Architektura MuratorTechnikaCentrum Lascaux IV we Francji

Centrum Lascaux IV we Francji

Lascaux IV jest pierwszym obiektem, w którym repliki dzieł naskalnych z okresu paleolitu ze słynnych grot nad Wezerą pokazano w całościowej formule wraz z szeroko nakreślonym kontekstem historycznym. Konstrukcję budynku wykonano z żelbetu o eksponowanej powierzchni, której chropowatość nawiązuje do faktury skał. Rozcięcia w ścianach i stropodachu zamknięto z kolei gładkim, przezroczystym szkleniem, zapewniającym bezpośrednią penetrację światła dziennego do wnętrz – o najnowszej realizacji pracowni Snøhetta pisze Maciej Lewandowski.

Centrum Lascaux IV we Francji
W części północnej zlokalizowano wejście główne. Wokół muzeum architekci zaprojektowali ogromny obszar zróżnicowanej zieleni. Fot. BOEGLY + GRAZIA PHOTOGRAPHERS
Centrum dla odwiedzających jaskinie LascauxMontignac, Francja
AutorzySnøhetta
Współpraca autorskaSRA Architectes, Duncan Lewis Scape Architecture
Architektura krajobrazuSnøhetta
KonstrukcjaKhephren Ingéniere
Konsultant ds. fasady:RFR
Konsultant ds. akustyki:Commins dBlab
Projekt oświetlenia:8’18’’
Projekt aranżacji wystawy:Casson Mann
InwestorConseil Général de la Dordogne
Powierzchnia terenu53065.0 m²
Powierzchnia całkowita8365.0 m²
Projekt (data)2012
Data realizacji (koniec)2016
Koszt inwestycjinie podano

Lascaux IV jest pierwszym obiektem, w którym repliki dzieł naskalnych z okresu paleolitu ze słynnych grot w pobliżu miejscowości Montignac nad Wezerą pokazano w całościowej formule wraz z szeroko nakreślonym kontekstem historycznym. Odkryte w 1940 roku jaskinie w południowo-zachodniej Francji udostępnione były publiczności w latach 1948-1968. Ze względu na zły stan malowideł (na skutek działania pary wodnej, dwutlenku węgla, a także wadliwej klimatyzacji) pod koniec lat 60. zdecydowano o ich zamknięciu. W kolejnych latach stworzono wierne kopie groty: Lascaux II (1983), Lascaux III (forma objazdowej wystawy) i finalnie – Lascaux IV (2017), która nie jest typowym muzeum prezentującym historyczne artefakty, lecz obiektem, w którym przybliża się i wyjaśnia historię danego miejsca i jego znaczenie.

Budynek zlokalizowano na granicy między dziewiczym lasem porastającym wzgórza Lascaux a rolniczą doliną Wezery. Zróżnicowana, drobna zabudowa miasteczka, malowniczo rozrzucona wśród pól uprawnych, stanowiła pretekst do ukształtowania architektury pawilonu w sposób nieregularny, jako przenikającej się z naturalnym krajobrazem. Obiekt kształtem nawiązuje do skały przeprutej dwoma zasadniczymi cięciami: poziomym, wprowadzającym powiązania widokowe między wnętrzem budynku a jego otoczeniem, oraz pionowym – wprowadzającym światło dzienne przez biegnące wzdłuż osi świetliki dachowe. Budynek zaprojektowano jako przedłużenie wzgórza skrywającego oryginalną grotę.

