Nazwa obiektu | Przedszkole Mali Odkrywcy |
Adres obiektu | Chróścice, ulica Szkolna 11 |
Architektura wnętrz | PORT Józef Franczok, Marcin Kolanus |
Generalny wykonawca | Opex S.A. |
Inwestor | Gmina Dobrzeń Wielki |
Powierzchnia terenu | 4277.0 m² |
Powierzchnia zabudowy | 566.0 m² |
Powierzchnia użytkowa | 657.0 m² |
Powierzchnia całkowita | 871.0 m² |
Kubatura | 4325.0 m³ |
Projekt | 2012-2013 |
Data realizacji (początek) | 2013 |
Data realizacji (koniec) | 2014 |
Koszt inwestycji | nie podano |
Biuro pracowni PORT to nie tylko miejsce, gdzie powstają projekty architektoniczne, ale też spotykają się w nim na zasadach co-workingu ludzie o różnych pasjach. Można tu wykonać model, malować, rysować lub uczestniczyć w warsztatach ceramicznych.
Jedną z ostatnich realizacji wrocławskiego studia była przebudowa dawnej szkoły na potrzeby przedszkola. Gmach wybudowany został w latach 70. XX wieku na obrzeżach dużej wsi Chróścice w gminie Dobrzeń Wielki koło Opola. Przed kilkoma laty, ze względów demograficznych został zamknięty. Gdy gmina ogłosiła przetarg wytyczne inwestora ograniczały się jedynie do adaptacji obiektu do nowych potrzeb. Zwycięzcy przekonywali jednak, że funkcja to nie wszystko, a do projektu należy podejść kompleksowo. Prezentując nowatorskie przedszkola zrealizowane w europejskich miastach, zwracali uwagę jak ważne są funkcjonalne wnętrza, kolorystyka, detal i pomysł na zagospodarowanie terenu.
Dobra współpraca z inwestorem zaowocowała projektem charakteryzującym się śmiałymi i nietypowymi rozwiązaniami. Zrezygnowano z naiwnych stylizacji na dziecięcą twórczość, dosłowności przekazu i banalności skojarzeń. Udało się przetransponować zdobytą wiedzę pedagogiczno-psychologiczną na język architektury. Realizacja jest świetnym przykładem design thinking, czyli wykorzystania w jednym projekcie zintegrowanej wiedzy z wielu dziedzin.
Funkcjonalnie w budynku niewiele się zmieniło. Dawne sale lekcyjne zamieniono na sale zabaw, nawet układ wejścia czy korytarzy pozostał ten sam. Cały efekt tworzy jego nowa estetyka, stonowane kolory i przemyślane oświetlenie.
Przedszkole ma trzy oddziały, w których bawi i uczy się około 75 dzieci. Mają one do dyspozycji oddzielną jadalnię, salę wielofunkcyjną (w miejscu dawnej sali gimnastycznej) i pokój pracy indywidualnej. Pierwszym wrażeniem oglądającego obiekt jest konsekwencja w stosowaniu koloru. Epoksydowa posadzka, ściany i sufit korytarzy są w całości białe. Kolor zastosowano jedynie w pomieszczeniach: od stonowanych, ale jednocześnie wyrazistych barw w salach do ostrych nasyconych odcieni w toaletach. Czarno-biała jadalnia to jedyne miejsce, gdzie figuratywnie przedstawiono zwierzęta. Krowa, koza i ważka zostały wycięte z czarnej ściany, pozostały po nich białe kształty, a ich kontury powędrowały na białą ścianę obok.
Z kolei sala wielofunkcyjna, za pomocą zasłon przesuwanych na napęd elektryczny, w ciągu minuty zmienia się w przytulną sypialnię oddzieloną białą, półprzeźroczystą tkaniną, otulającą dziecinne leżaczki. Na parterze rozplanowano przestrzenie dla najmłodszej i średniej grupy. Dzięki ścianie z szyb klejonych i bezramowym skrzydłom drzwiowym pomieszczenia te otwarte są wizualnie na korytarz. Sale zajęciowe zaś uatrakcyjniono półotwartymi, kolorowymi niszami, które dzieci mogą wykorzystywać według własnej inwencji. Barwna ściana kryje za sobą małą toaletę i system wnęk, gdzie można się ukryć albo coś schować. Grupa starszaków ma purpurową salę na piętrze. Tam bardziej samodzielnie dzieci kreują świat „małego odkrywcy”. Wewnątrz zbudowano kubiki z płyty melaminowej imitujące domki.
Wnętrza przedszkola to pierwszy etap inwestycji. W planach jest także projekt zagospodarowania terenu autorstwa PORT. Znajdą się tam: ogrody edukacyjne i leśne ze skrzyniami na zioła i rośliny jadalne, rabaty przedszkolaka, karmniki dla ptaków, krzewy dla motyli, amfiteatr, nietypowy ogród zabaw z mokrą piaskownicą. Kiedy realizacja zostanie zakończona będzie można powiedzieć, słowami architektów, że w małej miejscowości pod Opolem dzieci odkrywają świat. Zdobywają wiedzę o naturze, przyrodzie, ekologii. O kulturze i architekturze, a nauczyciele pomagają im tylko pogłębiać wiedzę i umiejętności.