Architektura MuratorRealizacjeRestauracja Opasły Tom w Warszawie

Restauracja Opasły Tom w Warszawie

Architekci nawiązali do dobrych tradycji polskiego rzemiosła i architektury wnętrz z PRL-u. zaaranżowaną przez nich przestrzeń charakteryzuje elegancka surowość proporcji kontrastująca z wyrafinowaniem detalu – pisze Adam Orlewicz.

Restauracja Opasły Tom w Warszawie
W sali restauracyjnej na parterze lustra naprzeciw obszernych okien powiększają optycznie wnętrze; Fot. PION Studio Basia Kuligowska, Przemysław Nieciecki / BUCK.STUDIO
Opasły Tom RestauracjaWarszawa, Wierzbowa 9
AutorzyBuck.Studio, architekci Dominika Buck, Paweł Buck, Aleksandra Leszczyńska, Aleksandra Kilińska
Powierzchnia użytkowa260.0 m²
Projekt (data)2018
Data realizacji (koniec)2018
Koszt inwestycjinie podano

Opasły Tom to restauracja, która istniała w Warszawie od 2010 roku w sąsiedztwie siedziby Państwowego Instytutu Wydawniczego. Otwarta w ubiegłym roku w nowym miejscu przy ulicy Wierzbowej znalazła się pod tym samym adresem, pod którym przed wojną mieściła się legendarna warszawska Oaza – restauracja, kawiarnia, bar amerykański i dansing. Po starych salach ślad zatarła wojna i całkowicie odmienna powojenna odbudowa. W obecnym układzie rozlokowanych na dwóch piętrach wnętrz postanowiono pomieścić sale o kilku funkcjach, choć teraz już bez dansingu. Aby miejsce dopasować do współczesnych wymogów restauracji, w której tętni życie – praca kucharzy i obsługi jest widoczna i może towarzyszyć klientom podczas oczekiwania na posiłek, architekci postanowili przenieść kuchnię na poziom dolny. W ten sposób na parterze na wprost od wejścia zyskali salę koktajlową zwaną czytelnią, którą połączyli bezpośrednio z barem. Wysoka i dość wąska parterowa sala restauracyjna, z dużymi witrynami otwiera się na plac Teatralny.

Restauracja Opasły Tom w Warszawie
Półotwarta kuchnia w sali restauracyjnej w podziemnej części lokalu, doświetlonej dużymi oknami. Obudowy z czeczoty maskują masywny charakter ścian podziemia; Fot. PION Studio Basia Kuligowska, Przemysław Nieciecki / BUCK.STUDIO

