Wystawa w Architecture Gallery Royal Institute of Architects odtwarza w przestrzeni galeryjnej elementy brutalistycznych placów zabaw - nieodłącznej części wielkich założeń osiedlowych w Londynie.
Osiedle Churchill Gardens, zdjęcie archiwalne. Fot. John Donat - RIBA Library Photographs Collection
Brutalizm to jeden z nurtów w architekturze powojennego modernizmu. Jego oceny są niezwykle skrajne. Architektura brutalistyczna często cieszy się uznaniem architektów i badaczy, a spotyka z niechęcią ze strony mieszkańców miast. W Wielkiej Brytanii i innych krajach Europy zachodniej można znaleźć wiele jej przykładów, przede wszystkim osiedli mieszkaniowych i instytucji publicznych.
Wystawa "The Brutalist Playground" w Architecture Gallery Royal Institute of Architects odtwarza w przestrzeni galeryjnej elementy brutalistycznych placów zabaw - nieodłącznej części wielkich założeń osiedlowych w Londynie. Ekspozycję przygotował nominowany do Nagrody Turnera kolektyw Assemble wraz z artystą Simonem Terrillem. Przed opracowaniem projektu wystawy, autorzy zapoznali się z archiwami RIBA. Inspirowali się rzeczywistymi, w większości już nieistniejącymi placami zabaw. Poszczególne elementy zostały zaczerpnięte z takich osiedli jak Churchill Gardens, Pimlico, Brunel Estate, Paddington oraz Brownfield Estate w Poplar. Instalacja zajmuje całą przestrzeń galeryjną i ma charakter interaktywny. Podczas gdy rzeźbiarskie bryły umieszczane na podwórkach wykonane były najczęściej z betonu, elementy wystawy wykonano z miękkiego, kolorowego tworzywa.
Wystawa jest częścią Londyńskiego Festiwalu Architektury. Więcej na stronie Architecture Gallery RIBA.
The Brutalist Playground RIBA Architecture Gallery 10 czerwca – 16 sierpnia 2015 66 Portland Place, Londyn
The Brutalist Playground. Fot. Tristan Fewings, Getty Images dla RIBA
The Brutalist Playground. Fot. Tristan Fewings, Getty Images dla RIBA
The Brutalist Playground. Fot. Tristan Fewings, Getty Images dla RIBA
The Brutalist Playground. Fot. Tristan Fewings, Getty Images dla RIBA
The Brutalist Playground. Fot. Tristan Fewings, Getty Images dla RIBA
The Brutalist Playground. Fot. Tristan Fewings, Getty Images dla RIBA
The Brutalist Playground. Fot. Tristan Fewings, Getty Images dla RIBA
The Brutalist Playground. Fot. Tristan Fewings, Getty Images dla RIBA
The Brutalist Playground. Fot. Tristan Fewings, Getty Images dla RIBA
The Brutalist Playground. Fot. Tristan Fewings, Getty Images dla RIBA
Kolektyw Assemble i artysta Simon Terrill. Fot. Tristan Fewings, Getty Images dla RIBA
Osiedle Churchill Gardens, zdjęcie archiwalne. Fot. John Donat - RIBA Library Photographs Collection
Osiedle Churchill Gardens, zdjęcie archiwalne. Fot. John Donat - RIBA Library Photographs Collection
Plac zabaw Balfron Tower, 2015. Fot. Assemble i Simon Terrill.
Młodzi szczecińscy architekci walczą o zachowanie brutalistycznego przekrycia stacji PKP Szczecin Pogodno. W związku z przywróceniem funkcjonowania szybkiej kolei miejskiej obiekt może zostać rozebrany.
SOS Brutalizm. Ratujmy betonowe monstra! - takim hasłem promowano kampanię na rzecz ochrony brutalistycznych budynków. Dzięki internautom na stronie www.sosbrutalism.org można dziś znaleźć już blisko 1100 ich przykładów, a przedsięwzięcie podsumowuje wystawa w Deutsches Architekturmuseum oraz dwutomowa publikacja. To pierwszy taki całościowy przegląd nurtu, który obecny był w światowej architekturze od lat 50. do 70. XX wieku.
Siedem budynków z lat 60., 70. i 80. XX wieku, należących do nurtu architektury brutalistycznej, składa się na kolejny zeszyt wycinanek wydany przez projektantów ze studia Zupagrafika. Są wśród nich nigdy niedokończony Dom Sowietów w centrum Kaliningradu, wieżowiec Romanita z Kiszyniowa czy Wschodnia Brama Belgradu. Polską architekturę reprezentuje „Manhattan” we Wrocławiu Jadwigi Grabowskiej-Hawrylak. Każdy z obiektów opatrzony został krótką metryczką z lokalizacją, czasem budowy i nazwiskami projektantów – pisze Krzysztof Zięba.
Zupagrafika zaprojektowała serię architektonicznych wycinanek do samodzielnego składania. Składają się na nią brutalistyczne budynki z sześciu krajów. Polskę reprezentuje wrocławskie osiedle „Manhattan” projektu Jadwigi Grabowskiej-Hawrylak.
Uznana turecka pracownia Uygur Architects zaprojektowała siedzibę władz miasta Diyarbakir. Architekci odwołali się do brutalizmu, postmodernizmu i lokalnych tradycji budowlanych sięgających starożytności.
Wzniesiony w latach 60-tych kościół św. Agnieszki w Berlinie od maja 2015 roku mieści siedzibę znanej galerii sztuki. Za projekt dostosowania obiektu do nowych funkcji odpowiada pracownia Brandlhuber+ Emde, Schneider.