Architektura MuratorŚwiatło w architekturzePrzebudowa szkoły we Fredensborgu

Przebudowa szkoły we Fredensborgu

Zrównoważona architektura nie wymaga dużych nakładów finansowych i skomplikowanych technologii. W przypadku szkoły we Fredensborgu wystarczyła niewielka zmiana, by zapewnić dzieciom lepszą przestrzeń do nauki i zabawy.

Przebudowa szkoły we Fredensborgu

Komisja Europejska przyjęła niedawno pakiet rozwiązań, który pomóc ma krajom Unii w odbudowie po pandemii koronoawirusa. Program, pod nazwą Next Generation EU, dysponuje budżetem w wysokości 750 mld euro, który ma być rozdysponowany głównie na inwestycje w transformację ekologiczną i cyfrową. 37% funduszy z Next Generation EU zostanie przeznaczone bezpośrednio na realizację strategii tzw. Europejskiego Zielonego Ładu, która sprawi, że do 2050 roku stary kontynent stanie się neutralny dla klimatu. Jak to osiągnąć, tłumaczyła we wrześniu tego roku przewodnicząca Komisji Europejskiej Ursula von der Leyen podczas swojego pierwszego orędzia o stanie Unii Europejskiej.

Komisarz podkreśliła m.in., że potrzebna jest nam bardziej zrównoważona architektura, ponieważ budynki w UE wciąż generują blisko 40% emisji wszystkich gazów cieplarnianych. Zachęcała do zwiększenia wykorzystania drewna w budownictwie i realizacji projektów opartych na adaptacji i modernizacji istniejącej infrastruktury. – Chcę, aby dzięki Next Generation EU zaczęła się w Europie fala renowacji i Unia stała się liderem w gospodarce o obiegu zamkniętym – tłumaczyła. Wszystko wskauzje więc na to, że w najbliższym czasie coraz mniej będziemy budować, a coraz częściej przebudowywać już istniejące obiekty. Przykładem wzorcowej modernizacji jest przeprowadzona niedawno przebudowa jednej ze szkół w Fredensborgu we wschodniej Danii.

Mniej znaczy więcej: przebudowa szkoły we Fredensborgu

Istniejący obiekt powstał na początku lat 70. Składa się z szeregu niskich pawilonów, które oferują w sumie ok. 7000 m². W części zespołu mieści się też przdszkole. Sale dla najmłodszych do niedawna były jednak dość ciemne, brakowało w nich również odpowiedniej wentylacji. Władze placówki zwróciły się o pomoc do władz gminy Fredensborg, a te we współpracy z firmą VELUX znalazły stosunkowo proste rozwiązanie, znacząco poprawiające komfort dzieci i nauczycieli, a nie wymagające dużych nakładów finasowych.

Współczynnika światła dziennego: Daylight Factor

Powszechną i łatwą w użyciu miarą ilości naturalnego światła w pomieszczeniu jest tzw. Daylight Factor (DF). Im wyższy, tym więcej światła dziennego we wnętrzu. Pomieszczenia o średnim DF wynoszącym 2% można uznać za dobrze doświetlone światłem dziennym, ale oświetlenie elektryczne może być nadal potrzebne do wykonywania precyzyjnych prac. Pomieszczenie będzie silnie oświetlone światłem dziennym, gdy średni DF wyniesie 5% lub więcej i w takim przypadku oświetlenie elektryczne najprawdopodobniej nie będzie konieczne w ciągu dnia. W przypadku szkoły we Fredensborgu współczynnik DF w salach lekcyjnych był krytycznie niski – wynosił średnio tylko 0,8% i 1,1% – a oświetlenie elektryczne było potrzebne przez cały dzień. Projektanci zdecydowali się na zainstalowanie okien dachowych, co podniosło współczynnik światła dziennego do 3,7% i 5,7%, zmniejszając jednocześnie wykorzystanie oświetlenia elektrycznego o 30%.

Dodatkowo okna wyposażono w system VELUX ACTIVE. W oparciu o aktualne warunki pogodowe i dane z czujników jakości powietrza w pomieszczeniach, automatycznie zarządza on klimatem wnętrza. Oprogramowanie zapewnia wymianę powietrza podczas przerw i zawsze, gdy jest to potrzebne. W klasie znajduje się urządzenie monitorujące poziom CO2 i jeśli jest on za wysoki, okna same się otwierają, a zamykają, kiedy wymiana powietrza jest zakończona lub gdy zaczyna padać – wyjaśnia jedna z przedszkolanek, Annette Lehmann.  

Zdjęcia: Thomas Overholt Hansen

Tagi:
Green Lighthouse w Kopenhadze Green Lighthouse projektu pracowni Christensen & Co Architecture był pierwszym w Danii budynkiem publicznym neutralnym pod względem emisji CO2. Obiekt zrealizowano dzięki ścisłej współpracy ekspertów z dziedziny inżynierii, architektury i środowiska.
Future Living w Gdyni Do 19 stycznia w Pomorskim Parku Naukowo-Technologicznym w Gdyni można oglądać wystawę „Future Living. Duńskie miasta przyszłości”, prezentująca różnego rodzaju rozwiązania współczesnych problemów cywilizacyjnych, jakie udało się dotąd wdrożyć Skandynawom.
Apartamentowiec The Silo w Kopenhadze Rewitalizacja terenów Portu Północnego w Kopenhadze jest obecnie największym projektem urbanistycznym w Skandynawii. Do roku 2025 planuje się tu realizację mieszkań dla 100 tys. osób. W ramach przedsięwzięcia na cele mieszkaniowe przebudowano m.in. silos zbożowy z lat 60. XX wieku. Dziś to dwunastokondygnacyjny apartamentowiec mieszczący na 17 poziomach 38 indywidualnych jednostek mieszkalnych o powierzchni od 106 do 401 m2 i wysokości dochodzącej do 7 m – pisze Maciej Lewandowski.
Miasto dzieci - przedszkole w Kopenhadze Dania od lat króluje w Europie pod względem liczby miejsc w przedszkolach i żłobkach. Słynie też z najbardziej niekonwencjonalnych placówek i metod wychowawczych, stawiając na naukę przez eksperymentowanie i eksplorowanie przyrody, niezależnie od warunków panujących na zewnątrz. Do takich aktywności zachęca między innymi oddane niedawno do użytku największe publiczne przedszkole we Frederiksbergu, dzielnicy Kopenhagi.
Rzeźba w krajobrazie - Centrum Morza Wattowego w Danii Pracownia Dorte Mandrup Arkitekter zaprojektowała rozbudowę Centrum Morza Wattowego w Danii. Powstał oszczędny w formie budynek nawiązujący do lokalnych tradycji budowlanych.
Kampus UCN. Edukacja w trzech wymiarach Prosta bryła nowego kampusu duńskiego uniwersytetu UCN skrywa trójwymiarowe atrium, które stanowi centrum studenckiego życia. Projekt budynku opracowała kopenhaska pracownia ADEPT.