Architektura MuratorWydarzeniaNajciekawsze pawilony na Expo 2015 w Mediolanie - część I

Najciekawsze pawilony na Expo 2015 w Mediolanie - część I

Od 1 maja do 31 października w Mediolanie trwa Expo 2015, którego tematem przewodnim jest "Wyżywienie planety, energia dla życia". W blisko 100 specjalnie w tym celu zbudowanych przestrzeniach wystawienniczych, swoje osiągnięcia prezentuje ponad 150 krajów, firm i organizacji. Wybieramy najciekawsze pawilony tegorocznej wystawy światowej.

Najciekawsze pawilony na Expo 2015 w Mediolanie - część I

"Breathe. Austria" - pawilon Austrii

Tematem przewodnim pawilonu jest świeże powietrze – jedno z "bogactw naturalnych" Austrii. Szary, drewniany prostopadłościan skrywa najważniejszą część ekspozycji - gęsto zalesioną powierzchnię o wielkości 560 m2. Zgromadzona tu roślinność, reprezentująca poszczególne partie lasu - od mchów poprzez krzewy aż do wysokich drzew - produkuje około 62,5 kg tlenu w ciągu godziny. Tak imponujący efekt osiągnięto dzięki szeregowi dysz, z których pod ciśnieniem wydobywa się para wodna. Za projekt odpowiada pracownia Klausa K. Loenharta terrain:.

Pawilon Austrii
Wnętrze pawilonu Austrii. Fot. Marcin Czechowicz

"Archeologies of the Green" - pawilon Bahrajnu

Pawilon Bahrajnu został zaprojektowany przez holenderskiego architekta Anne Holtrop we współpracy z architektką krajobrazu Anouk Vogel. W przewiewną strukturę, wniesioną z prefabrykowanych paneli z białego betonu wkomponowano 10 ogrodów owocowych, z typowymi dla Bahrajnu roślinami, takimi jak winorośl, granaty czy figowce. Każdy z krzewów wyda owoce w czasie trwania Expo. Ponadto w jednej z sal zgromadzono zabytki archeologiczne, które ukazują długą tradycję rolniczą kraju oraz odnoszą się do mitów o lokalizacji rajskiego ogrodu. Po zakończeniu wystawy światowej pawilon zostanie rozmontowany i ponownie złożony w Bahrajnie, gdzie będzie pełnił funkcję ogrodu botanicznego.

Pawilon Bahrajnu
Pawilon Bahrajnu. Fot. Marcin Czechowicz

"Feeding the World with Solutions" - pawilon Brazylii

W przypadku wydarzenia o tak dużej skali jak wystawa światowa, istotnym zadaniem projektu pawilonu jest przyciągnięcie uwagi zwiedzających. Niewiele konstrukcji powstałych na potrzebę Expo wciąga widza tak jak pawilon Brazylii, zaprojektowany przez Studio Arthur Casas i Atelier Marko Brajovic. Tymczasową strukturę wykonano z prefabrykatów z kortenu. Na niemal całej długości rozpięto siatkę, po której można się swobodnie poruszać. Odwiedzający mogą pokonać ten sam dystans drogą prowadzącą pośród skrzyń z typowymi dla Brazylii roślinami uprawnymi oraz interaktywnymi ekranami informacyjnymi. W przylegającej bryle umieszczono przestrzenie wystawiennicze, audytorium, sklep, restaurację i biura.

Pawilon Brazylii
Pawilon Brazylii. Fot. Marcin Czechowicz

"Harmonious Diversity" - pawilon Japonii

W odpowiedzi na temat tegorocznej wystawy światowej, w wielu projektach pojawiły się odnawialne surowce. Jednym z nich jest drewno, które wykorzystano do budowy ścian pawilonu Japonii. Zastosowano tu tradycyjną konstrukcję polegającą na zespalaniu drewnianych elementów bez metalowych łączników. Tę metodę budowania można spotkać już w pochodzącej z VII wieku świątyni Horyuji (Prefektura Nara). Zygzakowata rampa poprowadzona pomiędzy ścianami prowadzi na pierwsze piętro z restauracją i tarasem. Na ekspozycji wewnątrz pawilonu znalazły się imponujące multimedialne i interaktywne instalacje japońskich artystów nendo oraz teamlab. Autorem projektu jest Atsushi Kitagawara.

