Architektura MuratorProjektyNowe przystanki linii średnicowej w Warszawie projektu Kuryłowicz & Associates

Nowe przystanki linii średnicowej w Warszawie projektu Kuryłowicz & Associates

Konsorcjum Torprojekt i Kuryłowicz & Associates podpisało umowę na zaprojektowanie dwóch nowych przystanków warszawskiej linii średnicowej przy rondzie de Gaulle’a i Wybrzeżu Kościuszkowskim. Prace projektowe obejmują także zmiany w dotychczas już opracowanej dokumentacji dla odcinka pomiędzy Warszawą Zachodnią a Warszawą Wschodnią.

Nowe przystanki linii średnicowej w Warszawie projektu Kuryłowicz & Associates
Projekt modernizacji stacji Warszawa Wschodnia; il. materiały prasowe PKP PLK
Modernizacja linii średnicowej w Warszawie
AutorzyEwa Kuryłowicz, Piotr Kuczyński, Piotr Żabicki (architekt prowadzący)
Zespół projektowyKarolina Czumaj, Aleksandra Kowalik, Patryk Gwiazda, Maciej Człapiński, Fryderyk Szymański

Nowe przystanki linii średnicowej

Modernizacja warszawskiej linii średnicowej to zdecydowanie najważniejsza inwestycja kolejowa w aglomeracji warszawskiej w ciągu ostatnich dekad. Jak pisaliśmy w tekście Warszawska linia średnicowa według Kuryłowicz & Associates, przetarg na opracowanie projektu przebudowy władze PKP PLK rozstrzygnęły w kwietniu 2017 roku. Zadaniem uczestników było m.in. przedstawienie wstępnej koncepcji hal peronowych na przystankach Ochota i Powiśle oraz na stacji Warszawa Wschodnia, a także nowego układu peronów na stacji Śródmieście wraz z podziemnym łącznikiem prowadzącym na stację metra Centrum. Zwyciężyło konsorcjum Torprojekt oraz Kuryłowicz & Associates. 8 kwietnia tego roku kolejarze podpisali z konsorcjum nową umowę: między innymi na zaprojektowanie dwóch nowych przystanków, które inwestor zlokalizował przy rondzie de Gaulle’a oraz przy Wybrzeżu Kościuszkowskim.

Stacja Powiśle do likwidacji

Obecny dworzec Warszawa Powiśle, wpisany decyzją Mazowieckiego Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków do rejestru zabytków, ma być wyłączony z obsługi ruchu pasażerskiego. Jego przestrzeń ma służyć komunikacji pieszej pomiędzy górnym i dolnym poziomem Skarpy Warszawskiej. Pomimo utraty pierwotnej funkcji, zabytkowy górny pawilon i piękne zadaszenia peronu Powiśla autorstwa architektów Piotra Szymaniaka i Arseniusza Romanowicza zostaną poddane pieczołowitej renowacji.

Nowe Śródmieście

Duże zmiany nastąpią na stacji Warszawa Śródmieście, gdzie obecne trzy perony z dwoma torami zastąpią dwa perony z czterema torami. Pomimo tych zmian charakter wnętrz pozostanie zgodny z pierwotnymi rozwiązaniami architektonicznymi. Odtworzona zostanie część oryginalnego wystroju projektu Jerzego Sołtana i Zbigniewa Ihnatowicza, a mozaiki Wojciecha Fangora, dziś ledwo widoczne, zostaną odrestaurowane i wyeksponowane. Przy okazji inwestycji warszawiacy i goście doczekają się również podziemnego łącznika pomiędzy stacją metra Centrum, peronami Śródmieścia a Dworcem Centralnym. Łącznik ten będzie przebiegać pod torami kolejowymi i dostępny będzie dla podróżnych z antresoli stacji metra Centrum.

Warszawa Wschodnia pod dachem

Transformację przejdzie także stacja Warszawa Wschodnia. Powstanie tam hala przykrywająca wszystkie perony, poprawiająca komfort podróżnych i kreująca odpowiedni dla stolicy układ estetyczno-przestrzenny. Przebudowany zostanie również układ podziemny stacji, który zakłada poszerzenie ciągów komunikacyjnych, tworząc bardziej komfortowe warunki obsługi ruchu pasażerskiego.

Zielona arteria Warszawy?

