Architektura MuratorTechnikaWarsztat Współczesna architektura Jordanii: międzynarodowy port lotniczy w Ammanie

Współczesna architektura Jordanii: międzynarodowy port lotniczy w Ammanie

Budynek nowego terminalu w Ammanie przekryty jest żelbetowymi kopułami o rozpiętości 36 metrów. Projekt powstał w pracowni jednej z gwiazd współczesnej architektury, Normana Fostera - Foster + Partners

Lotnisko w Ammanie, Jordania. Dzięki wysuniętemu wspornikowo zadaszeniu uzyskano zacienienie przeszklonych ścian zewnętrznych. Fot. Nigel Young/ Foster + Partners
Lotnisko w Ammanie, Jordania. Dzięki wysuniętemu wspornikowo zadaszeniu uzyskano zacienienie przeszklonych ścian zewnętrznych. Fot. Nigel Young/ Foster + Partners
Międzynarodowy Port Lotniczy im. Królowej AliiAmman, Jordania
AutorzyFoster + Partners
Współpraca autorskaMaisam - Dar Al-Omran JV
KonstrukcjaBuro Happold (faza projektowa); Zuhair Fayez Partnership
InwestorAirport International Group P.S.C.; Joannou & Paraskevaides (Overseas) Ltd J&P-AVAX S.A.
Powierzchnia terenu1300000.0 m²
Powierzchnia całkowita100000.0 m²
Projekt (data)2008-2007
Data realizacji (początek)2007
Data realizacji (koniec)2014
Koszt inwestycji850 000 000 USD

Lotnisko im. Królowej Alii jest głównym portem lotniczym Jordanii, zlokalizowanym ok. 32 km od jej stolicy – Ammanu, jednego z najstarszych miast na świecie. Architektura obiektu nawiązywać miała do lokalnej kultury, a jego układ przestrzenny i konstrukcja pozwalać w przyszłości na rozbudowę, aż do uzyskania docelowej przepustowości 12,8 mln pasażerów rocznie.
Ze względu na znaczne dzienne amplitudy temperatury powietrza, budynek wykonano z żelbetu, wykorzystując pojemność cieplną tego materiału w procesie biernej kontroli środowiska wewnętrznego.
Zadaszenie zbudowano z niskich żelbetowych kopuł o regularnym, powtarzalnym kształcie. Ich spód pokryto ornamentem przywodzącym na myśl tradycyjne islamskie wzory geometryczne. Światło dzienne dociera do środka przez świetliki rozmieszczone koncentrycznie wokół głowic kolumn (...)

Prezentacja Międzynarodowego Port Lotniczy im. Królowej Alii w Ammanie ukazała się w numerze 6/ 2013 miesięcznika „Architektura-murator”, s.92-101

Międzynarodowy Port Lotniczy im. Królowej Alii
Lokalizacja: Amman, Jordania
Autorzy: Foster + Partners
Współpraca: Maisam - Dar Al-Omran JV
Konstrukcja: Buro Happold (faza projektowa); Zuhair Fayez Partnership
Akustyka: Rahe Kraft; Sandy Brown
Inwestor: Airport International Group P.S.C.; Joannou & Paraskevaides (Overseas) Ltd J&P-AVAX S.A.
Powierzchnia terenu: 1 300 000 m²
Powierzchnia całkowita: 100 000 m² (I część)
Projekt: 2008-2007
Realizacja: 2007-2013 (I część); 2014 (II część)
Koszt inwestycji: 850 000 000 USD

Tekst: Maciej Lewandowski, opracowanie: Anna Żmijewska

Suomi Seven. Współczesna architektura Finlandii w Deutsches Architekturmuseum we Frankfurcie Od 6 września w Niemieckim Muzeum Architektury we Frankfurcie będzie można oglądać wystawę współczesnej architektury Finlandii. Na czym polega międzynarodowy sukces młodych fińskich projektantów?
Pawilon letni Hy-Fi projektu The Living. Materiały biodegradowalne we współczesnej architekturze Tymczasowy pawilon na dziedzińcu MoMA PS1 zaprojektowała pracownia architektoniczna The Living. Strukturę wykonano z biodegradowalnych materiałów - cegieł „wyhodowanych" z grzybni i odpadów rolniczych. Realizacja powstała w Nowym Jorku, w ramach Young Architects Program 2014
Materiały kompozytowe i robotyka we współczesnej architekturze. Eksperymentalny pawilon w Stuttgarcie Tymczasowy, eksperymentalny pawilon jest wynikiem półtorarocznej pracy interdyscyplinarnego zespołu studentów i naukowców z Uniwersytetu w Stuttgarcie. Lekka struktura została wykonana z robotycznie wyprodukowanych materiałów kompozytowych, a jej geometrię wywiedziono z budowy skrzydeł chrząszcza  
Narodowe Muzeum Morskie w Helsingør projektu Bjarke Ingels Group (BIG) Duńskie Narodowe Muzeum Morskie powstało w obrębie 60-letniego doku ze ścianami o grubości 1,5 metra oraz 2,5-metrowej płycie dennej. Konstrukcję żelbetową oczyszczono, a stare muzy połączono stalowymi, przeszklonymi mostami. Budynek, który znalazł się wśród 5 finalistów nagrody im. Miesa van der Rohe zaprojektowała pracownia Bjarke Ingels Group (BIG).
Sunny Hills w Tokio projektu Kengo Kumy. Współczesna architektura japońska Sklep z ciastem ananasowym Sunny Hills to jedna z najnowszych realizacji Kengo Kumy. Zastosowano tu system łączenia Jiigoku-Gumi występujący w tradycyjnej architekturze japońskiej. Lekka drewniana struktura odróżnia sklep od otaczających go betonowych domów
Drewniane wnętrza Uniwersytetu Erazma w Rotterdamie. Współczesna architektura Holandii Uniwersytet Erazma w Rotterdamie, jeden z przykładów brutalizmu we współczesnej architekturze Holandii, przechodzi wielofazową modernizację. Surowy beton zastąpiły drewniane wnętrza, do których wykonania wykorzystano panele z amerykańskiego czerwonego dębu