Architektura MuratorRealizacjeBez nawiązań do otoczenia – o koncepcji ratusza w Konstancinie Wojciech Kotecki

Bez nawiązań do otoczenia – o koncepcji ratusza w Konstancinie Wojciech Kotecki

Zlokalizowanie obiektu o takiej randze w miejscu dotąd nieco zapomnianym ma szansę zmienić relacje przestrzenne Konstancina, który dzisiaj rozwija się głównie w swojej południowej, zalesionej części. Z uwagi na olbrzymie rezerwy terenowe i dobre położenie komunikacyjne decyzja ta może przyczynić się do powstania zupełnie nowej dzielnicy, o spójnym i harmonijnym układzie urbanistycznym – pisze Wojciech Kotecki.

Ratusz w Konstancinie
Oficjalna fasada budynku od strony szosy. W narożu reprezentacyjna „wieża” z portykiem głównego, wejścia. Uzupełnieniem reprezentacyjnej architektury ratusza są trzy ustawione przed nim maszty flagowe; Fot. Juliusz Sokołowski
Urząd Miasta i Gminy Konstancin- JeziornaKonstancin-Jeziorna, ul. Piaseczyńska 77
AutorzyBBGK Architekci, architekci Jan Belina- Brzozowski, Konrad Grabowiecki, Wojciech Kotecki
Współpraca autorskaarchitekci Joanna Orłowska, Maciej Rąbek, Tomasz Pluciński, Emilia Sobańska, Aleksandra Sybilska, Agata Fisiak, Jacek Wochowski
Architektura wnętrzBBGK Architekci
Architektura krajobrazuPasa Design
KonstrukcjaDMK Projekt, Stanisław Dałek, Maciej Kowalczyk
Generalny wykonawcaErekta Budownictwo
InwestorGmina Konstancin- -Jeziorna
Powierzchnia terenu14366.0 m²
Powierzchnia zabudowy3544.0 m²
Powierzchnia użytkowa3278.0 m²
Powierzchnia całkowita5976.0 m²
Kubatura27218.0 m³
Projekt2014-2015
Projekt konkursowy:2013
Data realizacji (początek)2015
Data realizacji (koniec)2018
Koszt inwestycji26 000 000 PLN
Tagi:
Centrum Lokalne Bazar Rogatka – wyniki konkursu W ramach projektu Rewitalizacja – wspólna sprawa władze Warszawy we współpracy ze stołecznym oddziałem SARP zorganizowały konkurs na zagospodarowanie terenu dawnego bazaru Rogatka na Pradze. Zwyciężyła koncepcja Zuzanny Szpocińskiej, Tomasza Marciniewicza, Krzysztofa Kamienobrodzkiego, Jerzego Grochulskiego i Grzegorza Rejniaka.
Pawilon architektury Zodiak w Warszawie Idea pawilonu stanowi pomost pomiędzy pokoleniami warszawskich architektów. Niesie uznanie dla dokonań modernistów, a jednocześnie podkreśla znaczenie spraw całkowicie nam współczesnych – o renowacji modernistycznego pawilonu Zodiak, jego nowej funkcji i roli w założeniu Ściany Wschodniej piszą Krzysztof Mycielski i Jerzy S. Majewski. W numerze także wypowiedź głównego projektanta, Szymona Kalaty, oraz autorów zagospodarowania placu przed pawilonem, Bartłomieja Gowina i Krzysztofa Siuty. Historię obiektu i kulisy konkursu na jego odbudowę opisuje Tomasz Żylski.
Hotel Europejski w Warszawie Inwestor zadecydował o dołączeniu do powiększonej części hotelowej i handlowej równie pokaźnej przestrzeni biurowej, która miała się stać nowoczesną koroną zabytkowego gmachu. Echa postmodernizmu przebrzmiały jednak już dawno, dlatego w wypadku Europejskiego koronę chciano opracować dyskretnie – przeszklenia zasłonięto poziomymi żaluzjami, aby nie tylko geometrią, ale też barwą i materiałem naśladować dawny, choć teraz znacznie podniesiony dach – pisze Adam Orlewicz.
Zodiak na nowo – o Pawilonie Architektury Zodiak Jerzy S. Majewski Zodiak został nie tyle wyremontowany, co odbudowany. Najbardziej rzucającą się w oczy zmianą jest przeszklona kondygnacja zbudowana w miejscu dawnego tarasu, z którego pozostawiono jednak niewielkie fragmenty. Usytuowana nad nim nowa żelbetowa pergola przechodzi do wnętrza budynku w postaci żebrowego stropu – pisze Jerzy S. Majewski.
Duch miejsca – o Pawilonie Architektury Zodiak Krzysztof Mycielski Odtwarzanie modernistycznych pawilonów nie jest warsztatowo proste. Szklane transparentne obiekty miały delikatne podziały, a dodatkowej lekkości niejednokrotnie dodawały im wystawione na zewnątrz elementy komunikacji pionowej. Dziś są to efekty trudne do osiągnięcia, gdyż od lat 70. zmieniły się diametralnie standardy termiczne i przeciwpożarowe oraz przepisy dotyczące osób niepełnosprawnych – pisze Krzysztof Mycielski.
Plac zdrowej demokracji – o koncepcji zagospodarowania otoczenia przed Zodiakiem Bartłomiej Gowin i Krzysztof Siuta Przestrzeń zaprojektowano jako symboliczną kartkę papieru, na której – w postaci wpisów, rysunków czy tymczasowych instalacji – mogą zostać przedstawione wizje, idee, przemyślenia i manifesty. Na gładkiej po-wierzchni z wielkoformatowych płyt z białego granitu, pokrytych powłoką hydrofobową, można pisać i rysować grafitem. Plac staje się zatem kroniką opinii publicznej – piszą Bartłomiej Gowin i Krzysztof Siuta.