Przestrzenie pracy w czasach pandemii Architektura miejsc pracy powinna dziś charakteryzować się możliwością łatwego dostosowywania do obostrzeń i ograniczeń, które znienacka spadają na inwestorów i architektów. Rozwiązania projektowe i technologiczne nie sięgały nigdy dotąd w sferę wymogów epidemiologicznych. Obecnie nie możemy już jednak projektować bez świadomości „pandemicznej” – pisze Grzegorz Stiasny.
Rzeźba w mieście: Paweł Orłowski Rzeźba jest łącznikiem pomiędzy nami, przechodniami, a architekturą. Poza oczywistym aspektem estetyzacji miejsca, pozwala człowiekowi utożsamić się z przestrzenią – mówi rzeźbiarz Paweł Orłowski. O roli pomników i instalacji artystycznych w przestrzeni miejskiej rozmawiamy z artystą przy okazji jego retrospektywnej wystawy, którą można oglądać w Galerii van Rij w Ćmielowie.
Wayfinding według Studia Blisko: rozmowa z architektką Anną Nowokuńską Kiedyś powszechna była współpraca architektów z artystami, dlatego w dawnych kamienicach występowały indywidualnie projektowane rzeźby, mozaiki, reliefy czy kompozycje liternicze. W przypadku Rezydencji Łazienki Park poszliśmy tym tropem i zaproponowaliśmy wayfiding, który łączy funkcje nawigacji i sztuki w architekturze – o tym, czym jest wayfinding, kiedy jest potrzebny i jak go umiejętnie stosować rozmawiamy z Anną Nowokuńską, architektką i projektantką graficzną ze Studia Blisko.
Pokorne podejście do projektowania: rozmowa z Krzysztofem Mycielskim z pracowni Grupa 5 Architekci Budynek Wydziału Radia i Telewizji miał być rodzajem antyikony, nienarzucającą się architekturą tła idealnie wtopioną w tkankę starej śląskiej zabudowy. Fakt, iż idea ta została doceniona najpierw przez polskie, a potem międzynarodowe jury w konkursie, w którym rywalizowało ze sobą tyle znakomitych realizacji jest dla nas symptomatyczny – o zwycięstwie w ubiegłorocznej edycji Wienerberger Brick Award i o tym, dlaczego warto brać udział w konkursach rozmawiamy z Krzysztofem Mycielskim, współzałożycielem bura Grupa 5 Architekci.
Inny model uprawiania zawodu: Agata Twardoch Nasz zawód może być realizowany na wiele różnych sposobów. Ten kobiecy może być inny, ale ważne, żeby nie był traktowany jako gorszy. Agata Twardoch, inicjatorka i autorka cyklu Architektki, o swojej pracy badawczej i rozumieniu architektonicznej profesji.
Mobilność w mieście (po)pandemii Aby dać mieszkańcom szansę przemieszczania się przy zachowaniu dystansu społecznego, w 2020 roku w miastach na całym świecie zaczęto wprowadzać udogodnienia dla pieszych i rowerzystów. Działano za pomocą prostych środków: zwężenie pasów ruchu, poszerzenie chodników, wyznaczenie na jezdni ścieżek rowerowych. Jak pandemia zmieniła naszą mobilność, a także środki transportu? I jaką lekcję miasta oraz my wszyscy możemy wyciągnąć z kryzysowej sytuacji roku 2020?
Z daleka i z bliska: rozmowa z architektką Katarzyną Dobiecką Nigdy nie czułam się tylko architektem. Jestem projektantem, lubię patrzeć i z daleka, i z bliska. Meble to działka, na którą nigdy nie miałam czasu, a zawsze chciałam ją uprawiać. Okoliczności życiowe i pandemia pozwoliły mi do tego wrócić – z Katarzyną Dobiecką, laureatką konkursu „Linoleum od nowa” rozmawia Zofia Malicka.
Plac Matejki w Krakowie: reprezentacyjna przestrzeń przyjazna mieszkańcom Plac Matejki w Krakowie, otoczony gmachami Akademii Sztuk Pięknych, Dyrekcji Kolei i Narodowego Banku Polskiego, stanowi jedno z najpiękniejszych miejsc w przestrzeni miasta. O jego znaczeniu i współczesnej funkcji rozmawiamy z architektem Piotrem Orzeszkiem z pracowni Stvosh, który 12 lat temu przeprowadził gruntowna modernizację placu.
Architektura dla bezpieczeństwa Czy architektura może być kluczem w odbudowie naszego poczucia bezpieczeństwa w przestrzeni publicznej? Czy bezpieczeństwo musi oznaczać izolację? Kim jest świadomy architekt? Publikujemy esej na temat wpływu architektury na poczucie bezpieczeństwa użytkowników.
Rok w architekturze: 10 najlepiej czytanych artykułów 2020 roku Wyniki konkursów na zadaszenie amfiteatru w Łazienkach, wnętrza Świątyni Opatrzności i osiedle Mieszkanie Plus przy Ratuszowej w Warszawie, dom w Bieszczadach projektu medusa group, nowe stacje metra, a także wpływ pandemii na rynek usług architektonicznych i różnice w zarobkach architektów w Polsce i Danii – przypominamy 10 najczęściej czytanych artykułów 2020 roku.
