Nowe mieszkania w Krakowie

Domy z Żaglami Solarnymi w Krakowie: nietypowe bliźniaki projektu Superhelix

W północnej części Krakowa stanął nowy zespół mieszkalny projektu pracowni Superhelix. Nietypowe bliźniaki wyróżniają dwuspadowe dachy o połaciach przypominających żagle.

Domy z Żaglami Solarnymi w Krakowie
Autorzy: Superhelix Pracownia Projektowa – Bartłomiej Drabik
Konstrukcja: MM-Konstrukcje Budowlane
Powierzchnia: 950 m²
Realizacja: 2023

Domy z Żaglami Solarnymi to nowe osiedle zrealizowane na wąskiej działce w północnej części Krakowa, tuż przy granicy z Zielonkami. Zespół składa się z czterech bliźniaków. Budynki nie stykają się jednak w sposób typowy, czyli najkrótszą elewacją, a częścią elewacji północnej jednego i częścią południowej drugiego obiektu. Takie zazębianie się zabudowy zwiększa prywatność przyszłych mieszkańców, tworzy małe podwórka, a jednocześnie rozbija długą fasadę – zwraca uwagę Bartłomiej Drabik, założyciel biura Superhelix, które znane jest z nietypowych projektów domów jedno- i wielorodzinnych, by wymienić tylko Domy ze Skrzelami, Dom Trójniak, Dom za Dachem czy tzw. Dom Wuzetkę.

W tym przypadku cechą wyróżniającą są dwuspadowe dachy, w których jedna z połaci została nieznacznie wysunięta poza kalenicę, tworząc charakterystyczny żagiel. Warunki zabudowy określały zasady formowania dachów tak, aby kalenica była prostopadła do frontu działki i sąsiedniej ulicy. Przy takim kształcie działki dla zachowania funkcjonalnego układu mieszkań konieczne było skręcenie jedynie kalenic oraz pozostawienie zasadniczej bryły w układzie równoległym do granic nieruchomości – tłumaczy architekt. Skręcona kalenica powodowała zmniejszenie powierzchni nadającej się do montażu ogniw fotowoltaicznych, dlatego południowa połać została przedłużona – dodaje.

W każdym domu znalazły się dwa osobne lokale: jeden na parterze, z dostępem do ogrodu, jeden na piętrze, z przestronnym tarasem. Podział budynków na mniejsze bryły został podkreślony przez dobór materiałów elewacyjnych. Części z dachami spadzistymi, wykończone blachą trapezową, rozdzielone są niższymi bryłami pokrytymi drewnem z modrzewia – opowiada Bartłomiej Drabik.