Jak tłumaczą architekci, przebudowa warszawskiej linii średnicowej to doskonała okazja do stworzenia parku linearnego w samym sercu miasta. Park mógłby znajdować się częściowo nad modernizowaną linią, jak też w jej najbliższym otoczeniu. Swój początek miałby nad fragmentarycznie przykryty przystankiem Warszawa Ochota, a kończyć mógłby się na przystanku przy rondzie de Gaulle’a. Ciąg ten w naturalny sposób może połączyć się z miejskim układem zieleni. Park linearny to idea wykraczająca poza zamierzenia aktualnie tworzonego projektu dla PKP PLK i wymaga środowiskowych konsultacji z przedstawicielami Miasta Stołecznego Warszawy. Niemniej jego potencjał wart jest rozważenia – informują autorzy opracowania. Dodają, że prace projektowe będą prowadzone do końca 2022 roku.

Nowe przystanki linii średnicowej w Warszawie projektu Kuryłowicz & Associates
Schemat lokalizacji stacji na linii średnicowej w Warszawie, il. Kuryłowicz & Associates
Dworzec lotniczy Okęcie projektu Dobrowolskich
Dworzec lotniczy Okęcie projektu Dobrowolskich Warszawski terminal był pierwszym w Polsce tak okazałym dworcem lotniczym, o czytelnym układzie funkcjonalnym, strukturalnej formie przekryć oraz efektownych rozwiązaniach wnętrzarskich. O lotnisku Okęcie projektu Krystyny i Jana Dobrowolskich pisze Maciej Czarnecki, architekt, adiunkt na Wydziale Architektury Politechniki Warszawskiej.

Osiedle U-City Residence w Warszawie projektu Kuryłowicz & Associates Kameralne osiedle U-City Residence powstanie na granicy warszawskiego Ursusa z zielonymi terenami Konotopy według projektu pracowni Kuryłowicz & Associates.
Polska Stacja Antarktyczna: rusza budowa Arctowskiego! Rozpoczęła się realizacja nowej stacji antarktycznej w archipelagu Szetlandów Południowych. Obecnie koncepcję budynku głównego autorstwa pracowni Kuryłowicz & Associates przekłada na projekt architektoniczno-budowlany i wykonawczy konsorcjum biur DEMIURG i Home of Houses. Wysyłka pierwszych elementów konstrukcyjnych bazy Arctowski planowana jest jeszcze w tym roku.
Autor: (Red.)
Osiedle Mieszkanie Plus w Katowicach od Kuryłowicz & Associates Rozpoczyna się realizacja osiedla Mieszkanie Plus na katowickich Szopienicach według projektu biura Kuryłowicz & Associates. Typologia i schemat zabudowy stanowią rozwinięcie konkursowego opracowania na modelowy budynek wielorodzinny z 2017 roku.
Kuryłowicz & Associates projektuje pro bono dla Centrum Zdrowia Dziecka Pracownia Kuryłowicz & Associates opracowała pro bono kompleksową modernizację izby przyjęć oraz holu głównego 30 poradni specjalistycznych w Instytucie Pomnik-Centrum Zdrowia Dziecka. To już kolejna realizacja na terenie Instytutu, w którą zaangażowali się społecznie architekci z tego warszawskiego biura.
Osiedle U-City Residence w Warszawie projektu Kuryłowicz & Associates Kameralne osiedle U-City Residence powstanie na granicy warszawskiego Ursusa z zielonymi terenami Konotopy według projektu pracowni Kuryłowicz & Associates.
Osiedle Naturia w Toruniu: nowa realizacja Kuryłowicz & Associates Zakończył się I etap realizacji zespołu mieszkalnego Naturia w Toruniu autorstwa studia Kuryłowicz & Associates. Naturia to miejsce, w którym architektura przeplata się z przyrodą, kłaniając się drzewom i dając mieszkańcom poczucie harmonii i spokoju – mówi Maria Saloni-Sadowska, kierownik projektu.
Antarktyczna latarnia morska od Kuryłowicz & Associates W ramach realizacji Polskiej Stacji Antarktycznej im. Henryka Arctowskiego w archipelagu Szetlandów Południowych powstanie nowa latarnia morska. Prezentujemy pierwsze wizualizacje projektu.
Trzydziestolecie pracowni Kuryłowicz & Associates Dorobek pracowni Kuryłowicz & Associates wykracza daleko poza zrealizowane obiekty. Jej twórcy wywarli silny wpływ nie tylko na krajobraz polskich miast, ale także życie społeczności architektonicznej, wychowując kilka pokoleń studentów i inicjując liczne projekty popularyzujące architekturę. Z okazji jubileuszu biuro zaprasza na wirtualne spotkanie, transmitowane prosto ze swojej siedziby na Saskiej Kępie.