Architektura MuratorWydarzeniaPOLSKA EKSPOZYCJA na Prague Quadrennial of Performance Design and Space

POLSKA EKSPOZYCJA na Prague Quadrennial of Performance Design and Space

W programie SEKCJA ARCHITEKTURY, a w niej prezentacja czterech miejskich projektów artystycznych m.in. Dotleniacz - Rajkowskiej, który odsłania podwójny sens przestrzeni - jako konkretnego miejsca na mapie oraz jako sieci związków pomiędzy ludźmi. Obecność Polaków nie ogranicza się wyłącznie do polskich ekspozycji. Warszawskie studio architektoniczne WWAA zaprojektowało wraz z Borisem Kudličką wnętrze głównej przestrzeni wystawienniczej PQ.

Prague Quadrennial of Performance Design and Space

12. Prague Quadrennial of Performance Design and Space
Praga, 16-24.06.2011
Kurator:
Boris Kudlička
Organizator: Czeski Instytut Sztuki i Teatru
Strona www: http://www.pq.cz/
Otwarcie wystawy: 15.06.2011, Galeria Narodowa, Veletržní palác, godz. 17.00


Przygotowanie polskiej wystawy jest programem rządowym realizowanym przez Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego w Warszawie. Projekt finansuje Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego.


Komisarz Generalny Polskiej Ekspozycji: Maciej Nowak
Kuratorki sekcji narodowej, architektonicznej i prezentacji kostiumu ekstremalnego oraz autorki oprawy plastycznej obu sekcji: Ewa Machnio i Agata Skwarczyńska
Kurator Sekcji Studenckiej: prof. Grzegorz Kowalski
Producent Polskiej Ekspozycji: Anna Galas
Konsultacja sekcji narodowej i architektonicznej:
Joanna Warsza
Raport socjologiczny: Joanna Erbel i Krzysztof Herbst
STRONA WWW: http://www.pq11.pl/



Po 40 latach Praskie Quadriennale Scenografii i Architektury Teatralnej zmienia nazwę na Prague Quadrennial of Performance Design and Space. Tym samym aspiruje do zagarnięcia szerokiego spektrum dyscyplin artystycznych i gatunków. PQ 2011 postrzega scenografię jako dyscyplinę istniejącą pomiędzy sztukami wizualnymi i performatywnymi, która bierze z każdego z tych światów to, co najlepsze, tworząc dialog pomiędzy nimi.
Tradycyjnie podstawę programową PQ stanowią: SEKCJA NARODOWA, STUDENCKA I ARCHITEKTURY. Po raz pierwszy w tej edycji pojawia się sekcja KOSTIUMU EKSTREMALNEGO. Większość ekspozycji odbywa się w Galerii Narodowej w Veletrzní palác w Pradze, wyjątkiem jest sekcja Architektury eksponowana w Kościele św. Anny. Po raz pierwszy organizatorzy przygotowali również Intersection, przegląd sztuki współczesnej, w ramach którego zaproszeni twórcy przygotują projekty w przestrzeni publicznej. Nowością są również sekcje: lighting design i sound design oraz cykl spotkań z najwybitniejszymi artystami teatru i sztuk wizualnych z całego świata.

Polska ekspozycja na PQ zatytułowana Liberated Energy została przygotowana przez Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego w Warszawie. Jej kuratorkami są Ewa Machnio i Agata Skwarczyńska. Ekspozycję studencką wraz ze swoim studentami przygotował profesor warszawskiej Akademii Sztuk Pięknych, Grzegorz Kowalski.
Obecność Polaków na PQ nie ogranicza się wyłącznie do polskich ekspozycji. Inicjatorem zmian programowych i głównym kuratorem tegorocznej edycji Quadriennale jest Boris Kudlička, słowacki scenograf, stały współpracownik Mariusza Trelińskiego. Wraz z warszawskim studiem architektonicznym WWAA zaprojektował wnętrze głównej przestrzeni wystawienniczej PQ czyli Galerii Narodowej. Gośćmi specjalnymi PQ będą scenografka i wieloletnia współpracowniczka Krzysztofa Warlikowskiego, Małgorzata Szczęśniak oraz jeden z bardziej cenionych na świecie polskich artystów sztuk wizualnych, Mirosław Bałka.


