Makieta nowej siedziby Cricoteki i Muzeum Tadeusza Kantora w Krakowie

i

Autor: Marcin Czechowicz Makieta nowej siedziby Cricoteki i Muzeum Tadeusza Kantora w Krakowie

Nowa siedziba Cricoteki i Muzeum Tadeusza Kantora w Krakowie

2014-09-09 12:46

Zabytkowa elektrownia, nad którą wznosi się stalowo-betonowa rama, to architektoniczne przetworzenie Kantorowskiej idei ambalażu – opakowywania przedmiotów, by w ten sposób zwrócić uwagę na ich istotę i prowokować do odkrywania ukrytej tajemnicy.

Nazwa obiektuMuzeum Tadeusza Kantora i siedziba Ośrodka Dokumentacji Sztuki Tadeusza Kantora CRICOTEKA
Adres obiektuKraków, ul. Nadwiślańska
AutorzyIQ2 Konsorcjum; lider Konsorcjum: nsMoonStudio sp. z o.o., projektant generalny: architekt Sławomir Zieliński (nsMoonStudio sp. z o.o.) konsorcjant: Wizja sp. z o.o. architekci Piotr Nawara, Agnieszka Szultk (nsMoonStudio sp. z o.o.), Stanisław Deńko (Wizja sp. z o.o.)
Współpraca autorskaarchitekci Tomasz Gomułka, Michał Marcinkowski, Marcin Kowalewski, Adam Wereszczyński, Marzena Surowiec-Dotoń, Monika Mackiewicz, Łukasz Skorek, Karol Grec, Katarzyna Ceran, Bartłomiej Łobaziewicz; Ewelina Siestrzewitowska
Architektura wnętrznsMoonStudio
Architektura krajobrazunsMoonStudio
KonstrukcjaPracownia Inżynierska, Czesław Hodurek, Andrzej Soboń
Generalny wykonawcaP.B.P Chemobudowa-Kraków S.A.
InwestorOśrodek Dokumentacji Sztuki T. Kantora "Cricoteka"
Powierzchnia terenu2428.0 m²
Powierzchnia zabudowy1640.0 m²
Powierzchnia użytkowa3567.0 m²
Powierzchnia całkowita5342.0 m²
Kubatura26719.0 m³
Projekt2006 (projekt konkursowy), 2009
Data realizacji (koniec)2014
Koszt inwestycji50 000 000 PLN

Wizja teatru Kantora to eksperyment w sferze abstrakcji, pobudzania wyobraźni – połączenia aktora z rekwizytem, dowolnym przedmiotem. Centrum Sztuki jest zwierciadłem – odbiciem aktywnej części miasta nad brzegiem Wisły, która staje się „rekwizytem” i w sposób abstrakcyjny uczestniczy w świadomości przechodniów, nawet jeśli jej bezpośrednio nie widzą z ulicy.

Stanisław Deńko

Zgodnie z ideą samego Kantora (1915-1990), artysty plastyka, performera, a jednocześnie jednego z najbardziej znanych na świecie polskich twórców teatralnych, Cricoteka to placówka o charakterze bezprecedensowym, łącząca funkcje ekspozycyjne, naukowo-archiwalne i dydaktyczne, a także miejsce żywych wydarzeń artystycznych. Powołana przez niego w 1980 roku instytucja na swoją siedzibę musiała czekać ponad 30 lat. Budynek, o formie inspirowanej charakterystycznym rysunkiem Kantora przedstawiającym człowieka niosącego na plecach stół, stanął nad samym brzegiem Wisły w poprzemysłowej dzielnicy Podgórze. Nad zabudowaniami XIX-wiecznej elektrowni wzniesiono nową część opartą na betonowych trzonach i opakowaną kortenowską blachą. Powstał budynek rekwizyt, w subtelny sposób nawiązujący do twórczości artysty, który starał się nadawać rangę sztuki przedmiotom codziennym, starym i zniszczonym. Dawna, zapomniana elektrownia zyskała dzięki projektowi nowe życie, a postindustrialna dzielnica, gdzie podczas II wojny znajdowało się krakowskie getto, formę przestrzenną tworzącą jej nową tożsamość i radykalnie zmieniającą panoramę.

Wykonawcy makiety: BRULO Sp. z o.o. Karolina Litak, Jan Bruliński, Jan Bruliński Jr., Felix Malaga, Simon Pierre de Bourmont, Mateusz Leśniak, Łukasz Krzywdziak

Makieta nowej siedziby Cricoteki i Muzeum Tadeusza Kantora w Krakowie

i

Autor: Marcin Czechowicz Makieta nowej siedziby Cricoteki i Muzeum Tadeusza Kantora w Krakowie