Pawilon Japonii
Pawilon Japonii. Fot. Marcin Czechowicz

"Bee Hive" - pawilon Wielkiej Brytanii

Droga prowadząca do pawilonu Wielkiej Brytanii jest odzwierciedleniem tej, jaką przebywa pszczoła w swoim naturalnym środowisku. Pierwszy element jaki napotykają odwiedzający to niewielki sad z jabłoniami. Kolejnym etapem jest ścieżka prowadzącą pomiędzy pojemnikami z kortenu, w których znalazły się dziko rosnące gatunki traw i kwiatów. Umieszczone na wysokości wzroku rośliny oglądane są z punktu widzenia pszczoły. Dominantą założenia jest wysoka na 14 metrów konstrukcja, która wyglądem przypominać może rój pszczół lub plaster miodu. Wzniesiono ją ze 180 000 aluminiowych elementów, złożonych w 32 horyzontalne warstwy. Wewnątrz tego symbolicznego ula zwiedzający mogą oglądać iluminacje około 1000 świateł ledowych, z których każde połączone zostało z ruchem pszczół w ulach w Wielkiej Brytanii. Za projekt odpowiada artysta Wolfgang Buttress, za architekturę, architekturę krajobrazu i stronę inżynieryjną BDP Physicist and Bee.

Tęczowa wieża w Mediolanie Do wykonania nowej elewacji betonowej wieży z 1964 roku wykorzystano około 100 tysięcy ceramicznych płytek w 14 kolorach. Dziś Torre Arcobaleno to jeden z symboli Mediolanu.
Czytelna idea – o polskim pawilonie na Expo Bartosz i Michał Haduchowie Zewnętrzna konstrukcja imitująca stosy drewnianych skrzynek na owoce to świetny konceptualny zabieg nawiązujący do programu pawilonu i tematyki wystawy, przywodzący też na myśl prace włoskiego ruchu arte povera czy popartu oraz formy ambalażu. Oryginalny pomysł na „opakowanie” budynku podkreśla również rolę naszego kraju jako wiodącego producenta oraz eksportera jabłek – piszą Bartosz i Michał Haduchowie.
Przestrzenny ciąg przeżyć – o polskim pawilonie na Expo Piotr Kuczia Architekci zaaranżowali w budynku przestrzenny ciąg przeżyć, prostymi środkami udało się im stworzyć sekwencję zaskakujących przestrzeni o dużej dramaturgii: silne piony „wąwozu” schodów przechodzą w rozległe poziomy ogrodu, otwarte place w ciemne pomieszczenia. Mimo swojej siły, architektura pawilonu pozostaje stale tłem. Ale tłem wyróżniającym się na tyle, że wychodząc z obiektu zapomnimy dosyć szybko o ekspozycji, a w pamięci pozostanie jego architektoniczna wizja – pisze Piotr Kuczia.
Tajemniczy ogród – o projekcie polskiego pawilonu na Expo pisze Piotr Musiałowski Plan pawilonu prowadzi przez symboliczny tajemniczy ogród z ciągnącymi się w nieskończoność szpalerami drzew. Jego obraz nie ukazuje się zwiedzającym od razu. Najpierw należy pokonać długą, zmieniającą kierunek i poziom drogę. Istotą wywoływanego odczucia jest kontrast pomiędzy wąską i wysoką przestrzenią szczeliny wejścia a horyzontalną przestrzenią ogrodu – pisze współautor projektu Piotr Musiałowski.
Pawilon Polski na Expo 2015 w Mediolanie Pierwsza międzynarodowa wystawa odbyła się w 1851 roku w Londynie. Pozostająca pod zaborami Polska nie miała swojego pawilonu narodowego, pokazywaliśmy się jednak pod flagami innych państw, często zdobywając też nagrody i wyróżnienia. Już na pierwszej w Londynie warszawski zegarmistrz Izrael Staffel otrzymał złoty medal za maszynę rachunkową. Na paryskiej, w 1855 roku, nagrodzono prace malarza Henryka Rodakowskiego, który wystąpił z ramienia Francji, a na wiedeńskiej, w 1873 roku, m.in. Jana Matejki i Wojciecha Gersona – pisze Tomasz Żylski.
Spacerem po Expo Dla zainteresowanych dobrą architekturą i pełnymi inwencji prezentacjami tegoroczne Expo w Mediolanie może stać się miejsce inspirującym – po najciekawszych pawilonach oprowadza architekt Piotr Kuczia.