Architektura MuratorProjektyMost kolejowy w Kostrzynie

Most kolejowy w Kostrzynie

Pod koniec 2022 roku zostanie otwarty nowy most kolejowy Kostrzyn-Kietz na granicy między Polską a Niemcami. Zaprojektowana przez biura Knight Architects i Schüßler-Plan Berlin konstrukcja uzyskała niedawno pozwolenie na budowę.

Most kolejowy w Kostrzynie

Projekt nowego mostu w Kostrzynie nad Odrą został wyłoniony w dwuetapowym, zamkniętym konkursie architektonicznym. Konstrukcja będzie głównym elementem programu modernizacji linii kolejowej Berlin-Kostrzyn-Gorzów. Przeprawa przez Odrę ma ożywić słynne kiedyś połączenie kolejowe Berlin-Königsberg-Eydtkuhnen, przywracając ważny korytarz handlowy Wschód-Zachód.

Nowy most w Kostrzynie znakiem powitalnym

Most o długości 266 m zastąpi nieużywaną jednotorową kratownicę zbudowaną przed drugą wojną światową. Wznosząca się ponad Odrę majestatycznym 130-metrowym łukiem stalowa konstrukcja będzie punktem orientacyjnym, który nie tylko podkreśli znaczenie lokalizacji, ale stanie się również znakiem powitalnym dla wszystkich podróżujących między dwoma krajami. Mniej spektakularny, lecz równie ważny most Odervorflut będzie przecinał kanał przeciwpowodziowy położony 500 m na zachód od głównego przejścia.

Projekt korytarza kolejowego o długości 1,3 km przeszedł pomyślnie długi proces składania wniosków planistycznych, a pozwolenie na budowę zostało wydane w marcu tego roku. Inwestycję o wartości 36,7 mln euro finansuje spółka DB Netz AG należąca do Deutsche Bahn. Ogłoszenie przetargu na wykonanie konstrukcji planowane jest na sierpień tego roku, natomiast rozpoczęcie budowy ma nastąpić wiosną 2021 roku.

Najwyższy budynek we Włoszech o konstrukcji stalowej. Wieżowiec Torre Diamante Diamentowa wieża w Mediolanie to trzeci pod względem wysokości budynek we Włoszech, a zarazem najwyższy w tym kraju wieżowiec o konstrukcji stalowej
Nietypowa przestrzenna konstrukcja stalowa. Oddział fundacji FRAC w Orleanie Obłożona panelami ze szkła, aluminium i betonu konstrukcja pawilonu sąsiaduje z zabytkową zabudową
Platforma widokowa w Trzęsaczu Nowoczesna konstrukcja kontrastuje z pozostałością średniowiecznych ruin gotyckiego kościoła. Autorzy: Biuro Architektoniczne Makowski & Sołdek