Architektura MuratorRealizacjeDworzec / Oświęcim

Dworzec / Oświęcim

To obiekt funkcjonalny i szlachetny. Jego autorzy odnaleźli w projekcie drogę do połączenia trudnej przeszłości z pełną wyzwań teraźniejszością – o realizacji pisze Janusz Sepioł.

Dworzec / Oświęcim
Dworzec kolejowy w Oświęcimiu; fot. Maciej Jeżyk

To zaskakujące, jakiej jakości i jak wiele dworców kolejowych zrealizowano w Polsce w dekadzie lat 60. Do legendy przeszły choćby warszawskie pawilony WKD, projektu Arseniusza Romanowicza. Zdjęcia i rysunki kilku innych obiektów umieszczone przez T. Przemysława Szafera w pierwszej monografii tamtych czasów – tomie „Nowa architektura polska, diariusz lat 1966–1970” (Arkady 1972) w bardzo małym stopniu oddają rozmach i standard tej architektury. Jej ocena jest zresztą utrudniona o tyle, że szereg obiektów już nie istnieje, a inne wiodą żywot w zupełnym zaniedbaniu. Coraz trudniej nam także zrekonstruować kontekst społeczny, ekonomiczny czy wreszcie technologiczny tamtych czasów, czyli zrozumieć, jak bardzo odróżniały się one od ówczesnej codzienności. Niewątpliwie ich architektura to fala świeżego modernizmu, jakim zachłysnęli się młodzi projektanci po październikowej odwilży. Jednym z nich był Karol Fojcik – urodzony w Knurowie w 1932 roku absolwent Politechniki Gdańskiej, który w wieku 30 lat otrzymał zadanie zaprojektowania dworca w Oświęcimiu. Otwarcie obiektu miało uświetnić obchody dwudziestej rocznicy wyzwolenia obozu. Realizację, ukończoną w 1965 roku, oceniono wysoko, a Karol Fojcik przez długie lata był wiodącym projektantem Biura Projektów PKP w Katowicach. Wśród licznych jego prac, jak dworce w Katowicach-Ligocie, Lublińcu czy Chorzowie, bodaj najbardziej udanym stał się wielki dworzec w Zabrzu. Ten w Oświęcimiu miał być w istocie rzeczy przebudową istniejących budynków, ale powstał zupełnie nowy obiekt; dwie trzykondygnacyjne, oblicowane piaskowcem, surowe bryły zostały połączone wysoką, jednoprzestrzenną, w pełni przeszklona halą, zrealizowaną w konstrukcji stalowej.

Jakich dworców chcemy: wyniki ankiety Dworzec kolejowy to szczególna wizytówka miasta. Dla ponad połowy turystów jest to pierwszy obiekt, który fotografują w nowym miejscu. Tylko 30% badanych uważa, że dworce należy ujednolicić – wynika z ankiety towarzyszącej konkursowi „Dworzec Roku 2021”.
Przebudowa dworców kolejowych w Toruniu według projektu pracowni RYSY Architekci PKP SA ogłosiły długo wyczekiwany przetarg na przebudowę dworców Toruń Wschodni i Toruń Miasto. Projekt modernizacji obu stacji opracowało biuro RYSY Architekci.
Dworzec kolejowy w Kielcach: rusza zapowiadana od lat modernizacja dworca PKP w Kielcach Późnomodernistyczny dworzec kolejowy w Kielcach zostanie zmodernizowany według koncepcji biura Pas Projekt. W ramach inwestycji zniknie przestronna hala, a przed wejściem głównym pojawią się schody. O komentarz poprosiliśmy lokalnych aktywistów i spadkobierców głównego architekta, Jerzego Bortkiewicza.
Dworzec Roku 2021 – po raz kolejny wybieramy najlepsze dworce kolejowe w Polsce! Trwa czwarta edycja konkursu „Dworzec Roku”, czyli organizowana wspólnie przez Fundację Pro Kolej i Fundację Grupy PKP kampania promująca najbardziej nowoczesne i funkcjonalne obiekty tego typu w Polsce. Właśnie poznaliśmy finałową dziesiątkę, która ubiegać się będzie o tytuł Dworca Roku 2021. Własnego faworyta mogą też wskazać internauci.
Dworzec w Bytomiu: apel mieszkańców o zachowanie unikatowej architektury Spółka PKP Polskie Linie Kolejowe zabiera się za modernizację funkcjonalistycznego dworca w Bytomiu. Społecznicy apelują o zachowanie historycznych elementów wystroju i unikatowej nastawni.
Dworzec PKP w Mościcach w rejestrze zabytków! [GALERIA] Małopolski Konserwator wpisał dworczec PKP w Mościcach do rejestru zabytków. To ostatni moment! Ten należący do kolei obiekt, przypominający nieco Kunsthal Rotterdam Rema Koolhaasa, jest dziś w fatalnym stanie technicznym.