Architektura MuratorWydarzeniaARCHI-PRZYGODY na starcie

ARCHI-PRZYGODY na starcie

W 53 polskich przedszkolach wkrótce ruszy realizowany przez Narodowe Centrum Kultury program edukacji architektonicznej ARCHI-PRZYGODY. Właśnie odbyły się szkolenia dla studentów i absolwentów architektury oraz nauczycieli przedszkolnych, którzy poprowadzą zajęcia z dziećmi.

ARCHI-PRZYGODY na starcie
Zajęcia z przyszłymi nauczycielami na Wydziale Architektury Politechniki Warszawskiej, fot. Piotr Litwic/serwis prasowy Narodowego Centrum Kultury

Program został stworzony przez Zofię Bisiak, Aleksandrę Chrzanowską, Dariusza Śmiechowskiego, Annę Stępniewską i Joannę Zwolińską z myślą o dzieciach w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym. W ubiegłym roku w 10 przedszkolach na terenie Polski odbywał się jego pilotaż. Tym razem, po przeprowadzonym w marcu naborze, ruszy on już pełną parą. Do udziału zgłosiło się 148 przedszkoli oraz 124 studentów, spośród których wyłoniono 53 placówki i 54 przyszłych nauczycieli. 8 i 9 kwietnia mieli oni okazję spotkać się z autorami programu i nauczycielami-profesjonalistami, a także przejść specjalnie przeszkolenie umożliwiające nauczanie architektury.
Cele przedsięwzięcia to m.in. rozwijanie u dzieci wrażliwości estetycznej, ciekawości oraz kompetencji językowych i komunikacyjnych poprzez poszerzanie słownictwa dotyczącego architektury, propagowanie twórczego myślenia, a także promowanie świadomości społecznej. Twórcy programu szacują, że skorzysta z niego ok. 1300 przedszkolaków w całej Polsce.

www.nck.pl/archi-przygody/

W poszukiwaniu idei osiedla społecznego W poszukiwaniu idei osiedla społecznego - pod tą nazwą kryje się realizowany na warszawskim osiedlu Koło projekt wystawienniczy i edukacyjny inspirowany koncepcjami architektki Heleny Syrkus.
Peggy Deamer: Jak uczyć architektury w XXI wieku? Obraz „uczelni wolnej od ograniczeń i praktyki zawodowej pełnej utrudnień” jest fałszywą dychotomią. Trzeba zdawać sobie sprawę, jakie są uwarunkowania, by mieć wizję, jak je przekroczyć. Jedną z rzeczy, które bym zdecydowanie zalecała, jest prowadzenie zajęć dotyczących rzeczywistych problemów i tematów, które nie odnoszą się tylko do spraw interesujących wyłącznie architektów. Amerykańska badaczka i profesor Yale School of Architecture, o status quo i przyszłości nauczania architektury.
Jerzy Staniszkis. Architekt - grafik Wystawa w warszawskim Muzeum Plakatu przypomina mało znany dorobek polskiego architekta, który był uzdolnionym twórcą grafiki użytkowej, a także cenionym wykładowcą kilku zagranicznych uczelni.
Ruszył nabór do programu Archi-przygody Przedszkolaki znów będą miały okazję do zapoznania się z tajnikami architektury. Podczas zajęć pod okiem specjalistów poznają lepiej własne otoczenie, stworzą makiety, a nawet zbudują proste formy.
Nagrody DESIGN THAT EDUCATES 2019 DtEA to międzynarodowa nagroda, która pokazywać ma edukacyjny potencjał dizajnu i architektury – ich zdolność do komunikowania wdrożonych rozwiązań i funkcji.
Świadomość architektoniczna Polaków – raport Narodowego Centrum Kultury Mogłoby się wydawać, że na fali popularności ruchów miejskich zainteresowanie przestrzenią architektoniczną w Polsce rośnie. Tymczasem, jak pokazuje najnowszy raport Narodowego Centrum Kultury jest zgoła odwrotnie. Tylko 6% społeczeństwa deklaruje znajomość nazwiska jakiegoś znanego architekta. Przy czym są to m.in. tej miary „projektanci” jak Canaletto, XIII-wieczny malarz, znany w naszym kraju jako autor warszawskich pejzaży.