Architektura MuratorTechnikaWarsztatNajwyższy budynek we Włoszech o konstrukcji stalowej. Wieżowiec Torre Diamante

Najwyższy budynek we Włoszech o konstrukcji stalowej. Wieżowiec Torre Diamante

Diamentowa wieża w Mediolanie to trzeci pod względem wysokości budynek we Włoszech, a zarazem najwyższy w tym kraju wieżowiec o konstrukcji stalowej

Wieżowiec Torre Diamante, Mediolan, autorzy: Kohn Pederson Fox
Wieżowiec Torre Diamante, Mediolan, autorzy: Kohn Pederson Fox
Wieżowiec Torre DiamanteVia Galileo Galilei, Mediolan, Włochy
AutorzyKohn Pederson Fox
Powierzchnia całkowita290000.0 m²
Data realizacji (początek)2010
Data realizacji (koniec)2012

Nowy wieżowiec w Mediolanie
Mediolan to miasto z największą we Włoszech liczbą wysokościowców. Jednym z najnowszych jest Torre Diamante. Diamentowa wieża ma 130 metrów wysokości i jest najwyższym z trzech wieżowców wzniesionych na terenie Porta Nuova w Mediolanie. Budowa wysokościowców to część szeroko zakrojonego planu rewitalizacji dzielnicy Porta Nuova. Przedsięwzięcie obejmuje między innymi założenie dużego parku miejskiego i terenów zielonych o łącznej powierzchni ok. 90.000 m2, budowę obiektów kulturalnych i sportowych, a także renowację wielu starych budynków w dzielnicy. Nowe budynki mieszkalne, biurowe i handlowe mają ożywić zaniedbaną dotąd część miasta.
Jednym z obszarów objętych planem modernizacji jest Varesine. Koncepcję urbanistyczną zagospodarowania tego terenu przygotowali Lee Polisano ze studia architektonicznego Kohn Pedersen Fox, przy wsparciu architekta Paolo Caputo a także firm inżynieryjnych Jacobs i ARUP. Firma ARUP zaprojektowała także innowacyjną konstrukcję wieżowców. Do budowy wykorzystano stal o podwyższonej wytrzymałości. Pozwoliło to na zmniejszenie ilości materiałów budowlanych i masy budynku. W konsekwencji ograniczone zostały koszty transportu. Możliwe stało się również wykonanie płytszego niż  standardowy fundamentu, a więc dalsze ograniczenie kosztów. Rezygnacja z fundamentu palowego i zastąpienie go płytą denną o grubości 2 metrów skróciło czas budowy.

Stalowa konstrukcja – oszczędność materiału
Zastosowanie stali S460 ArcelorMittal o podwyższonej wytrzymałości i wyższej granicy plastyczności, niż w przypadku często stosowanej stali S235, pozwoliła na zmniejszenie kosztów materiałowych nawet o 50%. Oszczędności uzyskano dzięki użyciu mniejszej ilości stali konstrukcyjnej, ale także zmniejszenie ilości materiału spawalniczego, powierzchni zabezpieczanych przed korozją, wreszcie kosztów transportu. Również wykorzystanie lepszych modeli naprężeń szczątkowych, skutkujących wyższym obciążeniem krytycznym kształtowników walcowanych S460, pozwoliło na zmniejszenie zużycia stali. Dzięki właściwościom materiału, można z niego wykonywać słupy o mniejszej średnicy. 
W Torre Diamante wykorzystano kompozytowe belki o rozpiętości sięgającej 11 metrów. Belki wyposażone zostały w kilkanaście otworów na instalacje serwisowe. Stropy zespolone z podciętą geometrią stalowego pokrycia zapewniającego wzmocnienie mają niewielką grubość, wynoszącą ok. 15-20 cm.


Elewacja jak diament – konstrukcja
Torre Diamante zawdzięcza nawę charakterystycznemu profilowi, kojarzącym się z fasetami szlachetnego kamienia. Elewacje ukośnie odchylają się od pionu. Elewacja zmienia nachylenie na poziomie 9. i 22. piętra. Powoduje to powstanie dodatkowych naprężeń, oddziaływujących w poziomie z siłą kilkuset ton. Obciążenia te muszą być przeniesione na system wzmocnień w rdzeniu centralnym. Pozwalająca na to konstrukcja kratowa znajduje się w systemie posadzek. Kratownica wykonana została ze spawanych kształtowników w kształcie litery H oraz kształtowników rurowych, działających jak pręty ściskane. Kształtowniki składają się ze stopek o rozmiarach 500x50 mm oraz środników 400x30mm. Konstrukcja kratowa została połączona z rdzeniem stalowymi belkami kompozytowymi i sworzniami łącznikowymi. Na poziomie -1 obciążenia są przekazywane na kompozytowy fundament poprzez system stalowych kształtowników z szeroką stopką ze sworzniami łącznikowymi, połączonymi z kompozytowymi słupami podziemnej posadzki i fundamentem.
Przy budowie Torre Diamanate zastosowane zostały różne techniki skracające czas pracy. W konstrukcji dla połączenia elementów poziomych i pionowych wykorzystano „sworznie”, połączone z rdzeniem belkami stalowymi odlanymi w betonie. Połączenie i płyty kotwiące były spawane na terenie budowy. Przeważającą większość belek połączono z nakładkami na środnikach i stopkach, dzięki czemu prace na jednym piętrze można było przeprowadzić w ciągu tygodnia.


Nowy wieżowiec a zrównoważony rozwój
Projekt Porta Nuova zakłada modernizacje dzielnicy zgodnie z zasadami zrównoważonego rozwoju. Również Torre Diamante uzyskać ma według zapowiedzi inwestora przynajmniej certyfikat Green Building LEED Gold. W budynku zastosowano rozwiązania pozwalające na ograniczenie zużycia energii i wody. Deszczówka jest zbierana i wykorzystywana do nawadniania terenów zielonych. Część energii wykorzystywanej w wieżowcu Torre Diamante pozyskiwana jest ze źródeł odnawialnych, w tym paneli fotowoltaicznych. Zastosowany został system pomp ciepła z wód podziemnych. Celem projektantów jest ograniczenie zużycia energii o 14% względem tradycyjnych budynków.



Więcej informacji
Projekt Porta Nuova – strona internetowa >>
B. Hauke, E. Manganelli, C. Piccolin, M. May, Torre Diamante – ein flexibler Büroturm im Herzen Mailands, „Bauingenieur Sonderdruck der VDI-Jahresausgabe 2012/2013

www.constructalia.com

Czytaj też: Najwyższy budynek Europy - Łachta Centr


Wyświetl większą mapę

Most kolejowy w Kostrzynie Pod koniec 2022 roku zostanie otwarty nowy most kolejowy Kostrzyn-Kietz na granicy między Polską a Niemcami. Zaprojektowana przez biura Knight Architects i Schüßler-Plan Berlin konstrukcja uzyskała niedawno pozwolenie na budowę.
Nietypowa przestrzenna konstrukcja stalowa. Oddział fundacji FRAC w Orleanie Obłożona panelami ze szkła, aluminium i betonu konstrukcja pawilonu sąsiaduje z zabytkową zabudową
Platforma widokowa w Trzęsaczu Nowoczesna konstrukcja kontrastuje z pozostałością średniowiecznych ruin gotyckiego kościoła. Autorzy: Biuro Architektoniczne Makowski & Sołdek