią połączonej z głównym obiektem poprzez łącznik, hipoterapia jest możliwa również na zewnątrz. Projekt ma na celu ukazać piękno i tradycję lokalizacji. We wnętrzu wykonano malowidła ścienne z charakterystycznymi dla tego regionu aniołami bieszczadzkimi. Są one symbolem delikatności, spokoju wewnętrznego i łagodności. Wiąże się to w pewien sposób z ogromną wrażliwością jaką posiadają osoby ze spektrum autyzmu. Poetycka nazwa Bieszczad jako Kraina Łagodności to idealne miejsce dla ośrodka pomocy.

Autor:Aleksandra Szymaszek Nazwa uczelni:Politechnika Rzeszowska im. Ignacego Łukasiewicza Rok studiów:IV