Architektura MuratorBibliotekaMart Stam’s Trousers. Stories From Behind the Scenes of Dutch Moral Modernism

Mart Stam’s Trousers. Stories From Behind the Scenes of Dutch Moral Modernism

Grupa historyków architektury pod nazwą Crimson (Michael Speaks i Gerard Hadder) udowadnia, że o przeszłości można mówić anegdotycznie, z humorem i ironią. Badanie przedwojennego, holenderskiego, tzw. moralnego modernizmu jest w ich wykonaniu rozwiązywaniem detektywistycznej zagadki – recenzja Moniki Arczyńskiej.

Mart Stam’s Trousers. Stories From Behind the Scenes of Dutch Moral Modernism

Na przełomie XX i XXI wieku cały architektoniczny świat patrzył z zaciekawieniem i zazdrością na to, co dzieje się w Holandii. To tam była przestrzeń dla eksperymentu i szybkich, niekoniecznie trwałych i pięknych, choć z pewnością użytecznych realizacji. Działalność projektowa przebiegała równolegle z wydawaniem kultowych książek (S,M,L,XL, FARMAX czy Move).

Podczas gdy architekci prześcigali się w tworzeniu kolażowych manifestów, na wydawniczym rynku pojawiały się inne pozycje, bardziej osadzone w teorii i badawczej metodologii. Do najważniejszych, jednak mało znanych w Polsce, należą Spodnie Marta Stama – publikacja przybliżająca sylwetki twórców przedwojennego, holenderskiego, tzw. „moralnego” modernizmu. Ich styl bazował na prostych, funkcjonalnych formach, a praktyczność była ważniejsza od skupiania uwagi na detalach. Ten okres w historii architektury stanowił solidną podstawę nie tylko dla modernizmu powojennego, ale i dla eksperymentów końca XX wieku. Grupa historyków architektury pod nazwą Crimson udowadnia, że o przeszłości można mówić anegdotycznie, z humorem i ironią. Badanie historii jest w ich wykonaniu rozwiązywaniem detektywistycznej zagadki. Do najbardziej fascynujących rozdziałów należy opis korespondencji między Johnsonem a Oudem. To wymiana listów pełnych wzajemnego szacunku, drobnych przytyków odnośnie projektów, ale i chęci pomocy, która w czasie wojny polegała m.in. na wysyłce rowerowych opon.

Tagi:
Autor: Monika Arczyńska Monika Arczyńska

Monika Arczyńska

Polskie Las Vegas i szwagier z Corelem Lidia Klein, która jest dziś chyba najbardziej dociekliwą badaczką polskiego projektowania końca XX wieku, proponuje tu zbiór esejów o użytkowej kulturze plastycznej okresu transformacji ustrojowej. Zebrane teksty dotyczą przemian w modzie, dizajnie, projektowaniu graficznym i architekturze. Tej ostatniej poświęcono najwięcej miejsca. Każdy z autorów oświetla niezbyt odległą przeszłość stosownie do własnych poglądów, wydobywając z niej czasem te fragmenty, które wolelibyśmy pozostawić w cieniu – recenzja Grzegorza Stiasnego.
Paper in Architecture Papier to w architekturze materiał niszowy, ale zarazem fascynujący. Ma wysoką wytrzymałość na ściskanie i zginanie, a także łatwo poddaje się recyklingowi. Jerzy Łatka od razu rozwiewa podejrzenia, że chciałby papierem zastąpić cegłę lub beton, ale zwraca uwagę, że jego potencjał znacznie wykracza ponad dotychczasowe architektoniczne implementacje. Z jednej strony jest budulcem, który na różne sposoby może być używany w architekturze. Z drugiej: niedrogi i powszechnie dostępny, posiada wiele zalet sprawiających, że stanowi atrakcyjne tworzywo w budownictwie pomocowym – recenzja Piotra Kuczii.
Wiek niewinności Powieść Edith Wharton stanowi świetne uzupełnienie Koolhaasowskiego Delirycznego Nowego Jorku, który koncentrował się na inwestorach, wizjonerach i architektach, a nie na nabywcach i użytkownikach architektury. W Wieku niewinności obserwujemy, jak powstają podwaliny dla współczesnego rozwoju miast. To wówczas wykształcił się mechanizm bezrefleksyjnych wyborów mieszkaniowych – pozornie niewinny, niczym tytułowy wiek – recenzja Moniki Arczyńskiej.
Grundrissfibel Museumsbauten: 39 Architekturwettbewerbe in der Schweiz, Österreich und Deutschland W książce przedstawiono 212 projektów z 39 konkursów architektonicznych przeprowadzonych w latach 2002-2016 w Austrii, Niemczech i Szwajcarii. Wydawałoby się, że „muzealna gorączka”, która ogarnęła świat na przełomie wieków już opadła. Na tej fali także w Polsce udało się wznieść kilka znaczących muzealnych gmachów. Zebrany w tomie materiał świadczy, że budowlane tsunami przeszło w Europie w fazę stabilnego kulturalnego wzrostu – recenzja Grzegorza Stiasnego.
Typology: Hong Kong, Rome, New York, Buenos Aires W opinii autorów, Emanuela Christa i Christopha Gantenbeina, światy architektury i urbanistyki są ze sobą tożsame. Nie można projektować budynków w mieście bez uwzględnienia jego charakteru, nastroju i panujących tam zwyczajów. Dobór przykładów jest subiektywny, lecz pogrupowane są one w typy charakterystyczne dla nastroju zabudowy tych miejsc – recenzja Grzegorza Stiasnego.
Residential Towers Wieżowce mieszkalne były już poddawane miażdżącej krytyce, dziś chyba znów są w modzie. W ich architekturze kryje się uwodząca siła: fasada tylko na tle nieba, panoramiczne widoki i prestiż dla mieszkańców, intensyfikacja zabudowy miast. W książce Annette Gigon, Mike’a Guyera każdy przykład przedstawiony jest na planach, przekrojach i serii fotografii z uwzględnieniem zdjęć wnętrz– recenzja Grzegorza Stiasnego.