Architektura MuratorProjektyNowe przystanki linii średnicowej w Warszawie projektu Kuryłowicz & Associates

Nowe przystanki linii średnicowej w Warszawie projektu Kuryłowicz & Associates

Konsorcjum Torprojekt i Kuryłowicz & Associates podpisało umowę na zaprojektowanie dwóch nowych przystanków warszawskiej linii średnicowej przy rondzie de Gaulle’a i Wybrzeżu Kościuszkowskim. Prace projektowe obejmują także zmiany w dotychczas już opracowanej dokumentacji dla odcinka pomiędzy Warszawą Zachodnią a Warszawą Wschodnią.

Nowe przystanki linii średnicowej w Warszawie projektu Kuryłowicz & Associates
Projekt modernizacji stacji Warszawa Wschodnia; il. materiały prasowe PKP PLK
Modernizacja linii średnicowej w Warszawie
AutorzyEwa Kuryłowicz, Piotr Kuczyński, Piotr Żabicki (architekt prowadzący)
Zespół projektowyKarolina Czumaj, Aleksandra Kowalik, Patryk Gwiazda, Maciej Człapiński, Fryderyk Szymański

Nowe przystanki linii średnicowej

Modernizacja warszawskiej linii średnicowej to zdecydowanie najważniejsza inwestycja kolejowa w aglomeracji warszawskiej w ciągu ostatnich dekad. Jak pisaliśmy w tekście Warszawska linia średnicowa według Kuryłowicz & Associates, przetarg na opracowanie projektu przebudowy władze PKP PLK rozstrzygnęły w kwietniu 2017 roku. Zadaniem uczestników było m.in. przedstawienie wstępnej koncepcji hal peronowych na przystankach Ochota i Powiśle oraz na stacji Warszawa Wschodnia, a także nowego układu peronów na stacji Śródmieście wraz z podziemnym łącznikiem prowadzącym na stację metra Centrum. Zwyciężyło konsorcjum Torprojekt oraz Kuryłowicz & Associates. 8 kwietnia tego roku kolejarze podpisali z konsorcjum nową umowę: między innymi na zaprojektowanie dwóch nowych przystanków, które inwestor zlokalizował przy rondzie de Gaulle’a oraz przy Wybrzeżu Kościuszkowskim.

Stacja Powiśle do likwidacji

Obecny dworzec Warszawa Powiśle, wpisany decyzją Mazowieckiego Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków do rejestru zabytków, ma być wyłączony z obsługi ruchu pasażerskiego. Jego przestrzeń ma służyć komunikacji pieszej pomiędzy górnym i dolnym poziomem Skarpy Warszawskiej. Pomimo utraty pierwotnej funkcji, zabytkowy górny pawilon i piękne zadaszenia peronu Powiśla autorstwa architektów Piotra Szymaniaka i Arseniusza Romanowicza zostaną poddane pieczołowitej renowacji.

Nowe Śródmieście

Duże zmiany nastąpią na stacji Warszawa Śródmieście, gdzie obecne trzy perony z dwoma torami zastąpią dwa perony z czterema torami. Pomimo tych zmian charakter wnętrz pozostanie zgodny z pierwotnymi rozwiązaniami architektonicznymi. Odtworzona zostanie część oryginalnego wystroju projektu Jerzego Sołtana i Zbigniewa Ihnatowicza, a mozaiki Wojciecha Fangora, dziś ledwo widoczne, zostaną odrestaurowane i wyeksponowane. Przy okazji inwestycji warszawiacy i goście doczekają się również podziemnego łącznika pomiędzy stacją metra Centrum, peronami Śródmieścia a Dworcem Centralnym. Łącznik ten będzie przebiegać pod torami kolejowymi i dostępny będzie dla podróżnych z antresoli stacji metra Centrum.

Warszawa Wschodnia pod dachem

Transformację przejdzie także stacja Warszawa Wschodnia. Powstanie tam hala przykrywająca wszystkie perony, poprawiająca komfort podróżnych i kreująca odpowiedni dla stolicy układ estetyczno-przestrzenny. Przebudowany zostanie również układ podziemny stacji, który zakłada poszerzenie ciągów komunikacyjnych, tworząc bardziej komfortowe warunki obsługi ruchu pasażerskiego.

Zielona arteria Warszawy?