SEKCJA NARODOWA
kuratorki: Ewa Machnio, Agata Skwarczyńska
Osiem klipów stworzonych specjalnie na potrzeby polskiej ekspozycji. Każdy klip jest autorską prezentacją jednego projektu z pogranicza sztuk wizualnych i teatru:
• KARTOTEKA, reżyseria: Michał Zadara, scenografia: Robert Rumas, Wrocławski Teatr Współczesny
• SPRAWA DANTONA, reżyseria: Paweł Łysak, scenografia: Paweł Wodziński, Teatr Polski im. Hieronima Konieczki w Bydgoszczy
• SUPERNOVA. REKONSTRUKCJA, reżyseria: Marcin Wierzchowski, scenografia: Matylda Kotlińska, Teatr Łaźnia Nowa w Krakowie
• WIRUS W SPEKTAKLU. SĘDZIA GŁÓWNY W MAGNETYZMIE SERCA, reżyseria spektaklu: Grzegorz Jarzyna, performerki: Grupa Sędzia Główny, kuratorka akcji: Joanna Warsza, TR Warszawa
• POZDROWIENIA Z ALEJ JEROZOLIMSKICH, autorka: Joanna Rajkowska, Centrum Sztuki Współczesnej, Zamek Ujazdowski
• DOTLENIACZ, autorka: Joanna Rajkowska, kurator: Kaja Pawełek, Centrum Sztuki Współczesnej, Zamek Ujazdowski
• PODRÓŻ DO AZJI, autorzy: Joanna Warsza, Anna Gajewska, Ngo Van Tuong
• WSPÓLNA SPRAWA, autor: Paweł Althamer i sąsiedzi
Opis wystawy
Osiem współczesnych projektów artystycznych z obszaru teatru i sztuk wizualnych posłużyło kuratorkom za punkt wyjścia do przygotowania polskiej ekspozycji. Ekspozycja koncentruje się na figurze widza. Wszystkie prezentowane projekty pragną włączyć odbiorcę w obszar wydarzania się dzieła, podzielić władzą nad działaniem artystycznym i przełamać zaklęty porządek między sceną a widownią. W polskim pawilonie zaprezentowanych zostanie 8 autorskich klipów, każdy jest osobistym komentarzem jednego z widzów: Anny Kabacińskiej, 59-letniej radiolożki z Nowej Huty, entuzjastki spektaklu Supernova; Jacka Grabarczyka, 34-letniego księgowego z Bydgoszczy, który widział Sprawę Dantona ponad 40 razy; Bartka Frąckowiaka, 29-letniego dramaturga z Warszawy, świadka zawirusowania Magnetyzmu Serc przez Grupę Sędzia Główny; Michała Kobyłki, 34-letniego chemika z Wrocławia, wyprowadzonego z równowagi przez Kartotekę; Jakuba Królikowskiego, 31-letniego animatora kultury z Warszawy, oszołomionego Podróżą do Azji; Ireny Zaborskiej, 78 letniej emerytowanej prawniczki, która uwielbiała przesiadywać nad Dotleniaczem i Wiesława Niedźwieckiego, 69 letniego fotografa z Bródna, uczestnika Wspólnej sprawy i warszawiaków, którzy lubią Palmę Joanny Rajkowskiej.
Organizacja przestrzenna polskiego pawilonu narodowego również została nakierowana na działanie widza. Pawilon pełni funkcję klasycznego white cube'a, najbardziej kanonicznej przestrzeni odbioru sztuki. W założeniu white cube ma być strefą neutralną, gdzie doświadczenie sztuki jest pozbawione kontekstu czasu czy kontekstu społecznych uwarunkowań. Niemniej white cube nigdy nie jest niewinną praktyką. Jego użycie, podobnie jak użycie każdej innej strategii wystawienniczej, jest formą instytucjonalizacji dzieła sztuki. Blokuje naturalne, spontaniczne reakcje odbiorców. Poprzez symboliczny gest, jakim jest możliwość zdrapania wierzchniej warstwy white cube'a, widzowie polskiej ekspozycji zostają zachęceni do odsłonięcia ukrytego potencjału własnych możliwości. Architektura wystawy pozwala im podważyć obowiązujące reguły odbioru dzieł sztuki i aktywnie wpłynąć na kształt przestrzeni.


