Architektura MuratorRealizacjeIKEA Museum w Älmhult

IKEA Museum w Älmhult

W szwedzkim Älmhult powstało pierwsze na świecie Muzeum Ikei. Zgodnie z filozofią firmy, która słynie z ekonomicznych rozwiązań i troski o środowisko, na potrzeby placówki zaadaptowano stary budynek w centrum miasta.

IKEA Museum w Älmhult
Zadaszenie łączące kawiarnię z budynkiem muzeum, fot. © Inter IKEA Systems B.V. 2016
Muzeum IkeiÄlmhult, ul. Ikeagatan 5
AutorzyWilkinsonEyre
Współpraca autorskaUulas Arkitekter
Architektura wnętrzRalph Appelbaum Associates
Architektura krajobrazuCoe Landscape
Powierzchnia użytkowa7000.0 m²
Data realizacji (koniec)2016

Muzeum Ikei udostępniono zwiedzającym w czerwcu 2016 roku. Na potrzeby placówki zaadaptowano stojący w samym centrum Älmhult budynek z lat 50. XX wieku, w którym mieścił się niegdyś pierwszy na świecie salon tego szwedzkiego producenta mebli. Projekt przebudowy modernistycznego obiektu autorstwa Claesa Knutsona powierzono brytyjskiej pracowni WilkinsonEyre. Zadaniem, jakie postawiono przed architektami było przywrócenie budynkowi świetności, dostosowanie go do współczesnych wymagań wystawienniczych i poprawa efektywności energetycznej

Ze względu na brak ochrony przed przegrzaniem i stratami ciepła całkowicie wymieniono konstrukcję dachu, szyby we wszystkich oknach wymieniono na potrójne, a elewacje pokryto dodatkową warstwą izolacji. Aby zapewnić we wnętrzu większą ilość naturalnego światła w połaci dachu wykonano dodatkowo duży świetlik. Wyzwaniem dla projektantów było też przekształcenie tego czteropiętrowego obiektu o niewielkiej wysokości kondygnacji w elastyczną i wielofunkcyjną przestrzeń muzealną, którą odwiedzać ma dziennie nawet trzy tysiące osób. Wyburzając część stropów stworzyli więc przestronną strefę wejściową i dodali kolejne poziomy na różnych wysokościach. W sąsiednim budynku z lat 90. XX wieku powstała też kawiarnia. Obiekt o powierzchni 500 m² połączono z muzeum specjalnie zaprojektowanym, ażurowym drewnianym zadaszeniem, pod którym znalazło się miejsce na letni ogródek.

Przestrzeń ekspozycyjną podzielono na trzy części. Wystawa „Naszego korzenie” prezentuje warunki życia w Smalandii u schyłku XIX wieku oraz transformację Szwecji z kraju rolniczego w nowoczesne państwo opiekuńcze, czyli czynniki, które odegrały kluczową rolę w budowaniu marki IKEA. Tu można też zobaczyć, jak wyglądało dzieciństwo założyciela firmy Ingvara Kamprada. Część „Nasza historia” to kolejne momenty zwrotne w rozwoju Ikei, a w części „Wasze historie” zebrano wspomnienia i pomysły klientów. Poznamy tu różne sposoby wykorzystania szwedzkich mebli i produktów nadesłane często przez samych użytkowników.

Tagi:
Demokratyczny dizajn "Estetyczna forma jest dla wszystkich. I nie tylko w muzeum!" Cytat z katalogu IKEA z 1979 roku odzwierciedla strategię firmy z południowej Szwecji, która od 1948 roku z jednoosobowego przedsiębiorstwa stała się największym magazynem mebli na świecie, kształtując pojęcie „demokratycznego wzoru” jak żadne inne.