Jak tłumaczą architekci, przebudowa warszawskiej linii średnicowej to doskonała okazja do stworzenia parku linearnego w samym sercu miasta. Park mógłby znajdować się częściowo nad modernizowaną linią, jak też w jej najbliższym otoczeniu. Swój początek miałby nad fragmentarycznie przykryty przystankiem Warszawa Ochota, a kończyć mógłby się na przystanku przy rondzie de Gaulle’a. Ciąg ten w naturalny sposób może połączyć się z miejskim układem zieleni. Park linearny to idea wykraczająca poza zamierzenia aktualnie tworzonego projektu dla PKP PLK i wymaga środowiskowych konsultacji z przedstawicielami Miasta Stołecznego Warszawy. Niemniej jego potencjał wart jest rozważenia – informują autorzy opracowania. Dodają, że prace projektowe będą prowadzone do końca 2022 roku.

Nowe przystanki linii średnicowej w Warszawie projektu Kuryłowicz & Associates
Schemat lokalizacji stacji na linii średnicowej w Warszawie, il. Kuryłowicz & Associates
Dworzec lotniczy Okęcie projektu Dobrowolskich
Dworzec lotniczy Okęcie projektu Dobrowolskich Warszawski terminal był pierwszym w Polsce tak okazałym dworcem lotniczym, o czytelnym układzie funkcjonalnym, strukturalnej formie przekryć oraz efektownych rozwiązaniach wnętrzarskich. O lotnisku Okęcie projektu Krystyny i Jana Dobrowolskich pisze Maciej Czarnecki, architekt, adiunkt na Wydziale Architektury Politechniki Warszawskiej.

Osiedle U-City Residence w Warszawie projektu Kuryłowicz & Associates Kameralne osiedle U-City Residence powstanie na granicy warszawskiego Ursusa z zielonymi terenami Konotopy według projektu pracowni Kuryłowicz & Associates.
Polska Stacja Antarktyczna: rusza budowa Arctowskiego! Rozpoczęła się realizacja nowej stacji antarktycznej w archipelagu Szetlandów Południowych. Obecnie koncepcję budynku głównego autorstwa pracowni Kuryłowicz & Associates przekłada na projekt architektoniczno-budowlany i wykonawczy konsorcjum biur DEMIURG i Home of Houses. Wysyłka pierwszych elementów konstrukcyjnych bazy Arctowski planowana jest jeszcze w tym roku.
Autor: (Red.)
Akademik MILESTONE Wrocław Fabryczna. Dom studencki nowej generacji projektu Kuryłowicz & Associates We Wrocławiu powstanie kolejny prywatny akademik. Jak zapowiadają projektanci z Kuryłowicz & Associates będzie jednak inny niż wszystkie, skrojony na miarę potrzeb współczesnego studenta.
Nowy budynek Neofilologii i Lingwistyki projektu Kuryłowicz & Associates: mamy pierwsze zdjęcia Otwarto nowy budynek wydziałów Neofilologii i Lingwistyki Stosowanej UW projektu pracowni Kuryłowicz & Associates. To jedna z największych inwestycji z wieloletniego programu rozwoju uczelni.
Zespół hotelowo-apartamentowy na Służewcu: nowy projekt Kurylowicz & Associates Na blisko dwuhektarowej działce przy ul. Komputerowej na warszawskim Służewcu Przemysłowym powstanie nowy zespół hotelowo-apartamentowy. Projekt na zlecenie firmy Acer Re opracowało biuro Kurylowicz & Associates.
Osiedle Naturia w Toruniu Na powojskowych, leśnych terenach Torunia powstała architektura wpisana w kontekst miejsca, w której można odnaleźć wczesne idee modernistyczne. O nowej realizacji pracowni Kuryłowicz & Associates pisze Agnieszka Błażko.
Nowa mieszkaniówka przy Malczewskiego w Radomiu projektu Kuryłowicz & Associates Przy ulicy Malczewskiego w Radomiu powstanie nowy budynek wielorodzinny z częścią usługowo-handlową. Czternastokondygnacyjna dominanta o modułowej kompozycji z betonowych prefabrykatów to najnowszy projekt warszawskiej pracowni Kuryłowicz & Associates.
Współczesne projektowanie szpitali dla dzieci: rozmowa z Aleksandrą Czubaszek-Siłuch z Kuryłowicz & Associates Przed przystąpieniem do projektowania zdecydowaliśmy się przeprowadzić serię spotkań z pracownikami. Staraliśmy się wziąć pod uwagę opinie każdej grupy zawodowej i wykorzystać je do stworzenia najlepszych rozwiązań przestrzennych – mówi architektka Aleksandra Czubaszek-Siłuch z biura Kuryłowicz & Associates, która jest współautorką kompleksowej modernizacji izby przyjęć oraz rejestracji w Instytucie Pomnik – Centrum Zdrowia Dziecka w Warszawie.