ŻYCIE W ARCHITEKTURZE
 
Akademia Sztuk Pięknych im. Eugeniusza Gepperta, Centrum Sztuk Użytkowych, Centrum Innowacyjnościu
Biblioteka Uniwersytecka Muzeum Tadeusza Kantora i siedziba Ośrodka Dokumentacji Sztuki Tadeusza Kantora CRICOTEKA

Akademia Sztuk Pięknych im. Eugeniusza Gepperta, Centrum Sztuk Użytkowych, Centrum Innowacyjnościu
Adres: ul.Traugutta 21, Wrocław
Autor: PAG Pracownia Architektury Głowacki / Tomasz Głowacki
Współpraca: Sylwester Duda,Agata Kaczmarek, Justyna Kleszcz, Michał Mrzewa, Katarzyna Rybczyńska, Paweł Steć, Agnieszka Śliwińska, Paweł Wróblewski, Piotr Zarzycki, Marek Woźniczka,Tomasz Grębski
Inwestor: Akademia Sztuk Pięknych we Wrocławiu
Powierzchnia działki: 9250m²
Powierzchnia użytkowa: 13060 m²
Kubatura: 56564 m³
Projekt: 2007 – 2012
Realizacja: 2013
Opis autorski:

Nowy budynek wrocławskiej Akademii Sztuk Pięknych o nazwie Centrum Sztuk Użytkowych. Centrum Innowacyjności znajduje się w Śródmieściu, na rogu ulicy Krasińskiego i Traugutta. Ukończony w 2012 roku gmach jest rezultatem wygranego przez PAG konkursu architektonicznego ogłoszonego przez władze uczelni w 2007 roku. Projekt konkursowy przewidywał na całym terenie wzdłuż Traugutta trzy etapową budowę nowych obiektów. Miały/mają one tworzyć zamykającą klamrę zabudowy wokół istniejącego zielonego dziedzińca, otwartego na Plac Społeczny. W zrealizowanym pierwszym etapie umieszczono najważniejsze pomieszczenia wszystkich wydziałów ASP, wspólne audytorium oraz dostępną z parteru galerię sztuki. Obiekt pod jednym dachem mieści zarówno sale wykładowe, laboratoria, pracownie komputerowe, studia grafiki i foto jak i pracownie, w których stosowane są metody przemysłowe (minihuta szkła, piece ceramiczne, odlewnia żeliwa, lakiernie, itp). Lokalizacja budynku wśród historycznej zabudowy powoduje, iż skalą odnosi się on do otoczenia, jednocześnie porządkując chaotyczny fragment miasta. Bryła centrum sztuk w kształcie litery L przylega krótszym bokiem do pierzei dziewiętnastowiecznych kamienic, uzupełniając zabudowę kwartału. Najwyższa kondygnacja w bezpośrednim sąsiedztwie kamienicy została wycofana tak, by swoją wysokością nie przytłaczać istniejącej zabudowy. Wyższa kubatura dłuższego boku, (zwróconego w stronę ogrodu) nawiązuje równoważną relację z okazałym, zabytkowym gmachem poczty, znajdującym się po przekątnej, naprzeciw działki. Wprowadzenie wertykalnych podziałów na szklanej fasadzie dodatkowo koresponduje z charakterystycznymi lizenami ceglanej elewacji budynku poczty. Projekt jest próbą odpowiedzi na pytanie jaka przestrzeń sprzyja sztuce i twórczości artystycznej, która nie ulegnie szybko dewaluacji i oprze się zmieniającym się potrzebom uczelni. Powstały obiekt rozwija ideę „laboratorium sztuki”. Proponuje przestrzeń uwolnioną, otwartą i elastyczną, a przy tym praktyczną - zapewniającą wygodę i techniczną obsługę procesu tworzenia. Strukturę budynku w głównej mierze wyznaczają trzony komunikacyjno-instalacyjne wydzielające wysokie na dwie kondygnacje przestrzenie warsztatowe, z dodatkowymi kondygnacjami antresol (z pomieszczeniami pomocniczymi) w połowie ich wysokości. Przyjęty otwarty układ słupowo-ryglowy daje duże możliwości aranżacyjne - podziały stałymi i ruchomymi ściankami działowymi. Dominująca rola znajdującego się na działce ogrodu ma swoje odbicie w formie obiektu. Prosta, lekka bryła uczelni, okryta całkowicie szklaną elewacją odbija zieleń sprawiając wrażenie rozszerzenia parku i płynnego połączenia wnętrza z zewnętrzem. Ważnym kryterium determinującym wygląd elewacji było ponadto zapewnienie naturalnego światła maksymalnej ilości pomieszczeń. Termiczną szklaną fasadę pokrywa biały sitodruk z 2 mm kropek pasty ceramicznej, rodzaj zewnętrznych mikro-żaluzji rozpraszających światło i cieplne promieniowanie słoneczne. Uzyskany efekt mglistej przesłony nie ogranicza transparentności budynku, pozbawia go tylko pewnej dosłowności. Tworzy świadomie kreowany ornament i podkreśla chlubną tradycję twórczości Wydziału Szkła i Ceramiki wrocławskiej ASP, promującej nowatorskie rozwiązania. To pierwsza w Polsce realizacja z zastosowaniem sitodruku na zewnętrznej stronie szkła zespolonego. Przejrzystość nowego budynku ASP, odsłaniająca swoje tajemnice szczególnie po zmierzchu, przy zapalonych we wnętrzach światłach, pozwala na budowanie żywej relacji między sztuką a miastem i jego mieszkańcami.

Muzeum Tadeusza Kantora i siedziba Ośrodka Dokumentacji Sztuki Tadeusza Kantora CRICOTEKA Biblioteka Uniwersytecka Lista zgłoszeń