NOSPR

i

Autor: Daniel Rumiancew Nowa siedziba Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia w Katowicach, projekt: Tomasz Konior; Źródło: "A-m"12/2014 s. 45

Dom dla muzyków – o nowej siedzibie NOSPR-u Bolesław Stelmach

2014-11-20 18:58

Wewnątrz prostej bryły – ulica. Trzypoziomowy hol obiega wielką salę. Od strony kawiarni, przestrzeni użytkowanej bardziej intensywnie, większy. Na ulicę patrzą okna mieszkańców tego domu: muzyków, urzędników, gości. Patrzą na Wielką Salę. Nie wyczuwa się, nie słyszy kubatury. Nie widać siedzisk. Wrażenie kameralne. Płynne linie balkonów i sufitu. Niezwykłe continuum przestrzeni. Koncentracja. Słyszę pierwsze takty Kyrie mszy h-moll. Pięknie – pisze architekt Bolesław Stelmach

Miasto

Kiedy byłem tutaj ostatni raz, podczas sędziowania w konkursie na Muzeum Śląskie, było obco. Pamiętam, jak miło zaskoczyła mnie ilość zieleni w aglomeracji katowickiej. Spodziewałem się smogu, hałd, a tu wszędzie drzewa. Spodek okazał się bliski i znajomy. Brak miasta. Pojedyncze domy ze śladami gierkowskiej świetności. Dzisiaj – Muzeum Śląskie zbudowane przez Riegler Riewe Architekten, niedaleko centrum kongresowe zaprojektowane przez Jemsów, pomiędzy domami prześwituje ceglasto CINiBA. Na wyciągnięcie ręki – nowa siedziba NOSPR. Tylko budynek NOSPR próbuje tworzyć pierzeję ulicy w południowo-zachodnim rogu działki, dzięki czemu jest park. Ale jest pojedynczy, za mało na miasto.

Miejsce

Wolumetryczna ceglana bryła w świeżo zasadzonym lesie dużych drzew. Od północy Spodek i powstające wciąż centrum kongresowe, z drugiej strony Muzeum Śląskie, całe pod ziemią, a na górze łąka. Wielki plac budowy. Kiedyś będzie chodziło się parkowymi alejami prowadzącymi od Spodka do Muzeum Śląskiego. Póki co – chodzi się wzdłuż ulic.

Przed budynkiem NOSPR obszerny plac z fontanną. Istniejące różnice poziomów terenu spowodują, że od północy, od strony nowo zaaranżowanego parku, pojawią się w przyszłości stoliki kawiarni.

Dom

Wewnątrz prostej bryły – ulica. Trzypoziomowy hol obiega wielką salę. Od strony kawiarni, przestrzeni użytkowanej bardziej intensywnie, większy. Na ulicę patrzą okna mieszkańców tego domu: muzyków, urzędników, gości. Patrzą na Wielką Salę.

Wielka Sala

Nie widać tych 1800 miejsc. Nie wyczuwa się, nie słyszy kubatury. Nie widać siedzisk. Wrażenie kameralne. Płynne linie balkonów i sufitu. Niezwykłe continuum przestrzeni. Koncentracja. Słyszę pierwsze takty Kyrie mszy h-moll. Pięknie.

Drewno

Niezwykły dotyk fińskiej sklejki na masywach balustrad balkonów. Wyczuwalnie ogromnie ciężkie, a delikatnie płynące w przestrzeni. Pod dłonią mocne i twarde. Zupełnie inne drewno na scenie. Niewiarygodnie białe, miękkie, jedwabiste. Niczym nieimpregnowane pudło akustyczne. Jak wnętrze skrzypiec. Tak jak cała sala jest instrumentem. Jest muzyką. Jest harmonią.

Artykuł ilustrowany stronami nr 45, 52 i 53 miesięcznika "Architektura-murator" nr 12/2014.

NOSPR

i

Autor: Daniel Rumiancew Nowa siedziba Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia w Katowicach, projekt: Tomasz Konior; Źródło: "A-m" 12/2014 s. 52, 53