ŻYCIE W ARCHITEKTURZE
 
Filharmonia im. Mieczysława Karłowicza w Szczecinie / OBIEKT
budynek mieszkalny Nadwiślańska 3 Filharmonia im. Mieczysława Karłowicza w Szczecinie / WNĘTRZE

Filharmonia im. Mieczysława Karłowicza w Szczecinie / OBIEKT
Adres: ul. Małopolska 48, Szczecin
Autor: BAROZZI VEIGA, Fabrizio Barozzi, Alberto Veiga
Współpraca: Barozzi Veiga: Architekci prowadzący: Agnieszka Samsel, Pieter Janssen, Zespół: Marta Grządziel, Isaac Mayor, Petra Jossen, Cristina Lucena, Cristina Porta, Ruben Sousa, Współpraca w Polsce: Jacek Lenart Studio A4 Sp. z o.o.
Inwestor: Urząd Miasta Szczecin
Powierzchnia działki: 3800m²
Powierzchnia użytkowa: 13000 m²
Kubatura: 98200 m³
Projekt: 2008 – 2014
Realizacja: 2014
Finalista konkursu ŻYCIE W ARCHITEKTURZE
Opis autorski:

Filharmonia im. Mieczysława Karłowicza w Szczecinie jest usytuowana w miejscu dawnego Konzerthausu, uszkodzonego podczas II wojny światowej i rozebranego wkrótce potem. Uzupełnia narożnik kwartału historycznej śródmiejskiej tkanki miasta. Budynek mieści w sobie salę symfoniczną dla 1000 i salę kameralną dla 200 widzów, salę wystawienniczo konferencyjną oraz obszerny hall wejściowy, również mogący służyć do organizowania imprez. Z zewnętrz, jak w przypadku historycznej zabudowy miasta, dominuje pionowa kompozycja oraz wyrazista linia stromych dachów, cechy identyfikujące Filharmonię z jej kontekstem. Budynek tworzy spójna i jednocześnie złożona kubatura, wnętrze rozwiązane jest na zasadzie „promenady”, która łączy ze sobą kolejne funkcje wzdłuż otwartej drogi prowadzącej poprzez wszystkie kondygnacje budynku. Kompozycja rzutu jest zdefiniowana poprzez zewnętrzny pierścień fasady, w którym znajdują się głównie przestrzenie serwisowe. Pozwala to z jednej strony na wykreowanie dużej pustej przestrzeni, w której została umieszona sala symfoniczna i kameralna a z drugiej strony wykreowanie relacji pomiędzy budynkiem a jego otoczeniem. W rozwiązaniach materiałowych, budynek postrzegany jest, jako element kształtowany poprzez światło: szklana fasada, oświetlana od środka, w zależności od sposobu użycia pozwala na jego zmienną percepcję. Zewnętrzna surowość oraz prosty sposób rozwiązania wewnętrznej komunikacji kontrastują z ekspresywnością głównej sali. W zgodzie z centro europejską tradycją wśród sal koncertowych, ornament stanowi tu zarówno dekorację jak i spełnia funkcję akustyczną. Geometryczna kompozycja sali wynika z podziałów według ciągu liczb Fibonacciego, które oddalając się od sceny powiększają się stopniowo, nadając kształt ozdobnej przestrzeni, która poprzez złocenia przywołuje klasyczne tradycje.

Filharmonia im. Mieczysława Karłowicza w Szczecinie / WNĘTRZE budynek mieszkalny Nadwiślańska 3 Lista zgłoszeń