Architektura MuratorWydarzeniaKraj, którego już nie ma. Fotografie z NRD

Kraj, którego już nie ma. Fotografie z NRD

Międzynarodowe Centrum Kultury w Krakowie i Goethe-Institut Krakau zapraszają na wystawę prac fotografów z agencji Ostkreuz. W obiektywie:  wschodnioniemieckie miasta i ich mieszkańcy, od górników po punków z blokowisk

Wystawa w Galerii Międzynarodowego Centrum Kultury w Krakowie
Copyright: Sibille Bergemann / ostkreuz.de, materiały prasowe MCK w Krakowie

Na wystawie znalazło się 170 czarno-białych zdjęć wykonanych przez autorów współpracujących z  agencją Ostkreuz. Sibylle Bergemann, Harald Hauswald, Ute Mahler, Werner Mahler i Maurice Weiss mówią o życiu w kraju, który aspirował do pozycji modelowego państwa socjalistycznego.
Takie cykle fotograficzne jak Codzienność, Wspólne życie, 1 Maja, Berka, uświadamiają charakterystyczną dla Niemiec Wschodnich dwoistość egzystencji – „chroniczny dualizm”. Ukazują trudną i byle jaką egzystencję w NRD, samotność i emocjonalne wycofanie ludzi, którym pozostała tylko „wewnętrzna wolność” – zauważa kuratorka wystawy, Monika Rydygier.

Projekt odnosi się do zjawiska ostalgii, tęsknoty za epoką. Zjawisko to przybrało na sile po roku 2000. Moda na gażdżety związane z ikonosferą NRD, zabawki czy plakaty to oznaka teęskonoty za minioną epoką, przedstawionej w filmie Good Bye Lenin z 2003 roku. Czy zdjęcia zgromadzone w galerii MCK mogą odnosić się do tego sentymentu? To mało prawdopodobne. Fotografowie dokumentując rzeczywistość wschodnich Niemiec chętnie wybierają sceny zaskakujące, absurdalne, malownicze, ale nie piękne.
Agencja OSTKREUZ powstała w1990 roku. Wśród jej twórców znaleźli się znakomici autorzy, zaliczani do najważniejszych postaci w środowisku niemieckich fotografów. Sibylle Bergemann, Ute Mahler, Werner Mahler, Harald Hauswald. Dziś, kierowana przez Betty Fink, liczy 18  członków, których łączy deklarowane rzekonanie o subiektywizmie dokumentu. Osobowość fotografa, jego indywidualny, nacechowany emocjami stosunek do rzeczywistości, wrażliwość na otaczającą rzeczywistość stanowi o walorach zdjęć.

Uczestnicy wystawy

Ute Mahler (ur. 1949), absolwentka Hochschule für Grafik und Buchkunst w Lipsku, związana z magazynem „Sibylle” i „Sonntag”. Jest wykładowcą na wydziale Wzornictwa Hochschule für Angewandte Wissenschaften w Hamburgu i w szkole fotografii Ostkreuz.
Cykle fotograficzne prezentowane na wystawie: 1 Maja (1980), Wspólne życie (1972–1986), Moda (1977–1982)

Werner Mahler (ur. 1950) studiował fotografię w lipskiej Hochschule für Grafik und Buchkunst.
Razem z żoną Ute Mahler jest autorem głośnego cyklu Mony Lisy z przedmieść (Monalisen der Vorstädter, 2008). W 2004 roku założył w Berlinie szkołę fotografii Ostkreuz.
Cykle fotograficzne prezentowane na wystawie: Berka (1977–1980), Górnictwo (1975), Absolwenci (1978–2009), Klub (1980)

