ŻYCIE W ARCHITEKTURZE
 
Przebudowa i rozbudowa dworca PKP i autobusowego w Płocku
Dom jednorodzinny w Czarnowie Budynek biurowo - usługowy, rozbudowa kompleksu biurowego

Przebudowa i rozbudowa dworca PKP i autobusowego w Płocku
Adres: Płock, ul. Dworcowa 46
Autor: ARCHIDEA Królikowski Wichliński - Architekci Sp.p. / Łukasz Królikowski
Współpraca: Krzysztof Wichliński, Marcelina Spławska, Artur Hibner
Inwestor: "RYNEX" Spółka z o.o.
Powierzchnia działki: 6849m²
Powierzchnia użytkowa: 2427 m²
Kubatura: 12000 m³
Projekt: 2013 – 2014
Realizacja: 2014
Opis autorski: Inwestycja polegała na kompleksowej przebudowie pochodzącego z połowy XX w. budynku dworca, którego stan techniczny nie pozwalał na dalsze użytkowanie, a stan wizualny pozostawiał wiele do życzenia. Rozbudowa i przebudowa dworca autobusowego i kolejowego sfinansowana została m.in. z Funduszu Rozwoju Obszarów Miejskich Inicjatywy Jessica. Szczególną uwagę poświęcono aspektom energooszczędności. Obiekt spełnia najwyższe wymagania systemów Breeam i Leed, pomimo, że nie został zgłoszony do certyfikacji. Gruntownie przebudowano istniejący budynek, ale także dobudowano nową dwukondygnacyjną część oraz zadaszenie peronów autobusowych w formie ogromnego skrzydła. Przystępując do zaprojektowania komercyjnego węzła komunikacyjnego chcieliśmy zaproponować architekturę podkreślającą dynamiczny charakter komunikacji, metaforycznie kojarzącą się z przyjemną stroną podróży. Wiodącym symbolem jest skrzydło przekształcone w formę zadaszenia placu dworcowego. Skrzydła Hermesa - greckiego boga dróg i podróżnych bardzo często pojawia się w logotypach firm związanych z komunikacją. Swoboda podróżowania zawsze kojarzyła się z ptakami i ich skrzydłami. Mówimy „wolny jak ptak”, a wolność jest jedną z najważniejszych podstawowych i pozytywnych potrzeb człowieka. Przy konstruowaniu naszego skrzydła inspiracją była natura, w tym przypadku również konstrukcja niektórych liści czy drzew. Stalowe wsporniki oparte na żelbetowych słupach - pniach podtrzymują, niczym gałęzie, łukowe zadaszenie. Ten szpaler elementów konstrukcyjnych w formie drzew naprowadzający podróżnych do głównego wejścia podświadomie kojarzy się z zielenią miejską nadając założeniu wielkomiejski charakter. Przyjęta w ten sposób przyrodnicza estetyka podkreśla wizualnie ekologiczne energooszczędne założenia projektowanego ”zielonego budynku”. Zakończenia skrzydła od strony południowo - wschodniej w formie łukowych przęseł łączących się z ziemią, ramo - łuk elewacji od strony placu oraz ściągi łuków zadaszenia - kojarzyć się mogą z konstrukcją mostu, co w mieście Płocku, w którym królowa polskich rzek jest najszersza, nie pozostaje bez znaczenia. Wykorzystanie konstrukcji mostu to nie tylko czysto praktyczne względy podparcia zadaszenia placu dworcowego. Most to symbol połączenia. Most z założenia służy komunikacji, a projektowany budynek ściśle związany z komunikacją może i powinien symbolicznie do niego nawiązywać. Główne wejście do budynku znajduje się w jego południowej części, od strony placu dworcowego z peronami autobusowymi i prowadzi bezpośrednio do otwartej, wysokiej na dwie kondygnacje poczekalni dla podróżnych. Po drugiej stronie poczekalni, w północnej elewacji znajduje się wyjście na perony kolejowe. W parterze modernizowanego budynku zlokalizowano przede wszystkim funkcje obsługi podróżnych, takie jak kasy biletowe, informację, poczekalnię, sanitariaty dla podróżnych oraz małą gastronomię. W parterze części dobudowanej znajdują się lokale komercyjne. Na piętrze budynku mieści się hotel, który posiada 33 pokoje z łazienkami. W centralnej części piętra znajduje się otwarte lobby z widokiem na plac dworcowy oraz „plątaninę gałęzi” - zielonych elementów konstrukcyjnych zadaszenia peronów autobusowych, a także z widokiem na poczekalnię dworcową znajdującą się w parterze. Hotel spełnia kryteria hotelu trzygwiazdkowego. Projektując budynek, zwrócono szczególną uwagę na przystosowanie obiektu do potrzeb osób niepełnosprawnych, zarówno ruchowo jak również osób niedowidzących, niewidomych i niesłyszących. Informację wizualną zaprojektowano zgodnie ze światowymi standardami International Union of Railways.

Budynek biurowo - usługowy, rozbudowa kompleksu biurowego Dom jednorodzinny w Czarnowie Lista zgłoszeń