Laboratorium Architektury

i

Autor: Paweł Mildner Jedna z grafik Pawła Mildnera wykorzystanych w publikacji podsumowującej Laboratorium Architektury

Sybilla 2022

Muzeum Architektury we Wrocławiu z prestiżową nagrodą

2023-06-01 13:21

Muzeum Architektury we Wrocławiu otrzymało Grand Prix w 43. edycji konkursu na Wydarzenie Muzealne Roku Sybilla 2022! Kapituła doceniła przygotowany przez placówkę program edukacyjny Laboratorium Architektury.

31 maja na Zamku Królewskim na Wawelu odbyła się uroczysta gala 43. edycji konkursu na Wydarzenie Muzealne Roku Sybilla 2022. Decyzją jury prowadzony przez Muzeum Architektury dwuletni program edukacyjny Laboratorium Architektury zdobył nagrodę Sybilli w kategorii Edukacja oraz Grand Prix konkursu. Nagrody odebrali dyrektor placówki Michał Duda oraz pomysłodawczynie i koordynatorki projektu: Agnieszka Gola i Patrycja Mazurek z działu edukacji MA.

Muzea są dzisiaj po prostu bardzo atrakcyjnymi miejscami spędzania czasu przez całe rodziny, nie tylko ze względu na piękne kolekcje, ciekawe wystawy stałe i czasowe, ale także są towarzyszące im wydarzenia i inicjatywy – mówił podczas uroczystości Jarosław Sellin, sekretarz stanu w Ministerstwie Kultury i Dziedzictwa Narodowego. I podkreślił, ze w tym roku do nagrody zgłoszono rekordową liczbę projektów muzealnych, ponad 140.

Program Laboratorium Architektury ma na celu uwrażliwienie dzieci, także z niepełnosprawnościami intelektualnymi, wzroku i słuchu, na przestrzeń, w której żyją. Zajęcia mają charakter interdyscyplinarny i multisensoryczny. Rozpisany na dwa lata cykl podzielony został na trzy bloki tematyczne: „Architektura i zmysły”, „Jak działa architektura?” oraz „Ja i architektura”, które są realizowane odpowiednio w pierwszej, drugiej i trzeciej klasie szkoły podstawowej. Podczas warsztatów używane są na przykład próbki materiałów budowlanych, w tym tych naturalnych, jak drewno czy glina. Uwalniane są zapachy miejsc zamknięte w słoikach oraz badane właściwości dźwiękowe i temperatura drewna, cegły i metalu.

Od samego początku planowaliśmy zaprosić do tego projektu dzieci i młodzież z niepełnosprawnościami intelektualnymi, wzroku i słuchu. Dlatego wiedzieliśmy, że nie mogą to być zwyczajne wykłady o teorii i historii architektury, a zajęcia, które angażują wszystkie zmysły i które całkowicie zmieniają perspektywę postrzegania architektury — mówiła Agnieszka Gola.

Efektem prowadzonych przez dwa lata zajęć jest książka — kompendium wiedzy, doświadczeń i ćwiczeń, służące nauczycielom przy tworzeniu własnych lekcji edukacji artystycznej. Publikację można bezpłatnie pobrać TU.