SEKCJA ARCHITEKTURY – Teatralizacja przestrzeni miejskiej
kuratorki: Ewa Machnio i Agata Skwarczyńska
raport socjologiczny Sztuka w przestrzeni publicznej: Joanna Erbel i Krzysztof Herbst
prezentowane projekty:


POZDROWIENIA Z ALEJ JEROZOLIMSKICH, autorka: Joanna Rajkowska
DOTLENIACZ, autorka: Joanna Rajkowska, kuratorka: Kaja Pawełek
PODRÓŻ DO AZJI, autorzy: Joanna Warsza, Anna Gajewska, Ngo Van Tuong
WSPÓLNA SPRAWA, autor: Paweł Althamer
Scenografia to nie tylko obiekt w obrębie teatru. To także fragment miasta, a nawet cała dzielnica „steatralizowana” przez artystę i mieszkańców-uczestników. Wystawa sytuuje cztery projekty artystyczne: Dotleniacz, Pozdrowienia z Alej Jerozolimskich, Wspólna sprawa i Podróż do Azji na mapie Warszawy. Tym samym traktuje architekturę jako szeroko rozumianą przestrzeń, w której ludzie współegzystują i nieustannie tworzą wzajemne relacje. Prezentacja odsłania podwójny sens przestrzeni: jako konkretnego miejsca na mapie oraz jako sieci związków pomiędzy ludźmi. Podstawą do przygotowania prezentacji był raport socjologiczny Sztuka w przestrzeni publicznej sporządzony przez Joannę Erbel i Pawła Herbsta na potrzeby polskiej ekspozycji na PQ 2011.


SEKCJA KOSTIUMU EKSTREMALNEGO
kuratorki: Ewa Machnio i Agata Skwarczyńska
prezentowany projekt: WSPÓLNA SPRAWA, autor: Paweł Althamer
W odpowiedzi na postawione przez organizatorów PQ 2011 zadanie prezentacji kostiumu ekstremalnego, kuratorki zaprosiły do Pragi uczestników projektu Pawła Althamera Wspólna sprawa. Sąsiedzi artysty z Bródna podróżują po świecie ubrani w złote kombinezony. Praga to kolejny przystanek po Brukseli, Brasilii i Mali. Kostium jako fantazja na temat podróży do innych rzeczywistości, katapultuje bohaterów z codzienności w inny wymiar. Daje im poczucie wspólnoty. Prezentacja kostiumu ekstremalnego odbędzie się 18 czerwca przed Galeria Narodową oraz na ulicach Pragi.

SEKCJA STUDENCKA – OBSZAR WSPÓLNY, OBSZAR WŁASNY
kurator: prof. Grzegorz Kowalski prezentowana praca: OBSZAR WSPÓLNY, OBSZAR WŁASNY XIII, film, 2011
autor: prof. Grzegorz Kowalski ze studentami


