Zastosowanie w obiekcie rozwiązań takich, jakie wykorzystuje się w budynkach pasywnych, pozwoliło ograniczyć roczne zapotrzebowanie na energię do zaledwie 27,1 kWh/m² – o nowej fabryce mebli firmy Vestre autorstwa Bjarke Ingels Group pisze Wiktor Kowalski.
O budowie galerii PLATO w Ostrawie Architektom zależało na zachowaniu charakteru starej rzeźni – pozostawili przybrudzoną cegłę na elewacjach oraz tradycyjne okna. Elementy odtwarzane zaakcentowali wykończeniem z jasnego mikrocementu. O Galerii Sztuki Współczesnej PLATO w Ostrawie piszą Robert Konieczny i Michał Lisiński.
Pawilon Novartis w Bazylei Fasada multimedialna zbudowana z paneli fotowoltaicznych zintegrowanych z oświetleniem LED zużywa tylko tyle energii, ile sama jest w stanie wytworzyć. O realizacji pracowni AMDL Circle pisze Wiktor Kowalski.
Zespół pofabryczny przy ul. Kłopotowskiego 11 w Warszawie Kluczową trudność stanowiła adaptacja ponad stuletnich budynków zgodnie z wymaganiami inwestora i konserwatora. Dotyczyło to m.in. wymiany stropów, wprowadzenia wind czy ognioodpornego wykończenia. O przebudowie pofabrycznego zespołu przy ul. Kłopotowskiego 11 w Warszawie piszą Anna Rostkowska i Piotr Kilanowski.
Jednym z wyzwań podczas modernizacji i rozbudowy Teatru Polskiego w Szczecinie było wykonanie pierwszej w Polsce dociskowej ściany żelbetowej, która stanowiła zabezpieczenie obudowy wykopu, a także pełni funkcję fundamentu obiektu – pisze Romuald Loegler.
Prototypowy dom TECLA Dzięki zastosowaniu lokalnego materiału budynek jest projektem o prawie zerowym śladzie węglowym, a technologia druku 3D dodatkowo pozwala ograniczyć ilość odpadów – o prototypowym domu TECLA projektu biura Mario Cucinella Architects pisze Wiktor Kowalski.
Akademik BaseCamp Mamut we Wrocławiu Ze względu na skomplikowaną strukturę dokumentacja projektu powstała w technologii BIM. Wykonano również skan 3D całego obiektu. Na podstawie otrzymanej chmury punktów opracowano inwentaryzację 2D oraz precyzyjny model stanu istniejącego. O wyzwaniach związanych z adaptacją dawnych zakładów piekarniczych Mamut na dom studencki piszą Maciej Dudkiewicz i Mikołaj Stępień.
Centrum Sztuk Performatywnych Yang Liping w Dali Skomplikowana tektonika dachu wymagała zaprojektowania kratownicy o unikalnej geometrii węzłów i dużej dokładności wykonania prefabrykowanych elementów. O technicznych aspektach realizacji Centrum Sztuk Performatywnych Yang Liping według projektu Studio Zhu-Pei pisze Wiktor Kowalski.