Nie projektujemy dla siebie i swoich ambicji: rozmowa z Wojciechem Witkiem z Iliard Architecture & Interior Design Architektura i projektowanie wnętrz na pewno są efektem współpracy i zrozumienia wielu różnych potrzeb. Jest to bardzo trudne zadanie, którego nikt nie uczy na studiach – o projektowaniu hoteli w dobie pandemii, zmianach, jakie czekają nas w najbliższej przyszłości i potrzebie ciągłego uczenia się z Wojciechem Witkiem, współzałożycielem biura Iliard Architecture & Interior Design, rozmawia Krzysztof Król.
Marlena Wolnik o Centrum Aktywności Lokalnej w Rybniku [FILM] W tym projekcie najważniejsza nie jest architektura, ale to, do czego prowokuje. Mam nadzieję, że powstałe budynki będą żyły własnym życiem, w każdej z kilku planowanych lokalizacji w inny sposób. O realizacji Centrum Aktywności Lokalnej w Rybniku w ramach otwartych obrad jury IX edycji konkursu Życie w Architekturze opowiada Marlena Wolnik z pracowni MWArchitekci.
Oskar Zięta – architekt, artysta, rzemieślnik: rozmowa Wielu inżynierów mówiło mi: „Panie Zięta, proszę już sobie odpuścić to dmuchanie stali, bo to błąd technologiczny, opisany w normie 8580 jako falowanie materiału w procesie deformacji”. Dziś, choć FiDU wciąż nie jest technologią powszechnie używaną, jesteśmy w stanie konstruować i realizować formy dużo lżejsze, a przy tym o wiele bardziej wytrzymałe od tradycyjnych elementów używanych w budownictwie – z architektem Oskarem Ziętą rozmawia Zofia Malicka.
Archiprzewodnik po Europie: Robert Konieczny i Tomasz Malkowski oprowadzają po najciekawszych realizacjach Starego Kontynentu Nakładem wydawnictwa Pascal wkrótce ukaże się „Archiprzewodnik po Europie”. Robert Konieczny i Tomasz Malkowski zapraszają w architektoniczną podróż po najodważniejszych realizacjach ostatnich dekad, od kaplicy Petera Zumthora, przez Lego House projektu BIG, po podwodną restaurację Under pracowni Snøhetta.
Wojciech Kotecki z BBGK Architekci o budynku Sprzeczna 4 [FILM] Współczesna prefabrykacja może być jak rękawiczka, uszyta na miarę potrzeb mieszkańców i kontekstu. Przystępując do projektowania Sprzecznej, o prefabrykacji nie wiedzieliśmy nic. Po prostu zaproponowaliśmy budynek, który uważaliśmy za dobry, a prefabrykacja poszła w ślad za naszą myślą. O realizacji budynku Sprzeczna 4 w Warszawie w ramach otwartych obrad jury IX edycji konkursu Życie w Architekturze opowiada Wojciech Kotecki z pracowni BBGK Architekci.
Przebudowa Teatru Żeromskiego w Kielcach – rozmowa ze Szczepanem Wrońskim i Moniką Lemańską z WXCA Teatr im. Stefana Żeromskiego w Kielcach otrzyma środki z funduszy norweskich na długo wyczekiwaną przebudowę swojej siedziby. O wyzwaniach związanych z modernizacją historycznego budynku, współpracy z użytkownikami i konserwatorem oraz projektowaniu z wykorzystaniem technologii BIM rozmawiamy ze współautorami koncepcji, Szczepanem Wrońskim i Moniką Lemańską z biura WXCA.
Jerzy Szczepanik-Dzikowski o MCK w Katowicach [FILM] Budynki żyją i są adaptowane do potrzeb. Projektując Międzynarodowe Centrum Kongresowe, nie wyobrażaliśmy sobie, że będzie taka sytuacja jak pandemia i duże imprezy nie będą mogły się odbywać, ale w zasadzie każdą strukturę budowlaną można dostosować do bieżących potrzeb. Bardzo trudno powiedzieć, co by można urządzić w Spodku, ale bardzo łatwo można powiedzieć, co można urządzić w MCK, a nadto nie ma żadnego problemu, żeby w to pudło wstawić jakąś inną konstrukcję. O realizacji Międzynarodowego Centrum Kongresowego w Katowicach w ramach otwartych obrad jury IX edycji konkursu Życie w Architekturze opowiada Jerzy Szczepanik-Dzikowski z pracowni JEMS Architekci.
Fotowoltaika i architektura Panele fotowoltaiczne należy traktować nie jako elementy dodawane do gotowych konstrukcji, lecz jako innowacyjny materiał budowlany o szczególnych właściwościach.
Wiata PKP / Szczecin Pogodno Wartość tego obiektu wyraża się w jedności architektury i konstrukcji oraz innowacyjnym zastosowaniu popularnej technologii. O szczecińskiej realizacji Danuty Lisieckiej i Henryka Kowalczyka pisze Tomasz Sachanowicz.
