Spis treści
- Życie w Architekturze 2025. Dom jednorodzinny w Konstancinie. Założenia Autorskie
- Życie w Architekturze 2025. Dom jednorodzinny w Konstancinie. Autorzy
- Dom jednorodzinny w Konstancinie. Metryka realizacji
- 10. edycja Życia w Architekturze
- Życie w Architekturze 2025. Rekordowe zgłoszenia
- Zasady konkursu Życie w Architekturze 2025
- Sponsorzy konkursu. Na zwycięzcę czeka 20 000 zł
Życie w Architekturze 2025. Dom jednorodzinny w Konstancinie. Założenia Autorskie
Projekt Domu w Konstancinie powstał na zlecenie państwa Sawickich, pary zapalonych podróżników, których osobowość i indywidualne podejście do życia wymykają się prostym schematom. Dla architektów spotkanie z takim inwestorem stawia wyzwania, inspiruje. Sama „sytuacja wyjściowa” również wymyka się prostym klasyfikacjom. Oto inwestorzy decydują się na budowę domu w Konstancinie-Jeziornie, miejscowości znanej z willowej architektury – zwanej przekornie „polskim Beverly Hills” ze względu na popularność, jaką cieszy się wśród polskiego „1 procent”. Nowy pejzaż architektoniczny miejscowości z dominującą stylistyką pałacowo-dworkową zarysowuje obraz preferencji i aspiracji estetycznych współczesnej polskiej wyższej klasy średniej i klasy wyższej. Na tym tle Dom Sawickich to „dom własny”, na wskroś osobisty, nieco introwertyczny, a zarazem otwarty na otoczenie.
Miał być to dom-schronienie, miejsce, do którego się wraca, przestrzeń przechowywania wspomnień, w tym gromadzonej latami kolekcji osobistych artefaktów: pamiątek z podróży. Sawiccy, obserwując podczas swoich wypraw jak w najróżniejszych, nieraz ekstremalnych warunkach ludzie tworzą proste, choć wysoce efektywne schronienia, zafascynowali się archetypem jednej wspólnej przestrzeni osłoniętej kopułą: jak tipi, jurta czy igloo. Być może to charakterystyczna dla tych form współzamieszkiwania bliskość i intymność były tym, co szczególnie przemówiło do wrażliwości pary – małżeństwa, które całe życie spędziło razem, dzieląc wspólne zainteresowania i pasje, i którym kierowała potrzeba stworzenia „swojego miejsca na ziemi”. Ta idea stała się punktem wyjścia dla naszego wspólnego projektu.
Tak na leśnej działce, pośród sosnowych drzew powstał dom: parterowy, jednoprzestrzenny, umieszczony na poziomie gruntu. Zaprojektowany tak, by mieszkańcy zawsze byli razem. Przestrzeń obejmuje kuchnię, sypialnię, salon, basen i garaż — wszystko pod szeroko rozpiętym dachem o namiotowej geometrii.
Życie w Architekturze 2025. Dom jednorodzinny w Konstancinie. Autorzy
Autor projektu:
Architektura: arch. Katarzyna Mach, arch. Wojciech Kotecki Współpraca: arch. Magdalena Jurkiewicz Architektura ogrodu: Katarzyna Dorda, Sonja Marczewski, Marta Tomasiak (Landscape Practice) Architektura wnętrz: Monika Bronikowska, Adam Bronikowski (Hola Design)
Zespół autorski:
Architektura: arch. Katarzyna Mach, arch. Wojciech Kotecki Współpraca: arch. Magdalena Jurkiewicz Architektura ogrodu: Katarzyna Dorda, Sonja Marczewski, Marta Tomasiak (Landscape Practice) Architektura wnętrz: Monika Bronikowska, Adam Bronikowski (Hola Design)
Dlaczego wg zgłaszających ta realizacja powinna zdobyć Grand Prix:
Projekt Domu w Konstancinie to przykład realizacji, której koncepcja od początku powstawała w ścisłej współpracy z inwestorami – jego przyszłymi mieszkańcami. To dom, który wyraża osobowość domowników i odpowiada na ich potrzeby oraz którego byli oni równoprawnymi współautorami. Państwu Sawickim zależało, by dom był osobistym schronieniem, a zarazem był otwarty na otaczającą przyrodę. Stąd inspirowany formą tradycyjnych domostw projekt jednoprzestrzennej, parterowej bryły zorganizowanej na poziomie leśnej ściółki.
Dom w maksymalnym stopniu miał być połączony z naturą. Służą temu rozwiązania przestrzenne: atrium z wewnętrznym ogrodem; 2 półpatia wcinające się w bryłę budynku; panoramiczne, rozsuwane okno o długości 22m z widokiem na las (po rozsunięciu scalające dom z ogrodem) oraz mobilny taras, który służy jako przedłużenie salonu i pawilon plenerowy pośród drzew. Ruchome ściany i otwierany dach pozwalają nie tylko na przenikanie się wnętrza z zewnętrzem, ale też stanowią naturalną wentylację działającą na takiej samej zasadzie jak w tipi. Wraz z cyrkulującym powietrzem do środka domu wdziera się wiatr niosący dźwięki i zapachy lasu. Zgodnie z założeniem inwestorów bryła, wnętrza i ogród miały tworzyć jedną, spójną całość. Tu nieoceniona okazała się współpraca między architektami, architektami krajobrazu i architektami wnętrz.
