Warszawska linia średnicowa według Kuryłowicz & Associates

i

Autor: Archiwum Architektury Projekt modernizacji stacji Warszawa Wschodnia

Warszawska linia średnicowa według Kuryłowicz & Associates

2019-04-15 18:19

PKP Polskie Linie Kolejowe ujawniły pierwsze wizualizacje przebudowy warszawskiej linii średnicowej. Koncepcję opracowuje konsorcjum spółek Torprojekt i Kuryłowicz & Associates.

Przetarg na opracowanie projektu przebudowy linii średnicowej w Warszawie władze PKP PLK rozstrzygnęły w kwietniu 2017 roku. Zadaniem uczestników było m.in. przedstawienie wstępnej koncepcji hal peronowych na przystankach Ochota i Powiśle oraz na stacji Warszawa Wschodnia, a także nowego układu peronów na stacji Śródmieście wraz z podziemnym łącznikiem prowadzącym na stację metra Centrum. Co istotne, wśród parametrów, jakie brane były pod uwagę, decydujące znaczenie miały kryteria merytoryczne (60% oceny stanowiło posiadanie doświadczonej kadry pracowniczej, możliwość zapewnienia dodatkowego wsparcia „kluczowego personelu” oraz organizacja wykonawcy, 15% koncepcja wybranych przystanków, a 25% koszt przygotowania dokumentacji).

Za najkorzystniejszą ofertę uznano tę opracowaną przez konsorcjum Torprojekt oraz Kuryłowicz & Associates. 10 stycznia 2018 roku PKP PLK z obiema firmami podpisały umowę na projekt i pełnienie nadzoru nad inwestycją. Architekci mieli przeanalizować różne warianty przebudowy poszczególnych stacji i przedstawić je zamawiającemu, tak by ten mógł wybrać najlepsze rozwiązanie. Pod koniec marca tego roku PKP PLK przedstawiło pierwsze wizualizacje przebudowy warszawskiej linii średnicowej.

Według koncepcji wszystkie perony warszawskiej linii średnicowej zostaną wreszcie dostosowane do potrzeb osób o ograniczonej mobilności. Stacja Warszawa Ochota zyska godną oprawę w postaci uporządkowanego placu miejskiego, a Warszawa Śródmieście dwa dwukrawędziowe perony zamiast jednego wyspowego i dwóch bocznych, jak to jest obecnie. Tu odtworzona zostanie też część oryginalnego wystroju projektu m.in. Jerzego Sułtana, Wojciecha Fangora i Zbigniewa Ichnatowicza, w tym trawertynowe okładziny na ścianach, granitowe posadzki czy żyletki na suficie nad peronami. Pomiędzy stacją Warszawa Śródmieście, Dworcem Centralnym a metrem przy rondzie Dmowskiego powstanie nowe przejście podziemne, ułatwiające przesiadki z pociągów do komunikacji miejskiej, a nad wschodnim zejściem na perony – lekka konstrukcja nowego pawilonu.

Przeobrażeniom ulec ma także Warszawa Wschodnia. Wszystkie perony zostaną tam zadaszone. Powstaną windy i schody ruchome, a także nowe miejsca odpoczynku dla podróżnych i kasy biletowe. W ramach inwestycji przebudowa czeka ponadto most średnicowy. Kratownicowa konstrukcja wybudowana po wojnie zastąpiona zostanie przęsłami z łukami, tak jak w oryginalnej wersji Aleksandra Pstrokońskiego z 1921 roku. Warto dodać, że PKP PLK rozważa też realizację dwóch zupełnie nowych przystanków kolejowych: przy rondzie de Gaulle i przy Wybrzeżu Kościuszkowskim.

Jak zapowiada spółka, dzięki inwestycji przepustowość warszawskiej kolei średnicowej znacznie wzrośnie: na linii podmiejskiej z 16 do 24 par pociągów na godzinę, a dalekobieżnej z 14 do 20 par pociągów. Dzięki nowym rozwiązaniom częstotliwość przejazdu pociągów po torach aglomeracyjnych będzie wynosiła 2,5 minuty. Nowe urządzenia sterowania ruchem będą mniej zawodne, zwiększy się poziom bezpieczeństwa. Stolica zyska lepsze połączenia kolejowe na następnych kilkadziesiąt lat podsumowywał podczas prezentacji Ireneusz Merchel, prezes zarządu PKP PLK.

Warszawska linia średnicowa według Kuryłowicz & Associates

i

Autor: Archiwum Architektury Projekt modernizacji stacji Warszawa Ochota
Warszawska linia średnicowa według Kuryłowicz & Associates

i

Autor: Archiwum Architektury Projekt modernizacji stacji Warszawa Ochota
Warszawska linia średnicowa według Kuryłowicz & Associates

i

Autor: Archiwum Architektury Projekt modernizacji stacji Warszawa Ochota
Warszawska linia średnicowa według Kuryłowicz & Associates

i

Autor: Archiwum Architektury Projekt modernizacji stacji Warszawa Śródmieście
Warszawska linia średnicowa według Kuryłowicz & Associates

i

Autor: Archiwum Architektury Projekt modernizacji stacji Warszawa Śródmieście
Warszawska linia średnicowa według Kuryłowicz & Associates

i

Autor: Archiwum Architektury Projekt modernizacji stacji Warszawa Śródmieście
Warszawska linia średnicowa według Kuryłowicz & Associates

i

Autor: Archiwum Architektury Projekt modernizacji stacji Warszawa Śródmieście
Warszawska linia średnicowa według Kuryłowicz & Associates

i

Autor: Archiwum Architektury Projekt modernizacji stacji Warszawa Śródmieście
Warszawska linia średnicowa według Kuryłowicz & Associates

i

Autor: Archiwum Architektury Projekt modernizacji stacji Warszawa Wschodnia
Warszawska linia średnicowa według Kuryłowicz & Associates

i

Autor: Archiwum Architektury Projekt modernizacji stacji Warszawa Wschodnia
Warszawska linia średnicowa według Kuryłowicz & Associates

i

Autor: Archiwum Architektury Projekt modernizacji stacji Warszawa Wschodnia
Warszawska linia średnicowa według Kuryłowicz & Associates

i

Autor: Archiwum Architektury Projekt modernizacji stacji Warszawa Wschodnia