Kreatywność zespołu: Monika Arczyńska Zespołowa kreatywność najbardziej wybucha, gdy ludzie odkrywają, że projekt nie powstaje z oddzielnych kawałków, ale że one się szczelnie przeplatają. Studenci szybko to wyłapują. Niezwykłe jest przyglądanie się, jak uczą się organizacji pracy i kreatywność rzeczywiście aż eksploduje. Gdańska architektka, wykładowczyni WA PG, o swoich zagranicznych doświadczeniach projektowych i o tym, co z nich przeniosła na polski grunt.
Architektura mobilności Stajemy się ludźmi zależnymi od wind, nie od schodów. Jesteśmy dziećmi szybkiego transportu i podróż windą nie jest wcale mniej przyjemna niż automobilem czy aeroplanem – pisano w 1930 roku na łamach amerykańskiego The Architectural Forum. W tym numerze Łukasz Wojciechowski robi przegląd najciekawszych rozwiązań z dziedziny architektury transportu i komunikacji – od nieistniejącego już paryskiego garażu Ponthieu Augusta Perreta po realizacje Rema Koolhaasa i jego biura OMA.
Światło w architekturze – wpływ światła dziennego na samopoczucie Dziś, gdy coraz więcej czasu spędzamy w pomieszczeniach zamkniętych, praca i rozrywka opiera się na ciągłym kontakcie z monitorami i wyświetlaczami, a oszczędność energii jest obowiązującym wymogiem, jakość naturalnego światła w architekturze staje się ważniejsza niż kiedykolwiek wcześniej. Szacuje się, że w dobrze doświetlonym wnętrzu nasza produktywność wzrasta aż o 15%, zmniejsza się ryzyko krótkowzroczności i... nadwagi.
Najlepsi architekci zaprezentowali swoje realizacje w Zodiaku: zapis streamingu otwartych obrad jury konkursu ŻYCIE W ARCHITEKTURZE 7 i 8 października w Zodiaku – Warszawskim Pawilonie Architektury odbyły się publiczne prezentacje realizacji nominowanych do nagród głównych konkursu ŻYCIE W ARCHITEKTURZE. Wykłady wygłosili m.in. Jerzy Szczepanik-Dzikowski, Zbigniew Maćków, Fokke Moerel z MVRDV, Piotr Lewicki, Marlena Wolnik, Robert Konieczny, Marta Sękulska-Wrońska i wielu innych.
Projekt holistyczny: Paulina Grabowska Nie wybieram zleceń, w których liczą się walory estetyczne. Chcę projektować przestrzenie we wszystkich wymiarach, skrojone na miarę naszych czasów. Właścicielka biura NAS-DRA Conscious Design, innowatorka i ekolożka, o mającym być odpowiedzią na wyzwania współczesnego świata projektowaniu holistycznym.
Architektura i woda Woda stanowi jednocześnie zagrożenie, ale i turystyczną atrakcję. W tym numerze o zmaganiach projektantów z wodnym żywiołem w warunkach zmieniającego się klimatu – od zapór i hydroelektrowni na obszarach chronionego krajobrazu przez ekologiczne przestrzenie publiczne służące retencji po modne pływające domy – pisze Grzegorz Stiasny.
Dworzec PKP / Tarnów Gmach dworca w Tarnowie to architektura tyleż utylitarna, co prowincjonalna. Prosta, szklana bryła nakryta płaskim dachem dla przyjezdnych zdaje się ledwie parterowym pawilonem, tymczasem zdwojona od strony miasta wysokość jednoprzestrzennej hali sprawia, że budynek nabiera rangi adekwatnej do publicznej funkcji.
Budownictwo mieszkaniowe wczoraj i dziś. Rozmowa z architektem Bogdanem Kulczyńskim Budownictwo mieszkaniowe w ciągu ostatnich trzydziestu lat przeszło ogromną transformację. Wyniknęła ona przede wszystkim z wielu zmian społecznych, technologicznych i kulturowych. O tym, jak zmieniło się projektowanie dużych zespołów wielorodzinnych opowiada architekt Bogdan Kulczyński z warszawskiej pracowni Kulczyński Architekt.
Architektura przyjazna ptakom W Stanach Zjednoczonych wskutek zderzeń z szybami, ginie rocznie ok. miliarda ptaków. Dla Polski takie badania nie zostały jeszcze opracowane. Wiemy natomiast, że u nas w wyniku kolizji ze szklanymi wiatami przystankowymi, czyli naprawdę niewielkimi elementami architektury, życie traci w ciągu roku ok. miliona osobników. Ewa Zyśk-Gorczyńska, doktor nauk biologicznych i prezeska Fundacji Szklane Pułapki, opowiada Tomaszowi Żylskiemu o tym, co można zrobić, by architektura była bardziej przyjazna ptakom.
Dom / Podkowa Leśna Budynek ten to rebus – odgadywanie zasad nim rządzących jest zabawą. O realizacji Zbigniewa Jasińskiego pisze Marcin Kwietowicz.
Wspaniały amalgamat: Aleksandra Wasilkowska Interesują mnie strategie łączenia skrajnie odległych od siebie, a mimo to często komplementarnych funkcji i porządków. Odgórnego planu z oddolną energią chaosu. Warszawska architektka i artystka o własnych, innowacyjnych sposobach na miejską przestrzeń.