Architektura dla klimatu: kryteria oceny Architekci stają dziś przed wyzwaniem takiego zaprojektowania tkanki miejskiej i pojedynczego budynku, aby z jednej strony stworzyć środowisko odporne na zdarzenia związane ze zmianą klimatu, a z drugiej przyjazne do życia dla mieszkańców. Jerzy Kwiatkowski z Wydziału Instalacji Budowlanych, Hydrotechniki i Inżynierii Środowiska PW o nowych wyzwaniach dla architektury i jej ewaluacji w kontekście zmiany klimatu.
Skok na głęboką wodę: Karolina Częczek Pracę w Nowym Jorku można rozpocząć na dwa sposoby: mając konkretne zlecenie i sieć kontaktów lub postawić na stopniowy, bardziej organiczny wzrost. My poszliśmy tą drugą ścieżką. Nie pracujemy dla nagród, ale one się pojawiają i bardzo nas to cieszy. Polska architektka Karolina Częczek o tym, jak założyć biuro w Nowym Jorku i sprawić, by zostało ono uznane za jedną z 50 najlepszych architektonicznych firm roku.
Polska architektka w Bangladeszu Na początku każdy ma pokusę, by patrzeć na miejscowych z góry. Pojawiają się pytania: po co oni to tak robią, to przecież głupie. Potem to mija. Zaczynamy rozumieć dlaczego lokalna architektura kształtuje się w taki, a nie inny sposób – z Karoliną Ozimek, polską architektką od 2018 roku mieszkającą i pracującą w Dhace, rozmawia Anna Dudzińska.
Grzechy architektów według Street Cloud Street Cloud to internetowa mikrotelewizja kolektywu antyRAMA, popularyzująca tematykę interdyscyplinarnej kultury miejskiej. W każdy wtorek i czwartek Łukasz Harat prowadzi rozmowy o początkach kariery młodych projektantów, innowacjach miejskich, planowaniu przestrzennym oraz zjawiskach w kulturze. Specjalnie dla nas podsumowuje kilka ostatnich odcinków, których gośćmi byli Hubert Trammer, Kacper Kępiński i Zygmunt Borawski.
Dorota Sibińska i Filip Domaszczyński o Domu dla bezdomnych w Jankowicach [FILM] Od początku planowaliśmy, że cała elewacja zbudowana będzie z materiałów rozbiórkowych. Cegła znaleziona w okolicy wydawała nam się idealnym odzwierciedleniem tego, co dzieje się w budynku. Odrzucona, nikomu niepotrzebna, tak jak ci ludzie traktowani przez społeczeństwo. O realizacji Domu dla bezdomnych w Jankowicach w ramach otwartych obrad jury IX edycji konkursu Życie w Architekturze opowiadają Dorota Sibińska i Filip Domaszczyński z pracowni xystudio.
MSZ ogłasza przetarg na projekt biurowca w centrum Warszawy: architekci zbulwersowani Ministerstwo Spraw Zagranicznych rozesłało zapytania ofertowe do wybranych pracowni. Przedmiotem procedury jest wybranie najtańszej koncepcji nowego biurowca w alei Armii Ludowej, w sąsiedztwie głównej siedziby MSZ i placu Na Rozdrożu. „W przypadku każdej działalności kreatywnej kryterium cenowe jest najgorszym z możliwych i ZAWSZE skutkuje JAK NAJGORSZYMI rozwiązaniami. Czy przyszłoby Państwu do głowy zorganizować PRZETARG NA SKOMPONOWANIE NOWEGO HYMNU POLSKI?!” - odpowiadają architekci.
Maria Piechotkowa o istocie zawodu architekta: rozmowa Pracując w określonych warunkach historycznych, chcieliśmy stworzyć ludziom takie środowisko, w którym żyłoby im się dobrze, wygodnie i przyjemnie. O istocie zawodu architekta, realizacji Bielan i dokumentacji drewnianych bożnic z Marią Piechotką rozmawia Maja Mozga-Górecka. Publikujemy ostani wywiad, jakiego architektka udzieliła naszemu miesięcznikowi.
Bartłomiej Nawrocki i Marcin Jojko o Domu w Będzinie [FILM] Umiar jest dziś jedną z odpowiedzi na zrównoważoność w architekturze. W naszej branży działamy często w paradygmacie postępu, a ten dom jest po prostu wystarczający. Spełnia wszystkie potrzeby inwestorów, został zrealizowany w stosunkowo niewielkim budżecie. Jest wystarczająco dobry, żeby spełnić swoją funkcję. O Domu w Będzinie w ramach otwartych obrad jury IX edycji konkursu Życie w Architekturze opowiadają Bartłomiej Nawrocki i Marcin Jojko.
Aula Kopernikańska PUM / Szczecin Aula Kopernikańska PUM ukończona w roku 1972 jest nieodkrytym skarbem architektury czasów PRL. O szczecińskiej realizacji Mariana Rąbka pisze Tomasz Sachanowicz.