Na tym samym poziomie znajduje się mały pokoik z historyzującymi akcentami o nazwie Oaza, który ma przywoływać pamięć przedwojennego kompleksu gastronomicznego o tej samej nazwie. Podziemie to z kolei układ kilku niższych pomieszczeń. Jedno z nich sąsiaduje z piwniczką winną w przeszklonej strefie chłodniczej, a największa z sal jest połączona z półotwartą kuchnią. Wszystkie sale o zróżnicowanych gabarytach, wielkościach i klimatach wynikających z funkcji mają wspólną oprawę w charakterystycznym stylu, jaki Buck.Studio wypracowało już w kilku swoich realizacjach. Duże znaczenie pełni tutaj kolor i faktura materiałów. Projektanci starają się nawiązywać do dobrych tradycji polskiego rzemiosła i architektury wnętrz z dekad PRL-u. Zapożyczonym formom nadają zupełnie nowy wyraz, łącząc surowość proporcji z fakturami przyjaznymi w dotyku. Kotary oddzielają poszczególne sale, a ich nietypowym przedłużeniem jest mocowana do ścian i zaokrąglona w narożnikach blacha falista pokryta wyciszającym aksamitem. Z ciepłym materiałem na ścianach kontrastuje surowa posadzka z płyt lastryko o geometrycznych wzorach. Zestawiono ją z dużymi płaszczyznami czeczoty topolowej, którą wykończono ściany, bary i kredensy we wszystkich wnętrzach, różowym, niepolerowanym marmurem oraz wyszukaną barwą w każdej sali tworzącą inny nastrój. Dopełnieniem zestawu form i materiałów stały się klosze zwykłych lamp seryjnie produkowanych w PRL-u. W autorski sposób zostały zmultiplikowane i połączone w pionowe kompozycje przywodzące na myśl socrealistyczne żyrandole Pałacu Kultury i Nauki. Stare klosze w nowej oprawie mają czyste i eleganckie tło, bo projektanci zadbali, aby we wszystkich salach konsumpcyjnych plątanina instalacji została schowana za falującymi blachami na ścianach i pomalowanymi w kolorze ścian gładkimi sufitami. W efekcie, zależnie od wysokości danej sali, dłuższe lub krótsze żyrandole oraz wykonane w ten sam sposób kinkiety oświetlają wnętrza o bardzo zacisznym, prywatnym charakterze. Specjalnie do restauracji Buck.Studio zaprojektowało krzesła i hokery, które z nazwą Nopp zostały wprowadzone do seryjnej produkcji przez firmę Fameg. Proste, drewniane kształty z tapicerowanymi siedziskami zostały uzupełnione w tej linii o drobny detal – niewielka kulka w tylnej nodze to przydatny w gastronomii wieszak na torebkę lub tabliczkę z imieniem. Kulka bliska jest literze „o”, którą projektanci uczynili znakiem graficznym restauracji i detalem integrującym wnętrze z opracowaną przez nich starannie identyfikacją wizualną. Okładki jadłospisów i specjalnie przygotowane talerzyki otrzymały kolor wypalanej glinki klinkierowej, która według autorów stanowi symboliczną barwę tutejszej polskiej kuchni, tak jak wnętrze czerpiące z dawnej tradycji, ale wyrafinowanej w nowych zestawieniach.

Tagi:
Autor: Adam Orlewicz
NU! Warszawa Wola: nowe osiedle projektu Kuryłowicz & Associates W ramach pierwszego etapu osiedla NU! Warszawa Wola powstanie 145 mieszkań. Zaplanowano też łąkę kwietną i ogólnodostępny park, a także nowe chodniki i ścieżkę rowerową przy ul. Kolejowej. Za projekt zespołu odpowiada pracowania Kuryłowicz & Associates.
Centrum Innowacji SGH według projektu Stelmach i Partnerzy Już za dwa lata przy ul. Batorego 8 stanie Centrum Innowacji SGH. Nowy budynek dla Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie zaprojektowała pracownia Stelmach i Partnerzy.
Park pod Kopcem: rozpoczyna się modernizacja parku Akcji „Burza” pod Kopcem Powstania Warszawskiego Zarząd Zieleni m.st. Warszawy rozstrzygnął przetarg na modernizację parku pod Kopcem Powstania Warszawskiego. Prace nad nowym zagospodarowaniem parku według konkursowego projektu biur topoScape i archigrest rozpoczną się w październiku.
Elektrownia Powiśle z MIPIM Award 2021! Przebudowa i modernizacja Elektrowni Powiśle w Warszawie według projektu biura APA Wojciechowski Architekci zdobyła główną nagrodę w MIPIM Awards 2021 w kategorii Best Mixed-Use Development. MIPIM Awards, nazywane często oskarami branży nieruchomości, przyznawane są od przeszło 30 lat podczas Międzynarodowych Targów Nieruchomości i Inwestycji MIPIM w Cannes.
Nowa siedziba TVP według projektu Mąka Sojka Architekci: przetarg na wykonawcę Telewizja Polska przymierza się do realizacji nowych budynków przy Woronicza w oparciu o konkursowy projekt biura Mąka Sojka Architekci z 2015 roku. Niedawno ogłosiła przetarg na wykonawcę w formule optymalizuj-buduj.
Studenci Politechniki Warszawskiej opracują plan dekarbonizacji budownictwa w stolicy Warszawa dąży do osiągnięcia neutralności klimatycznej najpóźniej do 2050 r. Jednym z działań, które mogą się do tego przyczynić, jest dekarbonizacja budownictwa. To także główne założenie współpracy, jaką stolica właśnie rozpoczyna z przedstawicielami biznesu i nauki.