Nowy dworzec autobusowy Warszawa Zachodnia już w 2026 roku?

i

Autor: Archiwum serwisu Nowy dworzec autobusowy Warszawa Zachodnia, proj. EMA Studio; widok od strony placu wejściowego

Nowy dworzec autobusowy Warszawa Zachodnia już w 2026 roku?

2022-09-20 14:51

Projekt nowego dworca autobusowego Warszawa Zachodnia na zlecenie należącej do Skarbu Państwa spółki Polonus opracowało EMA Studio. Budowa mogłaby się rozpocząć w 2024 roku.

Nazwa obiektu Nowy dworzec autobusowy Warszawa Zachodnia
Adres obiektu Warszawa, Aleje Jerozolimskie
Autorzy EMA Studio, architekci Ewelina Siestrzewitowska, Antoni Surowiak, Mateusz Gierszon, Marta Erbe
Inwestor Przedsiębiorstwo Komunikacji Samochodowej „Polonus”
Powierzchnia terenu 6745.0 m²
Powierzchnia zabudowy 3338.0 m²
Powierzchnia użytkowa 26762.0 m²
Projekt 2022
Data realizacji (początek) 2024
Data realizacji (koniec) 2026

Projekt nowego dworca autobusowego Warszawa Zachodnia został zaprezentowany podczas tegorocznej wystawy „Plany na przyszłość”. Na zlecenie należącego do Skarbu Państwa Przedsiębiorstwa Komunikacji Samochodowej „Polonus” opracowało go stołeczne EMA Studio. Jak informują architekci, inwestor zabiega dopiero o decyzję o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, koncepcja jest więc na bardzo wczesnym etapie i prezentowane wizualizacje nowego dworca autobusowego Warszawa Zachodnia mogą ulec znacznym zmianom. Dworzec PKS Warszawa Zachodnia jest największym tego typu obiektem w stolicy i jednym z największych w kraju. Rocznie z jego usług korzysta ponad 3,3 mln podróżnych i osób im towarzyszących. Położony przy Alejach Jerozolimskich, tuż obok modernizowanej obecnie stacji kolejowej Warszawa Zachodnia, docelowo stanie się częścią największego centrum przesiadkowego w Polsce, które obsługiwać będzie także szybki tramwaj i metro. Dziwi więc, dlaczego na projekt nowego dworca autobusowego Warszawa Zachodnia spółka Polonus nie zorganizowała konkursu architektonicznego, a jedynie przetarg z kryterium najniższej ceny.

Nowa Warszawa Zachodnia: PKS, PKP i tramwaje

Dworzec autobusowy Warszawa Zachodnia oddano do użytku w 1980 roku. Razem z całym kompleksem dworcowym został zaprojektowany przez zespół pod kierunkiem Zygmunta Kłopockiego z Biura Projektów Kolejowych w Poznaniu. Dziś, mocno wysłużony, czeka na rozbiórkę. Zgodnie z planami nowy obiekt powstanie w miejscu dzisiejszego parkingu, tuż przy wejściu do pawilonu PKP zrealizowanego w 2015 roku według koncepcji FS&P Arcus („A-m” 04/2016). Na poziomie –1 będzie połączony z obecnie przebudowywanym tunelem prowadzącym na perony PKP oraz podziemnym przystankiem linii tramwajowej w kierunku Wilanowa, której realizacja właśnie się rozpoczęła. Nowy dworzec autobusowy Warszawa Zachodnia ma mieć 10 kondygnacji nadziemnych i dwie podziemne. Budynek będzie mieścić przede wszystkim hotel i biura, funkcję dworcowe przewidziano na kondygnacjach –1, 0 i +1.

Nowy dworzec autobusowy Warszawa Zachodnia już w 2026 roku?

i

Autor: Archiwum serwisu Nowy dworzec autobusowy Warszawa Zachodnia, proj. EMA Studio; widok od strony Alej Jerozolimskich

Chcąc zapewnić wrażenie przestronności wnętrza oraz czytelność komunikacji, zaprojektowaliśmy wiele przebić w stropach tych kondygnacji oraz mocno przeszkloną, charakterystyczną strefę wejściową, za którą bezpośrednio znajdować się będą stanowiska kasowe. Projektowany układ pozwala na zorganizowanie poczekalni głównej PKS zarówno na parterze, jak i na kondygnacji -1 – tłumaczą architekci z EMA Studio, dodając, że efektowne podcięcie elewacji wejściowej stanowi jednocześnie nawiązanie do typologii warszawskich budynków dworcowych późnego modernizmu, zwłaszcza głębokich zadaszeń dworców Centralnego i Wschodniego.

