CZYTELNIA

2024-04-24 12:28 Martyna Obarska, Artur Celiński

Prezentujemy recenzje książek: „Gościnne występy. Kawałki o projektowaniu" oraz „Długie lata 90. Architektura w Polsce czasów transformacji".

Kawałki o projektowaniu i odpowiedzialności

Każdej osobie w żałobie polecam Rzeczy, których nie wyrzuciłem Marcina Wichy. Ten filigranowy, jak wszystkie książki tego autora, esej to najmądrzejsze świadectwo powolnego godzenia się z czyimś odchodzeniem, jakie znam. Rzeczy… są momentami śmieszne, groteskowe, chwilami rozpaczliwie smutne. Nigdy nie są łzawe.

Najnowszej książki Wichy nie polecę każdemu. Gościnne występy. Kawałki o projektowaniu jest świetnym tekstem dla projektantów lub osób zainteresowanych tym tematem. Jest też historią o różnych wymiarach odpowiedzialności za to, co tworzymy, albo właśnie zachętą do tego, żeby czegoś zaniechać w procesie wymyślania nowych form i bytów. Czytam ją powoli. To nie jest książka na jeden wieczór, niektórzy pewnie będą ją cedzić fragmentami, być może jakieś pominą. Część tekstów ma formę eseju, inne to krótkie dialogi.

Zabawa językiem, skłonność do krótkich zdań – są tu wszystkie dobrze znane czytelnikom wcześniejszych książek tego autora chwyty. Mniej jest samego Wichy i jego prywatności, choć czasem i ten wątek pojawia się gdzieś między anegdotami. W Gościnnych występach… czuć dużą dbałość o język, widać błyskotliwość i inteligencję projektanta. W każdym wykładzie – bo często są to opublikowane teksty, które wcześniej Wicha wygłosił podczas zajęć czy gościnnych występów na uczelniach – łączy on kilka wątków. I nawet wtedy, kiedy przytoczone przez niego przykłady są znane, np. o badaniu potencjału przestrzeni warszawskiego zoo przez Grupę Centrala i Natalię Budnik, Wicha potrafi je tak opisać, że na nowo pokazuje nieoczywisty wymiar projektowania. Dostrzega coś, co wcześniej przeoczyłam, czego sięnie domyślałam, albo po prostu nie wiedziałam. Żongluje słowami, chłonie od swoich rozmówców i bohaterów historii pojęcia, a następnie umiejętnie je wplata w teksty. Dzięki takim zabiegom „ssakoszczelność” z zoo, czyli konieczność powstrzymania migracji jakichkolwiek ssaków żyjących na zewnątrz na teren parku zoologicznego, przestaje być tylko opowieścią o regułach chronienia gatunków, a staje się refleksją o tym, jak uprawiając architekturę, podporządkowujemy sobie jako ludzie świat. I gdzie powinna być granica tej naszej ingerencji.

Wicha łączy opowieści i sprytnie je puentuje – pisząc o pandemii zwraca uwagę, że był to okres, w którym zawieszono przestrzeń – poddano w wątpliwość rządzące regułami dnia codziennego miary i długości, bo do budynków projektowanych zawsze pod kątem ich ergonomii (ile gości zmieści się w filharmonii?, ile osób wygodnie usiądzie w tym biurze?) wprowadzono rujnującą wszystko zasadę dystansów społecznych. Te przeklęte dwa metry.

Wicha potrafi w jednym wykładzie zgrabnie połączyć kultowy wśród projektantów podręcznik Ernsta Neuferta, pandemiczny warszawski Grochów i refleksje związane z edukacją przyszłych projektantek i projektantów. A kilka esejów później opisywać identyfikację wizualną protestów ulicznych w Polsce i w Białorusi. Występy… są o codziennym projektowaniu, o „robocie” – tym, co mało spektakularne, ale konieczne.

To książka, której autora można rozpoznać już po przeczytaniu pierwszych zdań. Polecam ją więc jego zagorzałym fanom, a ci, którzy Wichy jeszcze nie czytali, w pierwszej kolejności niech sięgną raczej po debiutancką książkę Jak przestałem kochać design – jest bardziej spójna w formie i treści.

Martyna Obarska

Spis treści Architektura 05/2024
przegląd

Paradyż Designers prezentuje zwycięzców pierwsze międzynarodowej edycji, a Bal Architektek pisze o książce Ioanny Theocharopoulou.

