Spis treści
- Jak powstała galeria samochodowa
- Gdzie znajduje się galeria samochodowa?
- Pozostałość po Biennale Rzeźby w Metalu. Zdjęcia
Jak powstała galeria samochodowa
Na fali popularności, z jaką podobne inicjatywy spotkały się w Elblągu i Puławach, 28 września 1968 roku zainaugurowano w Warszawie pierwsze Biennale Rzeźby w Metalu. Celem wydarzenia w stolicy, podobnie jak i w tamtych miastach, było przede wszystkim nawiązanie współpracy między artystami a przedstawicielami klasy robotniczej.
Za organizację biennale odpowiadały Dzielnicowa Rada Narodowa Warszawa Wola, Wojewódzka Komisja Związków Zawodowych oraz Okręg Warszawski Związku Polskich Artystów Plastyków. Wśród zakładów zaangażowanych w projekt znalazły się m.in. FSO – Żerań, Huta Warszawa, Przedsiębiorstwo Produkcji Elementów Budowlanych, ZREMB czy Warszawska Fabryka Pomp. Nie tylko przekazały one artystom materiały, ale udostępniły też zaplecze techniczne potrzebne do powstania instalacji.
Do udziału zaproszono rzeźbiarzy z Polski i zagranicy. Komisja, składała się z takich twórców jak:
- Józef Kandefer,
- Stanisław Słonina,
- Karol Tchorek
- Gustaw Zemła
Jury wybrało ostatecznie 60 kompozycji przestrzennych. Część zaprezentowano w parku Sowińskiego, jako czasową ekspozycję towarzyszącą biennale, część ustawiono na stałe w pasie zieleni przy ul. Kasprzaka.
Zobacz też:
Jak w baśni. Pracownia Karola Tchorka otwarta
Biennale rzeźby w metalu oglądamy w stolicy po raz pierwszy i to w oryginalnej scenerii ulicznego ruchu. Taki właśnie otwarty dla wszystkich stały „salon” otrzymała Warszawa jesienią tego roku przy, a dokładnie mówiąc, wzdłuż ul. Kasprzaka – pisała „Stolica” w grudniu 1968 roku.
Gdzie znajduje się galeria samochodowa?
Kilka lat później w wyniku przebudowy ulicy, z owej galerii samochodowej przetrwało jedynie część eksponatów. Kolejne przeniesiono w okolice skrzyżowania dzisiejszej al. Prymasa Tysiąclecia i ul. Górczewskiej.
Najbardziej charakterystyczna, będąca symbolem biennale, „Żyrafa” Władysława Frycza, stanęła przy wejściu do klubu Olimpia.
W latach 2009–2010 rzeźby warszawskiej galerii samochodowej doczekały się renowacji. Obecnie część można oglądać na skwerze im. płk. Pacaka-Kuźmirskiego w okolicy cmentarza prawosławnego, część wciąż znajduje się w pasie zieleni przy ul. Kasprzaka.
Więcej o sztuce w przestrzeni publicznej Warszawy przeczytacie na portalu puszka.waw.pl, który od 2010 roku dokumentuje wszystkie instalacje, murale, pomniki i inne streetartowe interwencje w stolicy.
Czytaj też: Nawa Oskara Zięty: rzeźba miejska na Wyspie Daliowej we Wrocławiu |
Pozostałość po Biennale Rzeźby w Metalu. Zdjęcia
