Architektura MuratorRealizacjeArchitektura wspomagająca edukację – o Szkole bez ławek Krzysztof Mycielski

Architektura wspomagająca edukację – o Szkole bez ławek Krzysztof Mycielski

Kreacji projektowej nie da się tu opisać wyłącznie jako dzieła znanych projektantów. Raczej jako bezpośrednie przełożenie na język architektury oryginalnych w naszym kraju edukacyjnych założeń stworzonych przez świetnie wykształconą grupę nauczycieli pasjonatów. W szkole znajduje się cała masa wnętrz prowokujących do społecznej aktywności i nieskrępowanej wymiany zdań. Wyraźny nacisk na łatwe nawiązywanie kontaktu położono też w aranżacji sal lekcyjnych. Nie ma w nich rzędów ławek i pedagoga przemawiającego ex cathedra. Nauczyciel ma tu być partnerem, który stymuluje rozwój przez rozmowę i dyskusję – pisze Krzysztof Mycielski.

Szkoła bez ławek
Sala do zajęć plastycznych; Fot. Jędrzej Sokołowski
Zespół biurowy w Gdańsku projektu medusagroup Po odwołujących się do industrialnej przeszłości realizacjach w Katowicach, Bytomiu, Gliwicach i Łodzi, przyszła kolej na Gdańsk. Tym razem architekci zaprojektowali budynki inspirowane rytmiczną kompozycją portowych składów kontenerowych.
Zespół mieszkaniowy przy Katowickiej Strefie Kultury z pozwoleniem na budowę. "Sąsiedztwo instytucji kulturalnych, takich jak NOSPR i Muzeum Śląskie, które są dziś ikonami Katowic, wymagało pokory" – tłumaczą projektanci z medusagroup. W ramach pierwszego etapu powstaną trzy bloki o wysokości 12 kondygnacji.
Park z bajerami według medusagroup Plaża, place zabaw z pomysłowymi, autorskimi elementami do wspinania, pełzania i skakania, efektowny pawilon toalety i fontanna to tylko niektóre z propozycji zagospodarowania nowego miejskiego parku na krakowskich Bronowicach. Koncepcję przygotowało biuro medusagroup.
Liceum ogólnokształcące Akademeia High School w Warszawie Architektura tego budynku koncentruje się na uczniach, prowokując do rozwoju ich pasji i umiejętności współpracy opartej na zainteresowaniu drugą osobą. To przestrzeń, która wspomaga edukację w wielu jej wymiarach – o nowej niepublicznej szkole na terenie Miasteczka Wilanów piszą Grzegorz Stiasny i Krzysztof Mycielski. W numerze także wypowiedzi Przemo Łukasika i Łukasza Zagały, głównych autorów obiektu, oraz okoliczności powstania placówki, na której siedzibę inwestor zorganizował zamknięty konkurs.
Nowa szkoła w nowej dzielnicy – o Szkole bez ławek Grzegorz Stiasny Miasteczko Wilanów zaczyna się efektownym budynkiem ratusza dzielnicy, a kończy półtora kilometra dalej równie ciekawym budynkiem ekskluzywnego prywatnego liceum. Na zewnątrz obiekt przypomina kształtne pudełko z ażurową fasadą z pionowych, drewnianych kantówek o różnych przekrojach. Inaczej zaprojektowano go od strony dziedzińca, otwartego na zachód i zieleń warszawskiej skarpy w oddali. Tu na bocznych skrzydłach wykonano fasadę z desek, a główny korpus ukształtowano tarasowo – pisze Grzegorz Stiasny.
Zespół Mieszkaj w Mieście w Krakowie Według architektów projekt stanowi próbę stworzenia współczesnego kwartału, dzielnicy odpowiadającej na potrzeby mieszkańców, w której zaplanowali nie tylko budynki, ale też arterie komunikacyjne, piesze alejki, przestrzenie publiczne i funkcje uzupełniające. O realizacji pierwszej części planowanego krakowskiego osiedla pisze Marcin Brataniec.