Profesor Grzegorz Kowalski prowadzi na Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie słynną pracownię nazywaną potocznie Kowalnią. Jej absolwentami są najbardziej rozpoznawani współcześni artyści kilku ostatnich pokoleń, m.in. Paweł Althamer, Katarzyna Kozyra, Artur Żmijewski, Anna Molska. Obszar Wspólny, Obszar Własny (OWOW) to kluczowe zadanie pracowni. Profesor wprowadził je do pracy ze studentami w połowie lat 80. W sekcji studenckiej zostanie zaprezentowany film dokumentujący XIII realizację OWOW.
Miejscem OWOW zazwyczaj jest pracownia. Tam studenci, profesor i jego asystenci spotykają się w określonym czasie i wspólnie działają. Działania odbywają się w sesjach, które dzielą kilkudniowe przerwy. Oglądany z zewnątrz OWOW przypominać może performens, happening, a nawet przedstawienie teatralne, w które spontanicznie włączają się inne osoby. Istotą zadania
Obszar Wspólny, Obszar Własny jest aktywne uczestnictwo w procesie porozumiewania się bez użycia języka werbalnego. Celem takiego kształcenia jest wypracowanie przez każdego studenta indywidualnego stylu i stopniowe uniezależnienie się od autorytetu profesora.
Najnowsza trzynasta realizacja zadania (OWOW XIII), filmowana przez cztery kamery, powstała z myślą o Praskim Quadriennale. Celem działania był w tym wypadku nie tylko sam „proces”, ale także finalne dzieło czyli przewidziany do publicznej prezentacji film. Przestrzeń pracowni stała się więc sceną, a zadanie uległo teatralizacji. Wyjątkowo każdy z uczestników mógł wprowadzić do obszaru wspólnego zaproszone osoby co oznaczało konfrontację z nieprzewidywalnym.


PROGRAM TOWARZYSZĄCY
Na parkingu pod Galerią Narodową (Veletrzní palác) w Pradze stanie przyczepa campingowa, która w projekcie Dotleniacz Joanny Rajkowskiej pełniła funkcję stróżowki Pawła Ochla, przyjaciela artystki
. Przetransportowana ze wszystkimi detalami, w niezmienionym kształcie, stanowi namacalny ślad po obecności człowieka i jego komentarz na temat życia codziennego. Otoczenie ruchu ulicznego pozwoli przyczepie wtopić się w miasto i jednocześnie na to miasto oddziaływać. W przyczepie odbywać się będą szybkie wykłady i rozmowy z artystami. Na czas wykładów, specjalnie dla słuchaczy, zostaną rozstawione stołki turystyczne. W pozostałym czasie będzie można zwiedzać przyczepę jako część polskiej ekspozycji.