Harald Hauswald (ur. 1954) został napiętnowany przez komunistyczne władze za publikowanie w zachodnioniemieckich czasopismach fotografii i wydanie w roku 1987 w RFN książki Ost-Berlin ze zdjęciami ukazującymi prawdziwy obraz enerdowskiej egzystencji. Był inwigilowany przez Stasi, o czym opowiada film dokumentalny w reżyserii Marca Thümmlera Radfahrer (Rowerzysta, 2008).
Cykle fotograficzne prezentowane na wystawie: Codzienność (1978–1990), Na krańcach Republiki (1982–1986)

Sibylle Bergemann (1941–2010) fotografii uczyła się u Arno Fischera. Początkowo związana z enerdowskim czasopismem „Das Magazin” i „Sonntag” rozwinęła swój talent pracując dla magazynu mody „Sybille”. Po roku 1990 tworzyła fotograficzne reportaże, współpracowała m.in. z magazynem „Geo”.
Cykle fotograficzne prezentowane na wystawie: P2 (1974), Clärchens Ballhaus (1976), Pomnik (1975–1986)

Maurice Weiss (ur. 1964) studiował u Ulricha Macka i Arny’ego Fischera w Wyższej Szkole Zawodowej w Dortmundzie. Publikuje m.in. w „Die Zeit” i „Geo”. Jest członkiem agencji OSTKREUZ od 1995 roku i agencji VU w Paryżu.
Cykl fotograficzny prezentowany na wystawie: Przełomy (1989–1990)

NRD. Opowieści z kraju, którego już nie ma
Galeria Międzynarodowego Centrum Kultury w Krakowie
Rynek Główny 25, Kraków
wystawa czynna do 2.09.2012

zwiedzanie: od wtorku do niedzieli w godzinach 11.00–19.00
w każdą niedzielę, w cenie biletu zwiedzanie wystawy z przewodnikiem:
godz. 12.00 w języku polskim
godz. 16.00 w języku angielskim

Górnik pod ziemią
Werner Mahler, Górnik pod ziemią, kopalnia węgla VEB Steinkohlewerk „Martin Hoop”, Zwickau, 1975, z cyklu Górnictwo; copyright: W. Mahler / ostkreuz.de
Centrum Inicjatyw Kulturalnych w Komorowie: wyniki konkursu Znamy wyniki konkursu na projekt Centrum Inicjatyw Kulturalnych w Komorowie. Z uwagi na stan zagrożenie epidemiologicznego ostatni etap prac jury odbył się w formule telekonferencji i głosowań zdalnych.
Twórcza Twarda Władze Warszawy organizują konkurs na koncepcję architektoniczną nowego, ulokowanego w centrum stolicy ośrodka kultury.
Nowa inwestycja w Wałbrzychu: rewitalizacja kopalni Julia W 2014 roku zakończyć ma się rewitalizacja kopalni Julia w Wałbrzychu. W dawnych zabudowaniach przemysłowych powstać ma innowacyjne centrum kultury i przemysłów kreatywnych. Projekt rewitalizacji przygotowała pracownia Nizio Design International
MDM – wczoraj i dziś. Panel dyskusyjny Marszałkowska Dzielnica Mieszkaniowa w Warszawie ma już 60 lat. W ramach festiwalu Przygody na MDM-ie Mazowieckie Centrum Kultury i Sztuki oraz Dom Spotkań z Historią zapraszają 22 lipca na spotkanie poświecone historii i obecnej sytuacji tej części miasta
Maciej Nowicki i architektura XX wieku. Wykłady i dyskusja Warszawskie Centrum Promocji Kultury Praga Południe zaprasza na spotkanie poświęcone działalności jednego z najbardziej awangardowych polskich architektów XX wieku – Macieja Nowickiego, projektanta, którego prace inspirowały m.in. Aero Saarinena i Kenzo Tange. O tej nietuzinkowej postaci rozmawiać będą Tadeusz Barucki, Piotr Kibort i Hubert Wójcicki 
Koneser na Pradze Na terenie Warszawskiej Wytwórni Wódek Koneser, powstanie centrum kultury i sztuki współczesnej.