Architektura MuratorKrytykaNie mamy zamiaru zwalniać tempa – rozmowa z Kasią Ptak, pomysłodawczynią i CEO targów Warsaw Home

Nie mamy zamiaru zwalniać tempa – rozmowa z Kasią Ptak, pomysłodawczynią i CEO targów Warsaw Home

Polska jest w tej chwili szóstym producentem i trzecim eksporterem mebli na świecie. To branża, w którą warto inwestować. Moim celem było stworzenie miejsca, gdzie polscy producenci mebli mogliby przedstawiać swoje produkty światu – o rozwoju branży wyposażenia wnętrz i planach na przyszłość rozmawiamy z Kasią Ptak, pomysłodawczynią i CEO targów Warsaw Home.

Nie mamy zamiaru zwalniać tempa – rozmowa z Kasią Ptak, pomysłodawczynią i CEO targów Warsaw Home

Największe święto designu w Polsce – takie miano otrzymały targi Warsaw Home. Czy spodziewałaś się takiego sukcesu, gdy organizowałaś pierwszą edycję?

Od samego początku dążyłam do tego, aby Warsaw Home stało się wydarzeniem o ogromnym zasięgu i było uznawane za najważniejsze w branży. Tegoroczna edycja, zorganizowana na 120 tys. m², cieszyła się dużym zainteresowaniem – aż 74 489 odwiedzających pojawiło się na targach w ciągu czterech dni. Najbardziej cieszy mnie, że 64% odwiedzających było gośćmi biznesowymi. Oczywiście szybki rozwój imprezy i jej wysoki poziom nie byłyby możliwy bez zaangażowania wystawców, którzy wkładają wiele pracy w przygotowanie stoisk i prezentacji, wybierają Warsaw Home jako miejsce rynkowych premier nowych kolekcji i wreszcie przyciągają tu zarówno polskich, jak i zagranicznych kupców.

Co zainspirowało Cię do stworzenia Warsaw Home?

Ogromny potencjał polskich producentów mebli. Moim celem było stworzenie miejsca, w którym będą mogli przedstawić swoje produkty światu. Warsaw Home to w końcu targi międzynarodowe, dzięki temu zwiększamy szansę na rozwój w szerszej skali. Polska w tej chwili jest szóstym producentem i trzecim eksporterem mebli na świecie (drugim w Europie). To branża, w którą warto inwestować. Warsaw Home to miejsce, które doskonale obrazuje siłę, energię i kreatywność polskiej branży wyposażenia wnętrz. Oczywiście na targach wystawiają się także zagraniczne marki, takie jak Moroso czy Tom Dixon, które są bardzo zainteresowane polskim rynkiem.

Nie mamy zamiaru zwalniać tempa – rozmowa z Kasią Ptak, pomysłodawczynią i CEO targów Warsaw Home
Kasia Ptak i Tom Dixion, w tle wystawa Label Magazine

Dużo podróżujesz, obserwujesz. Pojawiają się opinie, że Warsaw Home to drugi Mediolan. Twoje targi są najważniejszym wydarzeniem branżowym w tej części Europy. Jak Ty, jako pomysłodawczyni i CEO, widzisz Warsaw Home?

Warsaw Home to Warszawa, nie Mediolan czy Paryż. Nasze wydarzenie ma ogromny potencjał i staje się jedną z gospodarczych wizytówek Polski. Energia, rozwój, dynamika, tych cech od samego początku nam nie brakuje, wręcz przeciwnie, coraz bardziej rośniemy w siłę i nie mamy zamiaru zwalniać tempa. Niejednokrotnie w rozmowach targowych przewinęło się stwierdzenie, że organizując Warsaw Home, które skupia najlepszych polskich producentów, twórców i marki, nie mamy potrzeby ruszać do Kolonii czy do Mediolanu, tutaj znajdziemy wszystko, co niezbędne, aby móc pięknie żyć.

W tym roku na Warsaw Home po raz pierwszy pojawiła się wystawa IDEAS, którą objęłaś patronatem. Skąd pomysł na to wydarzenie? Czy wystawa będzie odbywała się cyklicznie?

Osoby, które zostały zaproszone do strefy IDEAS to młodzi projektanci, a Warsaw Home to także „młode” targi. Widzę w tym pewne powiązania. Wiem, jak ważne jest wsparcie w początkowej fazie rozwoju i dlatego stworzyłam miejsce, w którym wyselekcjonowani designerzy mogą pokazać swoje prace. Przyszłość tej branży należy do nich, wierzę w ich sukces i dopinguję w działaniu. Wystawa IDEAS docelowo będzie odbywała się cyklicznie.

Nie mamy zamiaru zwalniać tempa – rozmowa z Kasią Ptak, pomysłodawczynią i CEO targów Warsaw Home

Ale to nie koniec nowości, które przygotowałaś w tym roku.

Na początku października po raz pierwszy Warszawa przeżyła własny tydzień designu. Z naszej inicjatywy, we współpracy z warszawskimi specjalistami z różnych dziedzin kreatywnych, odbył się Warsaw Design Week, który połączył w całość wydarzenia i miejsca ze sfer architektury, designu oraz sztuki, napełniając stolicę artystyczną energią. W tworzenie programu WDW włączyły się znane instytucje kulturalne, takie jak Muzeum Sztuki Nowoczesnej, Muzeum Narodowe, Zachęta, CSW Zamek Ujazdowski, ASP i wiele innych.

Wróćmy do tematu Warsaw Home. Co jeszcze mogą zaoferować targi?

Co roku organizujemy Design Forum, które cieszy się bardzo dużym zainteresowaniem. Są to panele dyskusyjne i wykłady, które odbywają się na scenie znajdującej się na jednej z hal. Jako prelegentów zapraszamy największe gwiazdy ze świata designu. Nazwiska, które w tym roku pojawiły się na Design Forum, to jedne z najważniejszych osobistości w branży. Wśród nich znaleźli się m.in. Tom Dixon, Stefan Diez, Luca Nichetto, Christophe Pillet, Marcus Fairs z dezeen.com, MatteoCibic, Matti Klenell, studio Cate & Nelson, Richard Hutten, Jaime Beriestain, Daniel Svahn, studio deFORM i David Trubridge. Zaproszeni goście poruszali niezwykle aktualne tematy, takie jak zrównoważony rozwój w designie, co-living, biophilic design czy projektowanie dla osób z demencją.

Czy są jakieś nazwiska na Twojej liście, które chciałabyś zobaczyć na scenie Design Forum?

Jeżeli miałabym wymienić nazwiska osób, które w tej chwili najbardziej mnie inspirują i które chciałabym także zobaczyć w przyszłości na scenie Design Forum, byłby to na pewno Marcel Wanders – projektant uznawany za jednego z pionierów art-designu. Z przyjemnością wysłuchałabym też Patrici Urquioli, światowej sławy designerki, która zyskała popularność dzięki współpracy z firmą Moroso, oraz Konstantina Grcica, jednego z najbardziej innowacyjnych i wpływowych współczesnych projektantów. To osoby, które w branży są bardzo znaczące.

Piąta edycja targów wnętrz Warsaw Home odbędzie się w dniach 30 września – 3 października 2020. Szczegółowe informacje są dostępne na stronie wydarzenia warsawhome.eu.