Co łączy dawne zabudowania Haus der Statistik, mieszczące się 1000 metrów od słynnej wieży telewizyjnej w Berlinie, oraz warszawski kwartał pomiędzy Marriottem i Elektrimem, znajdujący się 800 metrów od Pałacu Kultury i Nauki? Odpowiedzi poszukiwano podczas spotkania zorganizowanego 19 marca w siedzibie Teatru Komuny Warszawa.

opracował Karol Kobos

W tym numerze prezentujemy projekty: Park Wodny w Rzeszowie, Kino Tęcza w Warszawie i koncepcyjny projekt dla „Szpiegowa".

Prezentujemy recenzje książek: „Gościnne występy. Kawałki o projektowaniu" oraz „Długie lata 90. Architektura w Polsce czasów transformacji".

Relacja z Cevisamy - jednej z największych imprez branży ceramicznej

konteksty

Jak trafnie odpowiedzieć na alarmujące dane o kondycji psychicznej w środowisku akademickim architektury? Czy rozpocząć kolejną reformę systemową edukacji? Ponownie przedyskutować stan samej profesji? A może po prostu zacząć od wsłuchania się w opowieści osób, których doświadczenia kryją się za liczbami?

realizacje

W realizacji widać rękę projektantów, którzy od dawna mają do czynienia z warszawską architekturą przełomu XIX oraz XX wieku i dobrze wyczuwają jej niuanse – o najnowszej realizacji pracowni PROART Anna Rostkowska piszą Jerzy S. Majewski, Leszek Wiśniewski [W WYDANIU CYFROWYM WIĘCEJ ZDJĘĆ].

To budynek o wyjątkowo indywidualnej estetyce, który w sposób dosłowny stara się mówić o swym przeznaczeniu, a w sposób nieco ukryty – symbolizować trudną historię i lokalny kontekst kulturowy – o nowej realizacji pracowni Robert Konieczny KWK Promes piszą Justyna Swoszowska i Ryszard Nakonieczny [W WYDANIU CYFROWYM WIĘCEJ ZDJĘĆ I DIAGRAMÓW].

Ten niewielki obiekt bardziej przypomina rzeźbę niż budynek, przy czym prostota geometrii nie przeszkadza w stworzeniu efektownej przestrzeni – pisze Oskar Grąbczewski o najnowszej realizacji pracowni Ligas Architekci [W WYDANIU CYFROWYM WIĘCEJ ZDJĘĆ].

wnętrza

Poddany konserwatorskim zabiegom i uwspółcześniony hotel znów jest jednym z najelegantszych w mieście – jak w czasach, gdy z tutejszego balkonu śpiewał dla łodzian Jan Kiepura – pisze Iwona Ławecka-Marczewska o projekcie wnętrz Grażyny Grzybek, Dariusza Maryszewskiego, Leszka Likusa [W WYDANIU CYFROWYM WIĘCEJ ZDJĘĆ].

O obiektach ceramicznych, które tworzę, myślę całościowo. Są jak rodzina, podobieństwo wszystkich widać na pierwszy rzut oka – mówi projektantka w rozmowie z Anną Żmijewską [W WYDANIU CYFROWYM WIĘCEJ ZDJĘĆ].

teoria i praktyka

Dr Marta E. Urbańska z Architektury Przestrzeni Kulturowych na Wydziale Architektury Akademii Sztuk Pięknych w Gdańsku pisze o widzeniu, rozumieniu i projektowaniu.

warsztat

Aby połączyć widokowo i przestrzennie budynek z istniejącym parkiem, zastosowano m.in. uskokową elewację porośniętą zielenią. Całość dopełniają wysokie drzewa, stanowiące największą wartość działki – pisze Dorota Sibińska o najnowszej realizacji pracowni xystudio [W WYDANIU CYFROWYM WIĘCEJ ZDJĘĆ Z BUDOWY].

technika

O charakterze budynku stanowi głównie jego bryła, choć odpowiednia fasada może nie tylko optycznie zmienić jej proporcje i zharmonizować kolorystykę, lecz także wpłynąć na wnętrze

przybornik

Nowe produkty i specjalistyczne technologie dla architektów

wzornik

Prosto z sufitu, czyli idealne oświetlenie wiszące we wnętrzach mieszkalnych i publicznych

z archiwum

Fragmenty z archiwalnych numerów „A-m" wybrała i komentarzem opatrzyła Ewa P. Porębska.

zawód

Czasem to właśnie konkursy są jedyną szansą dla młodych na otrzymanie zlecenia na większy obiekt – mówi Aleksandrze Czupkiewicz Maria Roj [W WYDANIU CYFROWYM DŁUŻSZY WYWIAD].

Szukasz innych wydań ?

Sprawdź archiwum