Na zorganizowanej przez Fundację Bęc Zmiana ekspozycji zobaczymy projekty utopijne (np. zasilane algami tkalnie w miejscu Huty Warszawa czy hybrydową farmę w postaci robota-pasożyta absorbującą Co2 z powietrza), w zasadzie realne i mogące być niebawem urzeczywistnione, o ile ich inicjatorzy poradzą sobie z biurokracją (wieże schodowe przy warszawskich mostach) i takie, które już udało się zrealizować (ciekawy film o założonym 20 lat temu i uprawianym przez mieszkańców ogrodzie na blokowisku na wrocławskich Krzykach). W sumie kilkadziesiąt koncepcji, w tym 11 zgłoszonych do trzech edycji organizowanego przez Fundację Bęc Zmiana konkursu futuwawa (futuwawa.pl). Są również prace stricte artystyczne (projekt fotograficzny o tujach w roli firanek, umowa na szybką pożyczkę wydrukowana na banknotach 100-złotowych). Widzów w zmieszanie wprawiają tabliczki z sentencjami dotyczącymi słowa „konkret”. Wytrącając z rytmu zwiedzania, pozwalają spojrzeć inaczej na prezentowane koncepcje i prace artystów. Tytułowy „smutek” odnosić się ma według twórców ekspozycji do momentu kiedy idea traci swój utopijny wymiar, przeradzając się w praktyczne projektowe rozwiązanie. Wystawa jest niewielka, ale warto ją obejrzeć, tym bardziej, że prezentowana jest we wnętrzu Biblioteki Publicznej m.st. Warszawy, które udało się w końcu „skonkretyzować” po prawie 10-letniej przebudowie („A-m” 9/2015). Jej głównymi autorami są nagrodzeni w tym roku Honorową Nagrodą SARP Andrzej Bulanda i Włodzimierz Mucha.
Wystawa powstała w ramach tegorocznej edycji cyklu Synchronizacja. Projekty dla miast przyszłości (www.synchronicity.pl).
Do 31 grudnia 2015 Biblioteka Publiczna m.st. Warszawy, ul. Koszykowa 26W godzinach: poniedziałek-piątek: 9-21 / sobota: 9-17 / niedziela: 9-14