Nazwa obiektu | Modernizacja linii średnicowej w Warszawie |
Autorzy | Ewa Kuryłowicz, Piotr Kuczyński, Piotr Żabicki (architekt prowadzący) |
Zespół projektowy | Karolina Czumaj, Aleksandra Kowalik, Patryk Gwiazda, Maciej Człapiński, Fryderyk Szymański |
Nowe przystanki linii średnicowej
Modernizacja warszawskiej linii średnicowej to zdecydowanie najważniejsza inwestycja kolejowa w aglomeracji warszawskiej w ciągu ostatnich dekad. Jak pisaliśmy w tekście Warszawska linia średnicowa według Kuryłowicz & Associates, przetarg na opracowanie projektu przebudowy władze PKP PLK rozstrzygnęły w kwietniu 2017 roku. Zadaniem uczestników było m.in. przedstawienie wstępnej koncepcji hal peronowych na przystankach Ochota i Powiśle oraz na stacji Warszawa Wschodnia, a także nowego układu peronów na stacji Śródmieście wraz z podziemnym łącznikiem prowadzącym na stację metra Centrum. Zwyciężyło konsorcjum Torprojekt oraz Kuryłowicz & Associates. 8 kwietnia tego roku kolejarze podpisali z konsorcjum nową umowę: między innymi na zaprojektowanie dwóch nowych przystanków, które inwestor zlokalizował przy rondzie de Gaulle’a oraz przy Wybrzeżu Kościuszkowskim.
Stacja Powiśle do likwidacji
Obecny dworzec Warszawa Powiśle, wpisany decyzją Mazowieckiego Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków do rejestru zabytków, ma być wyłączony z obsługi ruchu pasażerskiego. Jego przestrzeń ma służyć komunikacji pieszej pomiędzy górnym i dolnym poziomem Skarpy Warszawskiej. Pomimo utraty pierwotnej funkcji, zabytkowy górny pawilon i piękne zadaszenia peronu Powiśla autorstwa architektów Piotra Szymaniaka i Arseniusza Romanowicza zostaną poddane pieczołowitej renowacji.
Nowe Śródmieście
Duże zmiany nastąpią na stacji Warszawa Śródmieście, gdzie obecne trzy perony z dwoma torami zastąpią dwa perony z czterema torami. Pomimo tych zmian charakter wnętrz pozostanie zgodny z pierwotnymi rozwiązaniami architektonicznymi. Odtworzona zostanie część oryginalnego wystroju projektu Jerzego Sołtana i Zbigniewa Ihnatowicza, a mozaiki Wojciecha Fangora, dziś ledwo widoczne, zostaną odrestaurowane i wyeksponowane. Przy okazji inwestycji warszawiacy i goście doczekają się również podziemnego łącznika pomiędzy stacją metra Centrum, peronami Śródmieścia a Dworcem Centralnym. Łącznik ten będzie przebiegać pod torami kolejowymi i dostępny będzie dla podróżnych z antresoli stacji metra Centrum.
Warszawa Wschodnia pod dachem
Transformację przejdzie także stacja Warszawa Wschodnia. Powstanie tam hala przykrywająca wszystkie perony, poprawiająca komfort podróżnych i kreująca odpowiedni dla stolicy układ estetyczno-przestrzenny. Przebudowany zostanie również układ podziemny stacji, który zakłada poszerzenie ciągów komunikacyjnych, tworząc bardziej komfortowe warunki obsługi ruchu pasażerskiego.
Zielona arteria Warszawy?
Jak tłumaczą architekci, przebudowa warszawskiej linii średnicowej to doskonała okazja do stworzenia parku linearnego w samym sercu miasta. Park mógłby znajdować się częściowo nad modernizowaną linią, jak też w jej najbliższym otoczeniu. Swój początek miałby nad fragmentarycznie przykryty przystankiem Warszawa Ochota, a kończyć mógłby się na przystanku przy rondzie de Gaulle’a. Ciąg ten w naturalny sposób może połączyć się z miejskim układem zieleni. Park linearny to idea wykraczająca poza zamierzenia aktualnie tworzonego projektu dla PKP PLK i wymaga środowiskowych konsultacji z przedstawicielami Miasta Stołecznego Warszawy. Niemniej jego potencjał wart jest rozważenia – informują autorzy opracowania. Dodają, że prace projektowe będą prowadzone do końca 2022 roku.
Polecany artykuł:
Newsletter „Architektury-murator”co tydzień nowa porcja najświeższych architektonicznych newsów z Polski i ze świata!