W Polsce istnieje dziś kilkadziesiąt placówek muzealnych o charakterze skansenu. I choć najstarsza z nich, w kaszubskich Wdzydzach, została założona już w 1906 roku, większość powstała w latach 70., gdy w wyniku postępującej urbanizacji z krajobrazu polskich wsi szybko zaczęły znikać bezcenne zabytki kultury ludowej. Z tego okresu pochodzi też skansen w Sierpcu, odwzorowujący wieś mazowiecką drugiej połowy XIX wieku, tzw. rzędówkę. Na ponad 60 hektarach odtworzono 10 zagród prezentujących różne pod względem zamożności typy gospodarstw. Budynki usytuowano w układzie pasmowym po jednej stronie drogi, po drugiej zaś odpowiadające im niewielkie, wąskie poletka. Na terenie założenia znajduje się również m.in. zespół dworski wraz z parkiem krajobrazowym, XVIII-wieczny kościół oraz karczma i kuźnia. Dyrekcja muzeum od kilku lat stara się zwiększać atrakcyjność placówki, wzbogacając skansen o kolejne relikty dawnej architektury drewnianej i rozbudowując infrastrukturę turystyczną. W 2008 roku zrealizowano tu kompleks konferencyjno-muzealny nawiązujący do zabudowy folwarcznej.
Wzorem stylu architektonicznego dla nowych obiektów były budynki inwentarskie ocalałe z majątku szlacheckiego Bojanowo, na terenie którego obecnie zlokalizowany jest skansen. W ramach realizacji projektu powstały m.in.: sale szkoleniowe i konferencyjne, pracownie muzealne, magazyny zbiorów, kasy i parkingi dla zwiedzających – czytamy na stronie instytucji. W nowo powstałych przestrzeniach ekspozycyjnych prezentowane są wystawy stałe poświęcone tradycji regionu, w tym m.in kolekcja rzeźby ludowej. Aby jednak przyciągnąć więcej turystów i firm zainteresowanych organizacja spotkań biznesowych, w 2010 roku władze muzeum we współpracy z warszawskim oddziałem SARP ogłosiły konkurs na projekt centrum kulturalno-rekreacyjnego, które pomieścić miało hotel ze 160 miejscami noclegowymi, salę widowiskowo-konferencyjną dla 400 osób oraz zespół basenów. W jury pod przewodnictwem architekta Andrzeja Bulandy, znalazło się dwóch przedstawicieli SARP-u: Mariusz Ścisło i Michał Tatjewski oraz Jerzy Lach, dyrektor Departamentu Kultury, Promocji i Turystyki Mazowieckiego Urzędu Marszałkowskiego, Adam Czyżewski, dyrektor Muzeum Etnograficznego w Warszawie, a także Andrzej Oszal i Anna Rzeszotarska z Muzeum Wsi Mazowieckiej w Sierpcu.
Pierwsze miejsce zajęło konsorcjum pracowni Chilli (obecnie występującej pod nazwą Alhor) oraz Consultor. Nagrodę przyznaje się za trafne wpisanie nowego zespołu w istniejące plenerowe założenie muzealne, pokazujące jego odmienność i autonomiczność, ale też związek z istniejącym otoczeniem (…) i stworzenie nowej wartościowej przestrzeni publicznej – placu wejściowego (…). W efekcie realizacji projektu obiekt ma szanse stać się zespołem „z duszą”, co jest istotnym elementem komercjalizacji (…) – uzasadniali swą decyzję sędziowie. Z powodu trudnej sytuacji finansowej władz Mazowsza, inwestycja długo nie mogła się rozpocząć. Ostatecznie prace ruszyły dopiero w 2013 roku. 85% środków pochodzi ze środków unijnych przeznaczonych na rozwój turystyki i rekreacji, 14% to dotacja z budżetu państwa, a 1% z budżetu województwa mazowieckiego.