Salon Diora w Seulu

i

Autor: archiwum serwisu Dom mody Dior został założony w 1947 roku w Paryżu przez Christiana Diora i Marcela Boussaca. Marka charakteryzuje się przede wszystkim elegancją i doskonałym kunsztem krawiectwa. Najnowszy salon w Seulu to flagowy butik marki w krajach azjatyckich. Architekt Christian de Portzamparc zaproponował rzeźbiarską formę inspirowaną materiałami i krojami strojów, które od lat projektowane są przez Diora. Fot. © DR

Salon Diora w Seulu

2015-12-30 10:49

Obiekt stanął w pierzei Apgujeong – eleganckiej ulicy o uporządkowanej, regularnej zabudowie mieszczącej sklepy i butiki największych marek modowych. Jego elewację ukształtowano na podobieństwo miękko falującej tkaniny z jedenastu precyzyjnie dopasowanych, wysokich na 20 i szerokich na 6 metrów paneli z włókna szklanego, które wylewano w drewnianych formach o różnych kształtach - o realizacji zespołu Christiana de Portzamparca pisze Maciej Lewandowski.

Nowy salon marki Dior w Seulu zlokalizowano w dzielnicy Cheongdam-dong, w pierzei Apgujeong – eleganckiej ulicy o uporządkowanej, regularnej zabudowie mieszczącej sklepy i butiki największych marek modowych. Charakterystyczna, pofalowana elewacja inspirowana jest strukturą materiałów i krojami kreacji projektowanych przez jeden z najsłynniejszych francuskich domów mody. W sześciokondygnacyjnym budynku oprócz przestrzeni z klasycznymi strojami koktajlowymi i wieczorowymi, galanterią skórzaną i biżuterią, znajdują się pomieszczenia do prezentacji kolekcji, specjalne pokoje dla VIP-ów oraz restauracja. Autorom zależało na stworzeniu miejsca, w którym odwiedzający oprócz zakupów mogliby również odpocząć. Architekt Peter Marino, odpowiedzialny za projekt wnętrz, stworzył nowoczesną przestrzeń, która nawiązuje do flagowego butiku Diora w Paryżu przy Avenue Montaigne, ale wzbogacił ją dziełami sztuki takich artystów jak: Claude Lalanne, Lee Bul, Hubert le Gall, Rachel Hovnanian, Oki Sato (nendo) czy Lucas Zallmann.

Salon Diora w Seulu

i

Autor: archiwum serwisu Falującą elewację wykonano z 20-metrowych paneli z włókna szklanego. Wylewano je w wielkoformatowych, drewnianych formach w położonej kilka kilometrów od centrum Seulu fabryce produkującej łodzie, a następnie transportowano na plac budowy, gdzie mocowano do stalowej, konstrukcji nośnej. Fot. Agence Christian de Portzamparc

Konstrukcja

Elewacja salonu została ukształtowana na podobieństwo miękko falującej tkaniny. Wykonano ją z jedenastu precyzyjnie dopasowanych, wysokich na 20 metrów i szerokich na 6 metrów paneli z włókna szklanego, które wylewano w drewnianych formach o różnych kształtach. Wejście główne zlokalizowano na styku dwóch krzywoliniowych paneli tworzących wokół wejścia kształt łuku ostrego. Stalową konstrukcję nośną, na której zamocowano elewację, budowano z prefabrykowanych kratownic nocami, żeby uniknąć blokowania ruchu komunikacyjnego w mieście liczącym ponad 10 mln mieszkańców. Elewacja administracyjnej części budynku wykonana została ze stalowej okładziny. Zastosowane na niej podziały nawiązują do charakterystycznego wzoru na słynnej torbie Lady Dior.

Metryka
  • Autorzy: Christian de Portzamparc
  • Współpraca autorska: DPJ & Partners
  • Architektura wnętrz: Peter Marino Konstrukcja: CS Structural Engineering
  • Inwestor: Dior
  • Adres obiektu: Seul, Korea
  • Nazwa obiektu: Salon marki Dior
  • Generalny wykonawca: Kolon Global Corporation
  • Data realizacji (koniec): 2015
  • Data realizacji (początek): 2013
  • Powierzchnia całkowita: 4408.0
  • Konsultant ds. fasady: DPJ & Partners, Design Base, Bureau Veritas
  • Projekt oświetlenia: L’Observatoire International
  • Podwykonawcy: Design Base, Iljin Unisco