Spis treści
- Letni pawilon pięciu "wysp"
- Muzyczne pory roku przy wejściu
- Wyspy: Biblioteka Nieprzeczytanych Książek, Herbaciarnia, Wieża Zabawy i Audytorium
- Budynki i letnie pawilony Serpentine projektowała plejada star-architektów
Letni pawilon pięciu "wysp"
Od 2000 roku Serpentine Gallery powierza kolejnym architektom zaprojektowanie tymczasowego letniego pawilonu. Na przygotowania jest 6 miesięcy a pawilony funkcjonują przez trzy miesiące w lecie. Tegoroczny pawilon nazywa się "Archipelagic void" (Pustka archipelagu) składa się z pięciu „wysp” i każda jego część ma inny rozmiar, formę, nazwę i przeznaczenie. Będą one areną programu wydarzeń galerii, toczących się od czerwca do października.
![Serpentine Pavilion 2024 designed by Minsuk Cho, Mass Studies. Design render, exterior view.](https://cdn.galleries.smcloud.net/t/galleries/gf-xMjq-6AK9-Wm8P_serpentine-pavilion-2024-designed-by-minsuk-cho-mass-studies-design-render-exterior-view-664x442-nocrop.jpg)
i
Muzyczne pory roku przy wejściu
Przy głównym wejściu odwiedzający natkną się na instalację dźwiękową muzyka i kompozytora Jang Young-Gyu. Jang Young-Gyu latem będzie prezentował The Willow <버들은>, czyli Wierzbę, a jesienią Moonlight <월정명>, Światło księżyca. Instalacje te będą zainsporowane bezpośrednim otoczeniem pawilony Minsuka Cho, a więc między innymi ogrodami Kensinton, których dźwięki, nagrane, wzbogacono o tradycyjną koreańską muzykę wokalną i instrumentalną. Instalacja dźwiękowa ma odzwierciedlać zmieniające się pory roku.
![Serpentine Pavilion 2024 designed by Minsuk Cho, Mass Studies. Design render, view of void from the Tea House and Library.](https://cdn.galleries.smcloud.net/t/galleries/gf-V4iq-9VSQ-X45u_serpentine-pavilion-2024-designed-by-minsuk-cho-mass-studies-design-render-view-of-void-from-the-tea-house-and-library-664x442-nocrop.jpg)
i
Wyspy: Biblioteka Nieprzeczytanych Książek, Herbaciarnia, Wieża Zabawy i Audytorium
W północnej części pawilonu ma być Biblioteka Nieprzeczytanych Książek (Heman Chong z Renée Staal) zaś, w odwołaniu do historii jednego z dwóch stałych budynków galerii Serpentine, na wchód od pawilonu stanie Herbaciarnia (Tea House) – południowy budynek galerii, zaprojektowany przez Jamesa Greya Westa, otwarty w 1934 roku, służył bowiem pierwotnie jako herbaciarnia, aż - po tymczasowym zamknięciu w latach 60. - otwarto go ponownie jako galerię sztuki, w 1970 roku. Pawilon będzie także zawierał Play Tower – strukturę przypominająca piramidę, przeznaczoną do wspinania i wchodzenia z nią w interakcje przez zwiedzających. Od zachodu będzie Audytorium, stanowiące największą z „wysp”.
![Serpentine Pavilion 2024 designed by Minsuk Cho, Mass Studies. Design render, view of void from the Auditorium.](https://cdn.galleries.smcloud.net/t/galleries/gf-Qcx1-7F5k-UQqM_serpentine-pavilion-2024-designed-by-minsuk-cho-mass-studies-design-render-view-of-void-from-the-auditorium-664x442-nocrop.jpg)
i
Budynki i letnie pawilony Serpentine projektowała plejada star-architektów
Wstęp do galerii sztuki współczesnej Serpentine jest bezpłatny. Jej dwie stałe części – Serpentine Gallery i Serpentine Sackler Gallery odwiedza rocznie do 1,2 miliona ludzi. Serpentine Sackler Gallery to projekt Zaha Hadid Architects. Została otwarta 11 lat temu w danym sklepie z prochem „The Magazine”, wybudowanym w 1805 roku i znajdującym się na liście brytyjskich zabytków. Autorami poprzednich pawilonów Serpentine byli, kolejno: Zaha Hadid; Daniel Libeskind i Cecil Balmond; Toyoo Itō i Cecil Balmond; Oscar Niemeyer; Álvaro Siza,Eduardo Souto de Moura i Cecil Balmond; Rem Koolhaas, Cecil Balmond i Arup; Zaha Hadid i Patrik Schumacher; Olafur Eliasson, Cecil Balmond iKjetil Thorse; Frank Gehry; SANAA; Jean Nouvel; Peter Zumthor i Piet Oudolf; Ai Weiwei i Herzog & de Meuron; Sou Fujimoto; Smiljan Radic; Selgas Cano; Bjarke Ingels; Diébédo Francis Kéré; Frida Escobedo; Junya Ishigami; Sumayya Vally, Sarah de Villiers i Amina Kaskar.
![Minsuk Cho, Mass Studies](https://cdn.galleries.smcloud.net/t/galleries/gf-vefs-jh7P-T7Aa_minsuk-cho-mass-studies-664x0-nocrop.jpg)
i