Architektura MuratorWydarzeniaMuzeum Historii Żydów Polskich: debata o architekturze budynku

Muzeum Historii Żydów Polskich: debata o architekturze budynku

18 maja w Muzeum Historii Żydów Polskich w Warszawie odbyła się objęta patronatem miesięcznika „Architektura-murator” debata Architektura Muzeum Historii Żydów Polskich – inspiracje, symbolika, proces, funkcjonalność. W spotkaniu uczestniczył projektant gmachu, Rainer Mahlämaki

W debacie wzięli udział: Rainer Mahlämaki projektant budynku, Bogdan Paczowski, Ewa Kuryłowicz , Maria Poprzęcka Grzegorz Piątek. Moderatorem dyskusji był architekt i krytyk architektury Grzegorz Stia
W debacie wzięli udział: Rainer Mahlämaki projektant budynku, Bogdan Paczowski, Ewa Kuryłowicz , Maria Poprzęcka Grzegorz Piątek. Moderatorem dyskusji był architekt i krytyk architektury Grzegorz Stiasny. Partnerem debaty był miesięcznik „Architektura-murator”.

W trakcie tegorocznej warszawskiej Nocy Muzeów w Muzeum Historii Żydów Polskich odbyła się debata na temat architektury samego budynku. Była to niepowtarzalna szansa spotkania się publiczności z architektem obiektu.

W debacie wzięli udział: Rainer Mahlämaki projektant budynku, Bogdan Paczowski, przewodniczący jury konkursu na projekt muzeum, projektant Muzeum Historii Polski, Ewa Kuryłowicz – wiceprezes zarządu Kuryłowicz & Associates, polski partner Rainera Mahlamäkiego wraz z Marcinem Ferencem, który nadzorował rozwój projektu, Maria Poprzęcka – historyk sztuki, była dyrektor Instytutu Historii Sztuki Uniwersytetu Warszawskiego oraz Grzegorz Piątek – krytyk architektury i kurator. Funkcję moderatora dyskusji pełnił architekt i krytyk architektury Grzegorz Stiasny. Partnerem debaty był miesięcznik „Architektura-murator”.

Autor projektu Rainer Mahlämaki opowiadał, że nie chciał powtórzyć tzw. „efektu Bilbao”, jest autorem projektu muzeum w Finlandii, doświadczenie podpowiadało mu więc, aby zwrócić szczególną uwagę na funkcję obiektu, gdzie istotna jest historia Żydów polskich.

Wyjątkowość projektu polega na jego chłodnym zewnętrzu i gorącym wnętrzu i wokół tego zagadnienia toczyła się dyskusja. Bogdan Paczowski zwrócił uwagę, iż w kontekście funkcji budynku, jaką jest przedstawienie historii narodu żydowskiego tak doświadczonego w dziejach, projekt musiał być „stonowany”. Po sukcesie hiszpańskiego Muzeum Sztuki Współczesnej w Bilbao, którego budowa była głównym celem rewitalizacji podupadającego miasta większość miast chciała powtórzyć ten napędzający turystykę efekt. W Warszawie ta sytuacja nie musiała być powtórzona a ze względu na pamięć miejsca i kontekst przestrzenny socmodernistycznej dzielnicy mieszkaniowej istotne było wyważanie i prostota, z którą przyszedł projekt Rainera Mahlämakiego.

Maria Poprzęcka skonkludowała: Za czasów mojej młodości chodziło się oglądać Starówkę, trasę WZ, most Poniatowskiego. Potem już nie chodziło się oglądać architektury. I oto teraz chodzi się oglądać Muzeum Żydów, bo przecież nie ma tu jeszcze ekspozycji. Pierwszy raz od kilkudziesięciu lat warszawiacy przychodzą, aby oglądać dzieło architektury. Nareszcie Warszawa ma architekturę a nie budownictwo.

tekst i zdjęcia: Marta Żylska

Frank Stella i synagogi dawnej Polski Co wspólnego mają prace słynnego amerykańskiego artysty, drewniane synagogi dawnej Polski i zajęcia prowadzone przed wojną na Politechnice Warszawskiej? Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN otwiera wystawę, która łączy odległe z pozoru wątki, kultury i pokolenia.
Finaliści konkursu na projekt pomnika Ratującym-Ocaleni 4 lutego ogłoszono wyniki pierwszego etapu konkursu na koncepcję upamiętnienia Polaków ratujących Żydów podczas okupacji niemieckiej "Ratującym-Ocaleni". Do drugiego etapu wybrane zostały prace Andrzeja Bulandy i Jadwigi Gajczyk, Eduarda Freudmanna i Gabu Heindl, Grzegorza Dutki i Szymona Wróblewskiego, Pedry Pena Jurado i Daniela Zarhy (Studio PEZ) oraz Mateusza Tańskiego. Rozstrzygnięcie konkursu nastąpi w kwietniu 2015 roku.
Wystawa stała w Muzeum Historii Żydów Polskich Polin Rzadko w Polsce się zdarza, by autorowi powierzano również wykonanie projektu. Wystawa główna w warszawskim Muzeum Żydów pokazuje, jakie są tego zalety: wszystkie detale są dopracowane, co ma ogromne znaczenie w instytucji, w której narracja opiera się głównie na multimediach i rekonstrukcjach, a nie na zabytkowych eksponatach – pisze Maja Mozga-Górecka.
Patyna w architekturze - wykład Rainera Mahlamäkiego [FILM] 20 listopada w Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie odbyło się spotkanie wokół kolekcji "Architektury-murator" pt. "Myślenie modelem". Rainer Mahlamäki, główny projektant Muzeum Historii Żydów Polskich, opowiedział m.in. o roli makiety w projekcie muzeum. Architekt przyjechał na zaproszenie sponsora kolekcji - Polskiego Centrum Promocji Miedzi. Prezentujemy filmową dokumentację wykładu.
Ekspozycja stała Muzeum Historii Żydów Polskich w Warszawie otwarta! Aż 7 tysięcy metrów kwadratowych ścian zapełnionych specjalnie zaprojektowanymi elementami scenograficznymi. Ponad 4 tysiące metrów kwadratowych powierzchni dostępnej dla zwiedzających. 1,5 tysiąca sztuk elementów oświetlenia typu LED oraz 250 komponentów sprzętu multimedialnego. Tak w liczbach prezentuje się wystawa stała Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN. Największa zrealizowana dotąd w Polsce narracyjna ekspozycja historyczna została otwarta 28 października. Projekt przygotowało studio architektoniczne Nizio Design International.
Miedź we współczesnej architekturze – Muzeum Historii Żydów Polskich w Warszawie Architektura znaczącego obiektu użyteczności publicznej powinna przetrwać kilka pokoleń. Nie zawsze tak się dzieje, zbyt często taki obiekt szybko „więdnie”, podobnie jak kwiat zerwany na łące. Dzięki swojej długowieczności miedź jest niezawodnym materiałem. Rainer Mahlamäki o roli miedzi w architekturze Muzeum Historii Żydów Polskich w Warszawie