NOSPR

i

Autor: Archiwum Architektury I miejsce w międzynarodowym konkursie na opracowanie koncepcji urbanistyczno-architektonicznej nowej siedziby Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia. W ciągu sześciu lat od ogłoszenia wyników konkursu do realizacji architektura projektu ulegała zmianom, natomiast istota założenia, opartego o strukturę przestrzenną budynku w budynku, została zachowana. Il. Konior Studio

O historii Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia i konkursie na jej siedzibę

2014-11-19 10:03

Dotąd muzycy koncertowali w zaadaptowanej sali konferencyjnej dawnego Domu Partii. Choć sala należała do jednych z większych w Polsce, jej akustyka pozostawiała wiele do życzenia. Gdy w 2000 roku funkcję dyrektora orkiestry obejmowała była minister kultury Joanna Wnuk-Nazarowa, cały budynek wymagał już gruntownego remontu. W 2008 roku władze miasta we współpracy z warszawskim i katowickim SARP-em zorganizowały konkurs na projekt nowej siedziby dla orkiestry.

Orkiestrę Symfoniczną Polskiego Radia powołano w 1935 roku w Warszawie. Nagrania zespołu odbywały się początkowo w kamienicy przy ul. Zielnej 25, z czasem przeniesiono je do wynajmowanej sali w nowo powstałym gmachu YMCA przy ul. Konopnickiej. Już wówczas myślano jednak o realizacji profesjonalnej sali koncertowej.

Konkursowy projekt gmachu Polskiego Radia z 1937 roku, którego autorem był Bohdan Pniewski, zakładał budowę studia koncertowego dla 500 widzów w bryle przylegającej od północy do 22-kondygnacyjnej wieży na osi ul. Batorego i Puławskiej. Plany te pokrzyżował wybuch wojny. Po jej zakończeniu orkiestrę reaktywowano przy rozgłośni w Katowicach, gdzie zachowało się w pełni wyposażone studio, i to z tym miastem zespół związał odtąd swoją przyszłość.

Powodem kolejnym zmian jego siedziby była m.in. stale rosnącą popularność symfoników. Do lat 80. koncertowali w 400-osobowej sali przy ul. Plebiscytowej, a następnie w przeznaczonej dla 1000 słuchaczy zaadaptowanej sali konferencyjnej dawnego Domu Partii przy pl. Sejmu Śląskiego (obecnie Centrum Kultury Katowice). Choć ta ostatnia należała do jednych z większych w Polsce, jej akustyka od początku pozostawiała wiele do życzenia.

Gdy w 2000 roku funkcję dyrektora orkiestry obejmowała była minister kultury Joanna Wnuk- Nazarowa, cały budynek wymagał już gruntownego remontu. Ostatecznie, na jednym z posiedzeń rady programowej ustalono, iż zamiast przebudowywać stary gmach, lepiej zbudować nowy.

NOSPR

i

Autor: Archiwum Architektury I miejsce w międzynarodowym konkursie na opracowanie koncepcji urbanistyczno-architektonicznej nowej siedziby NOSPR. Il. Konior Studio

Pomysł przypadł do gustu prezydentowi Katowic Piotrowi Uszokowi, który zaproponował, by obiekt powstał na 4-hektarowym terenie dawnego placu drzewnego kopalni Katowice w ramach tzw. Strefy Kultury, obok Spodka i dwóch innych planowanych realizacji: Międzynarodowego Centrum Kongresowego (proj. JEMS Architekci) oraz Muzeum Śląskiego (proj. Riegler Riewe Architekten, „A-m” 3/14).

W 2008 roku władze miasta we współpracy z warszawskim i katowickim SARP-em zorganizowały konkurs na projekt nowej siedziby dla orkiestry. W jury, pod przewodnictwem Andrzeja Grzybowskiego, zasiedli m.in. Stanisław Podkański, Florian Riegler, Krzysztof Ingarden, Zbigniew Maćków i Beata Goczoł. Architekci mieli za zadanie wkomponować bryłę w istniejące osie kompozycyjne i połączyć otaczające ją przestrzenie z placem przed Spodkiem.

W środku miała się znaleźć Wielka Sala Koncertowa na 1800 miejsc, Sala Kameralna dla 300 słuchaczy, studio nagrań, sale prób, pokoje gościnne oraz archiwum. Pierwsze miejsce przyznano pracowni Konior Studio, drugie JEMS Architekci, a wyróżnienia biurom: Marek Rytych Architekt, Stabil, Group A i RAr-2 Laboratorium Architektury Jan Kubec.

Dzięki pośrednictwu Krystiana Zimermana do opracowania akustyki sali koncertowej, właściwie po kosztach własnych, udało się zaangażować japońską firmę Nagata Acoustics. Po koncercie inauguracyjnym, który odbył się 1 października tego roku, Krzysztof Penderecki uznał nową salę NOSPR-u za najlepszą pod względem brzmienia w Polsce i jedną z trzech tej klasy w Europie.