Gdańsk przyjmuje ustawę krajobrazową

i

Autor: Archiwum Architektury Reklamy na gdańskiej Zaspie. Fot. Artur Andrzej/Wikimedia Commons/CC 3.0 SA

Gdańsk przyjmuje ustawę krajobrazową

2018-02-26 17:39

Rada Miasta przyjęła w zeszłym tygodniu ustawę krajobrazową, znacznie ograniczającą rodzaj i ilość reklam, jakie mogą pojawiać się w przestrzeni miasta. Ekrany świetlne będą mogły pojawić się wyłącznie na obiektach sportowych, a największe billboardy - tylko na terenach przemysłowych albo przy obwodnicach.

Takie uchwały zostały już przyjęte przez Rady Gmin lub Rady Miast w kilku miejscach w Polsce, ale na kolejnym etapie były zaskarżane do sądu administracyjnego albo zablokowane przez orzeczenia nadzorcze wojewodów. My uczymy się na błędach innych, dlatego zwracaliśmy uwagę na to, jakie rzeczy były kwestionowane przez wojewodów i sądy. Nasza uchwała nie powiela tych błędów - mówi gdański radny Piotr Borawski. Dostosowywanie nośników reklamowych do nowych wymagań ma odbyć się w przeciągu 24 miesięcy od wprowadzenia ustawy.

O przewidywanym kształcie ustawy pisaliśmy wcześniej w tym miesiącu. Przypominamy, że dzieli ona miasto na na strefy, od których zależą uprawnienia reklamowe, czyli kształkt, charakter i ilość nośników, jakie można umieścić w przestrzeni miasta. Najbardziej restrykcyjne są obszary Głównego Miasta i Stoczni Cesarskiej, następnie obszary zabytkowe, tzw. dolny taras, pas nadmorski oraz południowa część miasta i tereny przemysłowe, gdzie uprawnienia są najszerzsze.

Wiele polskich miast wciąż boryka się z wprowadzaniem w życie ograniczeń dla branży reklamowej. W Warszawie, Krakowie i Poznaniu wciąż trwają pracę nad ostatecznymi wersjami ustaw. Od początku 2018 ustawa obowiązuje w Łodzi.