Spis treści
- Krótka historia domu handlowego Renoma
- Renoma we Wrocławiu: przebudowa
- Kolejna metamorfoza wrocławskiej Renomy
- Pierwszy etap metamorfozy Renomy [GALERIA]
Krótka historia domu handlowego Renoma
Dom handlowy Renoma we Wrocławiu otwarto w 1930 roku jako sztandarowy sklep firmy Wertheim. Główną konstrukcję, na którą składały się stalowe słupy i rygle oraz ceramiczne płyty stropowe, postawiono zaledwie w ciągu kilku miesięcy. Gmach, zaprojektowany przez Hermanna Dernburga, był wówczas najnowocześniejszym i największym obiektem tego typu w naszej części Europy. Wnętrza wykończono szlachetnymi materiałami. Na przykład posadzkę południowego dziedzińca wykonano z drewna różanego. Na piątym i szóstym piętrze usytuowano restaurację, z której roztaczał się widok nie tylko na całe miasto, ale też na odległe Karkonosze. Budynek funkcjonował praktycznie nieprzerwanie przez 80 lat. Na początku XXI wieku postanowiono go gruntownie zmodernizować. Ponieważ architekt Hermann Dernburg zaplanował możliwość dobudowania nowego skrzydła w rejonie placu Czystego, zdecydowano też przy okazji gmach powiększyć.
Renoma we Wrocławiu: przebudowa
Opracowanie projektu modernizacji i rozbudowy domu handlowego Renoma we Wrocławiu powierzono zespołowi Zbigniewa Maćkowa. Całą inwestycję przeprowadzono w ścisłej współpracy z konserwatorem zabytków. Obok zachowania głównego układu wnętrz, szczególnie ważnym było przywrócenie oryginalnego wyglądu elewacjom z charakterystycznymi detalami w postaci ceramicznych płytek czy zdobionych złotem główek i kwiatonów oraz reprezentacyjnym wejściem od ulicy Świdnickiej. Ponowne otwarcie domu handlowego Renoma we Wrocławiu nastąpiło w 2009 roku. Obiekt po rozbudowie uzyskał dwukrotnie większą powierzchnię całkowitą - niemal 100 tys. m². Galeria handlowa na pięciu kondygnacjach mieści ok. 120 sklepów, a trzy górne piętra zabytkowej części to ponad 10 tys. m² nowoczesnych powierzchni biurowych. Nowe skrzydło nawiązuje do charakteru historycznego budynku horyzontalnymi podziałami elewacji ukształtowanymi przez szereg gzymsów. Również tu zaplanowano przestronne powierzchnie sklepowe wykończone z użyciem szlachetnych materiałów – szkła, drewna i stali.
Kolejna metamorfoza wrocławskiej Renomy
Od czasu modernizacji domu handlowego Renoma we Wrocławiu minęło już 11 lat. Dla funkcjonowania nowoczesnych galerii handlowych to szmat czasu. Nowy właściciel, firma Globalworth, do której należą m.in. warszawskie Koszyki, postanowił więc po raz kolejny przebudować obiekt. Koncepcję zmian ponownie przygotował zespół architektów pod kierunkiem Zbigniewa Maćkowa. Jak zapowiada inwestor, pomysł na wystrój wnętrz w jeszcze większym stopniu będzie nawiązywać do historycznego stylu domu towarowego Wertheim. W planach jest także nawiązanie do konceptu hali Koszyki. Jako Globalworth posiadamy unikatowe doświadczenia z hali Koszyki, które chcemy wykorzystać w przeprowadzeniu gastronomicznej metamorfozy Renomy. Nasz plan przewiduje umiejscowienie funkcji handlowej, gastronomicznej i usługowej na poziomach 0 oraz -1. Na wyższych kondygnacjach znajdą się nowoczesne przestrzenie biurowe – zdradza Anna Merta, Leasing Director Retail w Globalworth Poland.
Mamy nadzieję, że nowe oblicze Renomy jeszcze mocniej wpisze się w oczekiwania wrocławian. To ikoniczny budynek w doskonałej lokalizacji, który wyróżnia się ponadczasową architekturą. Dlatego też, idąc z duchem czasu, zaprojektowaliśmy znaczącą rozbudowę formatu gastronomii, która będzie otwarta na obie sąsiadujące z budynkiem przestrzenie publiczne: plac Czysty i plac Kościuszki – mówi Zbigniew Maćków. Pierwsze prace rozpoczęły się w IV kwartale 2020 roku. Ze względu na komfort klientów, remont prowadzony był w kilku etapach, we wcześniej wyłączonych z użytkowania częściach Renomy. 26 marca 2022 roku do użytku został oddany pierwszy fragment przebudowanej części Renomy wraz ze strefą wejściową od strony ul. Świdnickiej, której wygląd w stylistyce art deco odtworzono na bazie archiwalnych zdjęć. Architektura Renomy zachwycała już wcześniej, ale dopiero teraz przywracamy blask również jej wnętrzom. Odtwarzamy historyczny układ dziedzińców ze świetlikami, którym nadajemy nowy wystrój, ściśle nawiązujący do przedwojennego oryginału – podkreśla Zbigniew Maćków.
Wrażenie robi nowo otwarte atrium północne, wysokie na 22 metry i zwieńczone przeszklonym świetlikiem. Jego ściany ozdobiły portugalskie i tureckie marmury w odcieniach szarości z charakterystycznym żyłkowaniem. Pomiędzy kondygnacjami zawisły detale w postaci pozłacanych, szkliwionych głów, przedstawiające ludzi z różnych stron świata, symbolizujące wielokulturowość i otwartość. Z ogromną pieczołowitością wykonała je wrocławska rzeźbiarka Pola Ziemba. Artystka jest również autorką głów i kwiatonów zdobiących fasadę Renomy, w dużej mierze zrekonstruowanych w latach 2005-2009 i odwzorowujących oryginały zaprojektowane przez Ulricha Nitschke i Hansa Klakowa. Niespotykaną ozdobą atrium są również dwa ogromne żyrandole, które nawiązują do przedwojennych pierwowzorów w stylistyce art deco. Lustrzanym odbiciem północnego będzie atrium południowe, nad którym wciąż trwają prace. Będą one ze sobą połączone kameralnym pasażem. Oprócz butików modowych, znajdą się tam również restauracje, bary i kawiarnie, dzięki którym ta przestrzeń będzie tętnić życie również w wieczory i niedziele.
Nowa Renoma będzie jeszcze bardziej otwarta na biznes. Na piętrach 1, 2 i 3 pojawią się nowoczesne przestrzenie biurowe, które zaoferują najemcom blisko 35 tys. m² powierzchni. Przyszli użytkownicy biur będą mieć do dyspozycji m.in. stacje do ładowania samochodów i hulajnóg elektrycznych, które zostaną też udostępnione gościom i klientom, rozbudowaną infrastrukturę rowerową z szatniami, prysznicami i stojakami, a także usługi carsharingu.