Architektura MuratorWydarzeniaMuzeum Historii Żydów Polskich: zobacz film

Muzeum Historii Żydów Polskich: zobacz film

Muzeum Historii Żydów Polskich: spotkanie z architektką i wybitną specjalistką w dziedzinie architektury żydowskiej na terenie Polski, Marią Piechotką; rekonstrukcja Synagogi z Gwoźdźca i projekty nowych wystaw - zobacz film

 

Muzeum Historii Żydów Polskich na warszawskim Muranowie uroczyście otwarte zostało 20 kwietnia 2013 roku w związku z obchodami 70 rocznicy powstania w warszawskim getcie. Nowe warszawskie muzeum odwiedziło w ciągu dwóch pierwszych dni przeszło 15 000 osób. W gmachu nie ma jeszcze wystawy stałej –   pojawi się ona nie wcześniej, niż za rok – odwiedzający mogli jednak zwiedzić gmach muzeum z przewodnikiem, uczestniczyć w warsztatach, pokazach filmowych i koncertach.

O pierwszym elemencie wystawy opowiadała architektka Maria Piechotka, która wraz z mężem opisała architekturę żydowską w Polsce. Liczne publikacje prezentujące polskie synagogi są do dziś bezcennymi źródłami informacji o często niezachowanych już obiektach sakralnej architektury żydowskiej. Badaczka podkreśliła wyjątkowość polskich bożnic, wyróżniających się bogatymi polichromiami. Choć judaizm zakazuje wykonywania wizerunków, synagogi wznoszone na ziemiach Rzeczpospolitej często zdobione były polichromiami o wyjątkowo bogatej ikonografii. Obok wzorów geometrycznych czy wici roślinnych pojawiały się w nich malowane elementy architektoniczne, znaki zodiaku, a przede wszystkim wyobrażenia zwierząt o bogatej symbolice. Stylizowane przedstawienia miały oryginalny charakter. Malarze żydowscy uprawiali sztukę dekoracyjną i bogatą, mocno stylizując przedstawienia, stosując czyste kolory i wyraziste formy, dalekie od stylistyki przyjętej przez świeckich malarzy-chrześcijan. Religijne ograniczenia i odrębna tradycja artystyczna doprowadziły do wykształcenia zwłaszcza we wschodnich rejonach Reczpospolitej sztuki o zupełnie odrębnym wyrazie.          


Frank Stella i synagogi dawnej Polski Co wspólnego mają prace słynnego amerykańskiego artysty, drewniane synagogi dawnej Polski i zajęcia prowadzone przed wojną na Politechnice Warszawskiej? Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN otwiera wystawę, która łączy odległe z pozoru wątki, kultury i pokolenia.
Finaliści konkursu na projekt pomnika Ratującym-Ocaleni 4 lutego ogłoszono wyniki pierwszego etapu konkursu na koncepcję upamiętnienia Polaków ratujących Żydów podczas okupacji niemieckiej "Ratującym-Ocaleni". Do drugiego etapu wybrane zostały prace Andrzeja Bulandy i Jadwigi Gajczyk, Eduarda Freudmanna i Gabu Heindl, Grzegorza Dutki i Szymona Wróblewskiego, Pedry Pena Jurado i Daniela Zarhy (Studio PEZ) oraz Mateusza Tańskiego. Rozstrzygnięcie konkursu nastąpi w kwietniu 2015 roku.
Wystawa stała w Muzeum Historii Żydów Polskich Polin Rzadko w Polsce się zdarza, by autorowi powierzano również wykonanie projektu. Wystawa główna w warszawskim Muzeum Żydów pokazuje, jakie są tego zalety: wszystkie detale są dopracowane, co ma ogromne znaczenie w instytucji, w której narracja opiera się głównie na multimediach i rekonstrukcjach, a nie na zabytkowych eksponatach – pisze Maja Mozga-Górecka.
Ekspozycja stała Muzeum Historii Żydów Polskich w Warszawie otwarta! Aż 7 tysięcy metrów kwadratowych ścian zapełnionych specjalnie zaprojektowanymi elementami scenograficznymi. Ponad 4 tysiące metrów kwadratowych powierzchni dostępnej dla zwiedzających. 1,5 tysiąca sztuk elementów oświetlenia typu LED oraz 250 komponentów sprzętu multimedialnego. Tak w liczbach prezentuje się wystawa stała Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN. Największa zrealizowana dotąd w Polsce narracyjna ekspozycja historyczna została otwarta 28 października. Projekt przygotowało studio architektoniczne Nizio Design International.
Miedź we współczesnej architekturze – Muzeum Historii Żydów Polskich w Warszawie Architektura znaczącego obiektu użyteczności publicznej powinna przetrwać kilka pokoleń. Nie zawsze tak się dzieje, zbyt często taki obiekt szybko „więdnie”, podobnie jak kwiat zerwany na łące. Dzięki swojej długowieczności miedź jest niezawodnym materiałem. Rainer Mahlamäki o roli miedzi w architekturze Muzeum Historii Żydów Polskich w Warszawie
Ciasteczko w pudełku. O Muzeum Historii Żydów Polskich Grzegorz Stiasny Pomysł fińskich architektów opierał się na syntezie racjonalnej, prostokreślnej, szklanej bryły i przecinającego ją konwulsyjnie, rozfalowanego wnętrza. To wnętrze – pasaż między placem przed pomnikiem (miejscem oficjalnych uroczystości) a nieformalnym skwerem o osiedlowym charakterze – łączy wyraz symboliczny ze swą atrakcyjnością przestrzenną i ma szansę pozostawać w pamięci jako architektoniczny klejnot.