Konstrukcja

Konstrukcję budynku – stropy, ściany, elewację – wykonano z żelbetu o eksponowanej powierzchni, której chropowatość nawiązuje do faktury skał. Rozcięcia w ścianach zewnętrznych i stropodachu zamknięto gładkim, przezroczystym szkleniem, zapewniającym bezpośrednią penetrację światła dziennego do wnętrz. Skontrastowanie materiałów ożywia przestrzeń poprzez wprowadzenie efektów światła i cienia, przezroczystości i matowości, chropowatości i gładkości, co przywołuje nastrój towarzyszący penetrowaniu jaskiń. Dach z kolei obsadzono roślinnością. Ścieżka zwiedzania prowadzi gości poprzez wiele miejsc o określonych funkcjach. Ze strefy wejściowej dostają się windą na zlokalizowany na dachu taras widokowy, z którego roztacza się panorama okolic Monitgnac i Lascaux. Nachylony dach prowadzi dalej w stronę naturalnej wielkości makiety groty, w której wnętrzu panuje półmrok i wilgoć, a akustyka odpowiada tej naturalnej występującej w jaskiniach. Model wykonano dzięki wykorzystaniu najnowocześniejszych technologii mapowania cyfrowego, przy współpracy ze specjalistami z dziedziny sztuki paleolitycznej. Kolejny etap zwiedzania stanowią wystawy wprowadzające w kontekst historyczny i przybliżające zagadnienia sztuki prehistorycznej. Scenografia jest tu w dużej mierze oparta o interaktywne technologie multimedialne, przy czym ważny element wyposażenia stanowi niewielkie urządzenie w postaci tabletu, które każdy zwiedzający otrzymuje na wejściu, prezentujące w formie audiowizualnej szczegółowe informacje dotyczące poszczególnych fragmentów wystawy i pozwalające oznaczać jej interesujące elementy.

Tagi:
Gapahuk – prefabrykowany dom letniskowy projektu Snøhetta Pracownia Snøhetta zaprojektowała typowy dom letniskowy, dostosowany do różnych warunków klimatycznych i terenowych. Projekt powstał na zamówienie firmy Rindalshytter, wiodącego producenta domów wypoczynkowych w Norwegii.
Snøhetta z wykładem w Warszawie 23 marca 2017 roku w Warszawie odbędzie się wykład Jette Hopp, architektki z norweskiej pracowni Snøhetta. Projektantka opowie o filozofii biura, w którym powstały koncepcje takich budynków jak Biblioteka Aleksandryjska w Egipcie, Opera Narodowa w Oslo czy obserwatorium reniferów w Parku Narodowym Dovrefjell. Wykład organizowany jest przez Fundację im. Stefana Kuryłowicza.
Muszkatołowy las - Aēsop ION projektu Snøhetta Właściciel sieci salonów Aēsop postanowił nadać każdemu ze sklepów indywidualny rys. Dlatego do współpracy przy tworzeniu koncepcji wnętrz zaprasza znanych architektów. Cztery butiki, w tym jeden z najnowszych zaprojektowała pracownia Snøhetta.
Pawilon obserwacyjny w Górach Skandynawskich Obiekt stanął w obrębie Parku Narodowego Dovrefjell, architekci starali się więc do minimum ograniczyć ingerencję w teren, usuwając jedynie luźne odłamki skał i elementy organiczne oraz trasując miejsce pod ścianę fundamentową. Sam fundament zakotwili za pomocą dwunastu prętów ze stali nierdzewnej średnicy 2 cm i długości 1,5 m.
SARP Kraków: cykl wydarzeń poświęconych współczesnej architekturze norweskiej w ramach Tygodnia z Architekturą W dniach 26 maja - 12 czerwca w Krakowie odbędzie się szereg wydarzeń prezentujących współczesną architekturę norweską. W ramach Tygodnia z Architekturą będzie można posłuchać wykładu architektki z pracowni Snøhetta oraz zobaczyć ponad 30 realizacji norweskiej architektury na wystawie „Inside Outside Norway. Architektura demokracji”  
Współczesna architektura skandynawska: Snøhetta projektuje Hotel Opera na Lofotach Pracownia architektoniczna Snøhetta zaprezentowała swój najnowszy projekt. Hotel Opera powstanie w odległym, malowniczym zakątku archipelagu Lofotów