KALENDARIUM
16 czerwca
WYEMANCYPOWANY WIDZ | 13:00 | Przyczepa przez Galerią Narodową
wykład przygotowany przez kuratorki sekcji narodowej i architektury Agatę Skwarczyńską i Ewę Machnio.
17 czerwca
HAKERZY POLSKIEGO TEATRU | 13:00 | Przyczepa przez Galerią Narodową
wykład Macieja Nowaka, dyrektora Instytutu Teatralnego im. Zbigniewa Raszewskiego w Warszawie.
18 czerwca
PREZENTACJA KOSTIUMU EKSTREMALNEGO | przed Galerią Narodową oraz w całym mieście
Sąsiedzi Pawła Althamera z warszawskiego Bródna zjawią się w Pradze w swoich złotych strojach. Bedzie to ich kolejny przystanek w ramach projektu Wspólna sprawa.
OBSZAR WSPÓLNY, OBSZAR WŁASNY | 13:00 | Przyczepa przed Galerią Narodową
Spotkanie z prof. Grzegorzem Kowalskim, Łukaszem Koselą, Julią Bui Ngoc. Spotkanie będzie poświęcone polskiej prezentacji studenkiej na PQ11.
Moderator: Paweł Sztarbowski
19 czerwca
WARSZTAT DLA STUDENTÓW | 12:00 | Studio Altart, Hala 30
Warsztat poprowadzi Julia Bui-Ngoc, tancerka, choreografka, studentka V roku w pracowni Grzegorza Kowalskiego na warszawskiej Akademii Sztuk Pięknych.
KONIEC SCENOGRAFII | 13:00 | Przyczepa przez Galerią Narodową
Współczesny teatr coraz mniej chce naśladować rzeczywistość, udawać, że jest jej marnym cieniem. Wpływa to na rozumienie przestrzeni scenicznej, która nie spełnia już funkcji imitacyjnej i dekoracyjnej, ale działa jako możliwość przestrzeni międzyludzkiej. Czas znaleźć zamiennik dla słowa „scenografia”.
Wykład Pawła Sztarbowskiego, polskiego teatrologa i krytyka teatralnego.
20 czerwca
ROZSADZANIE SCENOGRAFII | 13:00 | Przyczepa przez Galerią Narodową Spotkanie, w którym wezmą udział: artystka Aleksandra Kubiak, współzałożycielka Grupy Sędzia Główny oraz scenografowie: Robert Rumas i Paweł Wodziński.
moderator: Paweł Sztarbowski
21 czerwca
OBCY W PRZESTRZENI MIEJSKIEJ | 13:00 | Przyczepa przez Galerią Narodową
O projektach realizowanych w przestrzeni publicznej rozmawiać będą Joanna Rajkowska - autorka projektów Dotleniacz i Pozdrowienia z Alej Jerozolimskich oraz Jasper Alvaer.
moderator: Paweł Sztarbowski
22 czerwca
BUDUJMY TEATRY! | 13:00 | Przyczepa przez Galerią Narodową
Polska największym w Europie placem budowy infrastruktury teatralnej. Nowe budynki, nowe przestrzenie, nowe idee.
Modernizacje, rewitalizacje i przebudowy. Filozofia i ekologia. Misja i ekonomia. Nadrabiamy zaległości ostatnich 50
lat. Wykład Doroty Buchwald, kierowniczki Pracowni Dokumentacji Teatralnej im. Barbary Krasnodębskiej
23 czerwca
ODDZIAŁYWANIE PROJEKTÓW ARTYSTYCZNYCH NA LOKALNĄ SPOŁECZNOŚĆ |13:00 | Przyczepa przez Galerią Narodową
Spotkanie z Joanną Erbel i Krzysztofem Herbstem, socjologami, autorami raportu Sztuka w przestrzeni publicznej zrealizowanego specjalnie na potrzeby polskiej ekspozycji na PQ11.
moderator: Paweł Sztarbowski
24 czerwca
KOKTAJL Z OKAZJI DNIA POLSKIEGO | 13:00 | polski pawilon narodowy oraz przyczepa przez budynkiem Galerii Narodowej


PUBLIKACJE
Polskiej prezentacji towarzyszą dwie publikacje.
Liberated Energy – bogato ilustrowany, 202-stronnicowy katalog pod redakcją Joanny Baranowskej i Pawła Sztarbowskiego. Zawiera obszerne informacje o sekcji narodowej, architektury i Kostiumu Ekstremalnego, wszystkich prezentowanych spektaklach i artystach, raport z badań socjologicznych Sztuka w przestrzeni publicznej Joanny Erbel i Pawla Herbsta oraz teksty kuratorek i specjalistów z dziedziny sztuk wizualnych i teatru: Izabeli Kowalczyk, Pawła Sztarbowskiego, Joanny Warszy.
Język polski i angielski. Dostępne wkładki z tłumaczeniami na japoński, rosyjski, hiszpański.
Obszar Wspólny, Obszar Własny – bogato ilustrowany, 128-stronicowy katalog pod redakcją Karola Sienkiewicza prezentuje proces powstawania trzynastej realizacji OWOW.
Język polski i angielski.