Dworzec Zachodni z miniogrodem

Projektanci wiele uwagi poświęcili na zaaranżowanie atrakcyjnych przestrzeni publicznych przed budynkiem. Plac przed głównym wejściem, z niewielkimi klombami i miejscami do siedzenia, pełnić ma funkcję poczekalni na świeżym powietrzu. Możliwość wprowadzenia wyższych nasadzeń będzie analizowana w kolejnych etapach z uwagi na tunel znajdujący się bezpośrednio pod placem. Maksymalne zazielenienie tej przestrzeni jest jednym z naszych priorytetów, jednak decyzje muszą uwzględniać także uwarunkowania wynikające z dużych przepływów ludzi, przepisów pożarowych oraz oczywiście uwarunkowania własnościowe – podkreślają autorzy. Dodają, że wszystkie powierzchnie, które nie służą jako drogi dojazdowe i nie znajdują się na trasie komunikacji pieszej zostały zaprojektowane jako tereny zielone, a na dziedzińcu nad pierwszym piętrem zaproponowali dużo nasadzeń oraz roślin pnących. Ogród na dziedzińcu dostępny będzie z restauracji oraz części konferencyjnej i biurowej – wyjaśniają. Polonus chciałby rozpocząć realizację nowego dworca autobusowego Warszawa Zachodnia już w 2024 roku, zaraz po zakończeniu prac przez kolejarzy i tramwajarzy. Koszt realizacji szacowany jest na 80–120 mln zł, ale spółka nie ma jeszcze zapewnionego finansowania inwestycji.

Nowy dworzec autobusowy Warszawa Zachodnia już w 2026 roku?

i

Autor: Archiwum serwisu Nowy dworzec autobusowy Warszawa Zachodnia, proj. EMA Studio; widok od strony Alej Jerozolimskich

Gdzie powstanie nowy dworzec autobusowy Warszawa Zachodnia

CHCĘ SIĘ ZAPISAĆ

Architektura-murator. Podcast 30/30
Szymon Wojciechowski - Architektura jako biznes
Video Player is loading.
Czas 0:00
Czas trwania 0:00
Loaded: 0%
Stream Type LIVE
Pozostały czas 0:00
Â
1x
    • Chapters
    • descriptions off, selected
    • subtitles off, selected
      Reklama
      1. Now Playing
        Up NextSzymon Wojciechowski - Architektura jako biznes
      2. Now Playing
        Up NextLary i penaty. O bezpiecznej czułości architektury
      3. Now Playing
        Up NextCzesław Bielecki. Architektura déjà vu
      4. Now Playing
        Up NextKto i dlaczego zakaże Ci budowy nowego domu?
      5. Now Playing
        Up NextPiotr Grochowski. Architekt, który bywa przedsiębiorcą
      6. Now Playing
        Up NextAhrend. Przyszłość biur jest cicha, modułowa i używana
      7. Now Playing
        Up NextGroza, propaganda i odszpecanie. Architektura nazistowska
      8. Now Playing
        Up NextFest Srogi Familok: kulisy reportażu o katowickiej Superjednostce
      9. Now Playing
        Up NextEquitone. Pracujemy z architektami i dla architektów
      10. Now Playing
        Up NextProdukt mieszkaniopodobny
      11. Now Playing
        Up NextMichał Sikorski. Architektura z odzysku
      12. Now Playing
        Up NextPrzemo Łukasik i Łukasz Zagała: Misja, prawo, kapitalizm
      13. Now Playing
        Up NextKamil Domachowski. W kontekście i w emocji.
      14. Now Playing
        Up NextEwa Kuryłowicz: o praktyce i teorii.
      15. Now Playing
        Up NextMichał Murawski: Budynek z ideologią
      16. Now Playing
        Up NextAnna Cymer: Ależ to jest brzydkie!
      17. Now Playing
        Up NextHumanscale. Czy umiesz dobrze siedzieć?
      18. Now Playing
        Up NextZbigniew Maćków. Robi się gęsto
      19. Now Playing
        Up NextGrzegorz Piątek. Słuszne piękno architektury
      20. Now Playing
        Up NextRobert Konieczny: architektura i opowieści
      21. Now Playing
        Up NextKonkursowa odwaga Moniki Arczyńskiej