ŻYCIE W ARCHITEKTURZE
 
Nadwiślański Szlak Rowerowy
Muzeum Historii Żydów Polskich Ratusz- Zduńskowolskie Centrum Integracji

Nadwiślański Szlak Rowerowy
Adres: Lewostronne nadbrzeże Wisły w Warszawie (Wał Zawadowski, wał Siekierkowski, ul. Czerniakowska, Solec, Wioślarska, Wybrzeże Gdańskie, Wybrzeże Gdyńskie, ul. Abecadło, Las Młociński)
Autor: SIGMA-SYSTEM Studia, Projekty, Konsultacje Zygmunt Użdalewicz; EURO-ALIANS Pracownia Projektowa Sp. z o.o.
Inwestor: Miasto Stołeczne Warszawa
Powierzchnia działki: 94697m²
Powierzchnia użytkowa: 94697 m²
Projekt: 2010 – 2014
Realizacja: 2014
Finalista konkursu ŻYCIE W ARCHITEKTURZE
Opis autorski:

Nadwiślański Szlak Rowerowy to szereg tras rowerowych wzdłuż lewego brzegu Wisły na obszarze m. st. Warszawy. Rozciąga się od granicy z gminą Łomianki do granicy z gminą Konstancin-Jeziorna. NSR stanowi fragment Wiślanej Trasy Rowerowej z Wisły do Gdańska, Szlaku rowerowego EuroVelo E2 Galway/Irlandia–Moskwa/Rosja i Eurovelo E11 Ateny/Grecja–Nordkapp/Norwegia oraz Szlaku Bursztynowego w systemie dróg rowerowych Greenways. Szlak ma charakter bezkolizyjnej trasy widokowej i rekreacyjnej. Na wielu odcinkach rozplata się na dwa biegi – jeden o charakterze spacerowo-rekreacyjnym, prowadzony bliżej rzeki i drugi – o charakterze wydzielonej drogi rowerowej, prowadzonej bliżej ulicy. Odcinek między Konstancinem-Jeziorną i Łomiankami wynosi ok 28,5 km, przy czym ze względu na rozliczne rozgałęzienia całkowita długość ciągów wynosi ok 40 km. NSR wybudowany został na nowo, ale częściowo w oparciu o istniejące przebiegi ścieżek i dróg rowerowych (fragment na terenie inwestycji bulwarów wiślanych, z racji na trwającą tam inwestycję, wciąż powstaje). Znaczna jego cześć biegnie po koronach wałów przeciwpowodziowych. Pozostałe odcinki rozciągają natomiast m.in. po terenach leśnych, wzdłuż Wisłostrady i dróg lokalnych czy międzywalu. Nawierzchnia bezpośrednio koresponduje z otoczeniem i odpowiada uwarunkowaniom naturalnym i technicznym. Niektóre fragmenty ścieżki mają nawierzchnię asfaltową (dotyczy to w szczególności odcinków przyulicznych), inne mineralną (na koronach wałów przeciwpowodziowych - ze względu na konieczność prawidłowego odwodnienia), a jeszcze inne wyłożone są kostką betonową (ciągi pieszo-rowerowe). Szerokość trasy jest bardzo zróżnicowana. Głównie liczy od 2 do 3 metrów, ale tam gdzie ruch rowerowy jest zintegrowany z ruchem pieszym sięga nawet 10 metrów. Dodatkowo NSR gdzieniegdzie wygraniczają słupki, a na odcinku śródmiejskim i żoliborskim szlak uzupełniony jest ławeczkami, koszami na śmieci i stojakami rowerowymi. Inwestycja to część projektu „Warszawski Węzeł Wodno-Rowerowy Pedałuj i płyń (bike & sail) – etap I”, dofinansowanego ze środków UE. Jest jedynym z działań m. st. Warszawy mających na celu udostępnienie mieszkańcom regionu i turystom atrakcyjnej przestrzeni publicznej nad Wisłą w oparciu o usługi transportu alternatywnego: żeglugi i komunikacji rowerowej.

Ratusz- Zduńskowolskie Centrum Integracji Muzeum Historii Żydów Polskich Lista zgłoszeń