CSK w Lublinie

i

Autor: Archiwum Architektury Ogród Saski i zielone osiedla północnego Lublina widziane z dachu. Fot. Marcin Czechowicz

Notacje czasu – o projekcie CSK w Lublinie Bolesław Stelamch

2016-07-29 12:13

Budynek strukturalizuje Aleja Kultur – droga wyrąbana w starej substancji. Jest jak strumień wprowadzający życie w martwy krajobraz. Ta droga to symboliczne przekreślenie komunistycznej idei i nowa przestrzeń funkcjonalna. Łączy kilkanaście różnych obszarów aktywności, które powstały w ruinach.

Nazwa obiektuCentrum Spotkania Kultur
Adres obiektuLublin, plac Teatralny 1
AutorzyStelmach i Partnerzy Biuro Architektoniczne, architekt Bolesław Stelmach
Współpraca autorskaarchitekci Marek Zarzeczny, Rafał Szmigielski, Zbigniew Wypych, Sławomir Kłos
Architektura wnętrzStelmach i Partnerzy Biuro Architektoniczne
Architektura krajobrazuPiotr Szkołut
KonstrukcjaWłodzimierz Wójtowicz
Generalny wykonawcaBudimex
InwestorMarszałek Województwa Lubelskiego
Powierzchnia terenu19950.0 m²
Powierzchnia zabudowy8787.0 m²
Powierzchnia użytkowa43636.0 m²
Powierzchnia całkowita55248.0 m²
Kubatura282072.0 m³
Projekt2010-2012
Data realizacji (koniec)2016
Koszt inwestycji205 000 000 PLN brutto

Teatr w Budowie to dla mnie przestrzeń zapisanego czasu. Plac Teatralny to współczesny plac miejski, z którym mogą utożsamiać się dzisiejsi mieszkańcy Lublina, a którego część wyznacza najstarszy trakt na Zachód. Tuż obok XIX-wieczny park Saski, z najstarszym zespołem drzew sprzed organizacji ogrodu. Wypiętrzenia „kurhanów Gutenberga” na placu, z wyświetlanymi na ich powierzchni literami martwych alfabetów (Derrida) – greki, łaciny, hebrajskiego, gotyku, cyrylicy – to przeszły czas analogowy. Trzy multimedialne elewacje to czas teraźniejszy – epoka cyfrowa. Trzy ogrody na dachach – z wystawami, kawiarnią i kinem letnim – to z kolei czas przyszłości – epoka syntezy Natury i Kultury (Budzyński).

CSK w Lublinie

i

Autor: Archiwum Architektury Regularny rytm mostków nad Aleją Kultur. Fot. Marcin Czechowicz

W ogrodach posadziliśmy endemiczną zieleń, krzewy i drzewa owocowe dające pożytek pszczołom z pasieki na dachu. To czas przyszłej proekologicznej cywilizacji, jedynej alternatywy dla obecnego pędu ku samozagładzie. Zachowałem części domu, tak jak je porzucono w latach 80. i 90. XX wieku; elewacje z cegły i pustaków, które nigdy nie zostały obłożone kamieniem.

Sam dom strukturalizuje Aleja Kultur – droga wyrąbana w starej substancji. Jest jak strumień wprowadzający życie w martwy krajobraz. Ta droga to symboliczne przekreślenie komunistycznej idei i nowa przestrzeń funkcjonalna (Hansen). Łączy kilkanaście różnych obszarów aktywności, które powstały w ruinach.

CSK w Lublinie

i

Autor: Archiwum Architektury Żelbetowe schody ze szklanymi balustradami na tle „ostańców”; pozostałości stalowych elementów konstrukcji i ściany z ceramicznych pustaków z lat 70. i 80.Fot. Marcin Czechowicz

To główna oś Miasteczka Kultury (Lublin Miasto Inspiracji), w które zamieniła się ruina „opuszczonej katedry”. Struktury i tekstury domu, niedokończone, brutalnie szczerze definiują przestrzeń in statu nascendi – Teatru w Budowie.

A ludzie ze swymi aktywnościami określą dzisiaj tożsamość ich czasu. To przestrzeń, która dzięki wypełniającemu ją tłumowi ma obecnie koloryt, zapachy, gwar, muzykę. To czas teraźniejszy, otwarty na przyszłość, dla którego przestrzeń jest tylko tymczasowym schronieniem, ale i znakiem.