We wrześniu tego roku w Schronie przy placu Strzegomskim została otworzona tymczasowa siedziba Muzeum Współczesnego Wrocław połączona z wernisażem wystawy Zbigniewa Gostomskiego Zaczyna się we Wrocławiu. Dzieła pochodzą z różnego czasu: z lat 70., 80., 90. ubiegłego wieku, aż po wykonaną w tym roku - specjalnie dla Muzeum - instalację przestrzenną. Wybór prac wynika z namysłu artysty nad ideą muzeum, które zaczyna się dzisiaj i trwa w nieskończoność. Wydaje się przecież, że muzea są wieczne. Abstrakcyjną ideę nieskończoności w pracach Gostomskiego wizualizują zbiory punktów, ciągi liczbowe, przebiegi liniowe i koliste. Sam schron jawi się artyście jako kolista wieża Babel - figura cykliczności dziejów i przemijania.
Schron został wybudowany w 1942 roku według projektu Richarda Konwiarza. Jest to jeden z kilku schronów przeciwlotniczych powstałych we Wrocławiu w czasie II wojny światowej i obecnie największy schron naziemny w mieście. Budynek ma sześć kondygnacji, a grubość ścian osiąga 1,1 m. Autorami adaptacji schronu na muzeum są architekci z wrocławskiej pracowni VROA i CH+ (Agnieszka Chrzanowska, Marta Mnich, Łukasz Wojciechowski, Wojtek Chrzanowski, Grzegorz Kaczmarowski, Agata Kurto, Magda Szwajcowska, Karolina Wrzosowska). Projekt dla Muzeum Współczesnego Wrocławia zakładał wydobycie najistotniejszych cech unikalnego cylindrycznego budynku poprzez zachowanie jego struktury i podkreślenie jej detalami wykończenia wnętrza. Klaustrofobiczny charakter przestrzeni publicznych jest zminimalizowany dzięki wyburzeniu rytmicznie rozmieszczonych otworów drzwiowych, które były zrealizowane oryginalnie, ale zostały zamurowane. Dodatkowe połączenia przestrzenne to otwory po wtórnym szybie dźwigu towarowego i dwukondygnacyjna pustka na poziomie ekspozycji. Na dachu powstała cylindryczna obudowa trzonu, w której mieści się kafejka z tarasem.
– Remont rozpoczęliśmy w 2010 roku – opowiada Dyrektorka MWW Dorota Monkiewicz – Schron trzeba było zaadoptować na potrzeby tymczasowej siedziby Muzeum. Chcieliśmy, aby obok przestrzeni wystawowych, archiwum i magazynów, znalazło się też miejsce, które będą mogli wykorzystać młodzi artyści, pracujący na co dzień w przestrzeni miejskiej. Chcemy, aby muzeum tętniło życiem – mówi Monkiewicz. Po otwarciu docelowej siedziby Muzeum w 2016 roku, Schron będzie wykorzystany jako przestrzeń alternatywnych działań artystycznych. Autorem zwycięskiej koncepcji na nowy gmach muzeum jest Mirosław Nizio (Nizio Design International). Muzeum stanie obok takich instytucji jak Muzeum Narodowe, czy Muzeum Architektury. Minimalistyczną bryłę z czarnego kamienia pokrywa rysunek kratownicy. Sale wystawiennicze otaczają otwarte galerie z widokiem na gmach Panoramy Racławickiej. Górne kondygnacje zostały przesunięte względem wewnętrznej osi.