BIOGRAMY KURATORÓW
Prof. Grzegorz Kowalski – artysta i pedagog, w latach 1959-1965 studiował na Wydziale Rzeźby Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie w pracowni prof. Jerzego Jarnuszkiewicza, był asystentem w Pracowni Kompozycji Brył i Płaszczyzn Oskara Hansena (1965-1968) oraz w pracowni Jarnuszkiewicza (1968-1980). Od 1980 roku profesor na Wydziale Wzornictwa Przemysłowego. W 1985 roku objął pracownię dyplomującą na Wydziale Rzeźby, w 2001 roku przekształconą w Pracownię Przestrzeni Audiowizualnej. Od 2009 roku prowadzi też Pracownię Przestrzeni Audiowizualnej na Wydziale Sztuki Mediów i Scenografii.
Ewa Machnio – scenografka, kostiumografka, architektka wnętrz. Absolwentka Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie, na wydziałach Architektury Wnętrz (2005) oraz Scenografii (2010). Współpracuje z teatrami dramatycznymi i operowymi w całej Polsce, stworzyła projekty scenografii i kostiumów m. in. do spektakli Małgorzaty Głuchowskiej: Córeczki (Teatr Dramatyczny m.st. Warszawy im. Gustawa Holoubka, 2011), Lemoniadowy Joe (Teatr im. Stefana Jaracza w Olsztynie, 2010); opery Gianni Schicchi Giacomo Pucciniego w reżyserii Pawła Łysaka (Opera Nova w Bydgoszczy, 2010). W pracy artystycznej Interesują ją pograniczu teatru, codzienności, performansu.
Agata Skwarczyńska – scenografka, reżyserka światła, kostiumografka. Absolwentka Wydziałów Filozofii i Socjologii na Uniwersytecie Warszawskim, studiowała na Wydziale Scenografii i Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie. Stworzyła projekty scenografii m. in. do spektakli Remigiusza Brzyka – Okrutne i czułe (Teatr Jeleniogórski im. Norwida, 2008), Brygada szlifierza Karhana (Teatr Nowy w Łodzi, 2008), a także do przedstawienia Łukasza Chotkowskiego Nocny portier (Teatr im. Jana Kochanowskiego w Opolu, 2011). Od 2007 roku stale współpracuje z Teatrem 21, którego członkami są osoby z zespołem Downa i autyzmem. W swoich projektach kieruje się doświadczeniami sztuki konceptualnej oraz minimalizmu. Interesuje ją podważanie konwencji teatralnych oraz działania transgresyjne.
Autorzy zdjęć:
Kartoteka, fot. Bartek Sowa
Pozdrowienia z Alej Jerozolimskich, fot. Marek Szczepański
Dotleniacz, fot. Joanna Rajkowska
Wspólna sprawa, fot. Bogdankrezel.com
Obszar wspólny, obszar własny, fot. Paweł Grześ
Wyniki konkursu na projekt szkoły przy ul. Świderskiej w Warszawie Na warszawskiej Białołęce powstanie nowa szkoła! Władze dzielnicy rozstrzygnęły właśnie konkurs na projekt podstawówki przy ul. Świderskiej w Warszawie. Zwyciężyła koncepcja pracowni Bujnowski Architekci.
Modelowe Schronisko Górskie na Lubaniu – konkurs SARP Polskie Towarzystwo Turystyczno-Krajoznawcze we współpracy ze Stowarzyszeniem Architektów Polskich Oddział Kraków ogłasza międzynarodowy, jednoetapowy konkurs architektoniczno-urbanistyczny na stworzenie budynku Schroniska Górskiego Na Lubaniu.
Nagroda POLITYKI – finaliści 2020 Znamy finalistów Nagrody Architektonicznej POLITYKI 2020. Swoje nominacje do tegorocznej edycji zgłosił także zespół redakcji „Architektura-murator”.
Rewitalizacja centrum Myszkowa – konkurs Gmina Myszków we współpracy z częstochowskim oddziałem SARP zapraszają do udziału w konkursie na koncepcję rewitalizacji centrum 30-tysięcznego Myszkowa w województwie śląskim. Składanie wniosków do 18 lutego.
Prezydent Szczecina unieważnił konkurs na plac Orła Białego! Jak informuje urząd miasta Szczecina, zwycięska koncepcja pracowni Orłowski Szymański Architekci nie będzie realizowana. Interes publiczny wymaga ponownej weryfikacji założeń, doprowadzenia do końca procedury pozyskiwania od wszystkich zainteresowanych ich uwag i propozycji – mówi zastępca prezydenta Daniel Wacinkiewicz.
Dwuetapowy konkurs na przebudowę siedziby Estrady Poznańskiej Estrada Poznańska ogłasza konkurs na przebudowę swojej siedziby w ponad stuletniej kamienicy przy ul. Masztalarskiej. Uczestnicy, których prace przejdą do II etapu otrzymają zwrot kosztów przygotowania koncepcji.