Inwestorzy brali czynny udział w doborze materiałów (jak kwarcyt Vals, który Sawiccy wypatrzyli podczas jednej z podróży), mebli czy roślinności. W eksponowanym miejscu w salonie znalazł się fortepian, na którym gra jest pasją pani domu. Dom jest schronieniem dla osobistych przedmiotów państwa Sawickich – pamiątek z podróży, sukcesywnie powiększającej się kolekcji, którą określa wartość nie tyle materialna, co emocjonalna. W tym sensie jest to dom „w procesie”, zaprojektowany, by współgrać z życiem wyznaczanym spokojnym rytmem kolejnych podróży i powrotów, gromadzenia osobistych artefaktów i wspomnień oraz porastającej go zewsząd roślinności.
Dom jednorodzinny w Konstancinie. Metryka realizacji
Oficjalna nazwa: Dom jednorodzinny w Konstancinie
Inwestor: Piotr i Barbara Sawiccy
Generalny wykonawca: PFS Investments Świętochowscy Spółka komandytowa
Powierzchnia zabudowy: 519 m2
Powierzchnia użytkowa: 437 m2
Powierzchnia całkowita: 507,7 m2
Powierzchnia terenu/kubatura: 4238 m2/2558 m3
Data przygotowania projektu/ukończenia realizacji: 2019-2022/2024
10. edycja Życia w Architekturze
Wystartowała 10. edycja konkursu ŻYCIE W ARCHITEKTURZE. To wyjątkowe przedsięwzięcie, w którym od 1995 roku nagradzamy polskie realizacje, w najlepszy lub najciekawszy sposób wskazujące kierunek myślenia o relacjach życia i architektury. Na autorów i autorki najlepszego obiektu lub przestrzeni (Grand Prix) czeka nagroda pieniężna w wysokości 20 000 zł.
Czytaj więcej o konkursie Życie w Architekturze 2025
ŻYCIE W ARCHITEKTURZE to najstarszy, organizowany nieprzerwanie od przełomu 1989 roku konkurs na najbardziej wartościowe realizacje w Polsce. W dziewięciu poprzednich edycjach rywalizowało w sumie ponad 3000 budynków i przestrzeni publicznych. Konkurs niezmiennie wskazuje nowe zjawiska, potrzeby i kierunki, jakie pojawiają się w dziedzinie projektowania. Co kilka lat stwarza okazję do spojrzenia na polską architekturę z szerokiej perspektywy. Nie jest ona zniekształcona, bo projekty nie są nominowane, lecz nadsyłane przez samych autorów.
Jury konkursu Życie w Architekturze 2025
Życie w Architekturze 2025. Rekordowe zgłoszenia
W tym roku pracownie architektoniczne zgłosiły do konkursu blisko 400 realizacji (wciąż trwa ich weryfikacja pod kątem zgodności z regulaminem). W tej edycji czeka na Was kilka nowości. Najważniejszą z nich jest brak kategorii. Nie będziemy oddzielnie oceniać np. domów jednorodzinnych czy obiektów komercyjnych. Chcemy skoncentrować się na ŻYCIU w architekturze, czyli jej relacji z odbiorcami i otoczeniem. Kolejną kwestią jest wprowadzenie wojewódzkich list TOP 10, czyli zestawienia najciekawszych realizacji w każdym z 16 województw. Ogłoszenie każdej listy TOP 10 będzie odbywało się w formie audycji, w której opowiemy o wybranych realizacjach i przedstawimy uzasadnienie naszych decyzji.
Zasady konkursu Życie w Architekturze 2025
Cieszymy się, że spośród wszystkich polskich realizacji z lat 2020-2024 będziemy mogli wspólnie wybrać:
Najlepszy obiekt lub przestrzeń wskazujące kierunek myślenia o relacjach życia i architektury (Grand Prix)Ulubieńca Publiczności Laureata Środowiska przyznawany przez architektów i architektki Laureatów Nagrody Sponsora – firmy Velux
Ze 160 najlepszych polskich projektów wybierzemy TOP 60, czyli 60 najciekawszych obiektów lub przestrzeni. Zostaną one poddane ocenie naszego jury i to właśnie spośród nich wyłoniony zostanie laureat nagrody Grand Prix, a drogą głosowania wskazani zdobywcy tytułów Ulubieniec Publiczności oraz Laur Środowiska – Nagroda Architektów i Architektek.
Dzięki firmie VELUX będziemy mogli także wręczyć trzy dodatkowe nagrody. Zostaną one przyznane tym realizacjom, które wykorzystują światło dzienne jako element kształtowania architektury i poprawy jakości przestrzeni pod dachem z wykorzystaniem okien dachowych. Suma nagród fundowanych przez sponsora wynosi 10 000 zł. Rozstrzygnięcie nastąpi w grudniu 2025 roku.
Sponsorzy konkursu. Na zwycięzcę czeka 20 000 zł
Całe to przedsięwzięcie nie byłoby możliwe bez wsparcia naszych partnerów. Głównym sponsorem 10. edycji ŻYCIA W ARCHITEKTURZE jest Saint-Gobain. Wśród grona sponsorskiego znajdziemy także właścicieli marek: Aluprof, Dyson, Humanscale i VELUX, a także Ecophon, Glassolutions, Isover, Leca, Rigips, Weber oraz Swisspacer z Grupy Saint-Gobain.
Na zdobywcę Grand Prix czeka 20 000 zł.