Stop pastelozie - Traffic Design przemalowuje gdyńskie bloki

i

Autor: Archiwum Architektury Fot. Rafał Kołsut

Stop pastelozie - Traffic Design przemalowuje gdyńskie bloki

2017-10-03 12:50

Stowarzyszenie Traffic Design we współpracy z Morską Spółdzielnią Mieszkaniową odmalowało jeden z gdyńskich bloków na biało. Reakcja na efekt końcowy przerosła najśmielsze oczekiwania organizatorów akcji.

Choć Gdynia słynie z zespołu architektury modernistycznej, również tutaj w latach powojennych powstawały blokowiska, których nie ominęło zjawisko potocznie określane mianem „pastelozy”. Choć miało być receptą na bezosobowy charakter polskich osiedli, malowanie bloków we wzory w pastelowych odcieniach przyczyniło się raczej do spotęgowania wrażenia chaosu w przestrzeni publicznej, niż rozwiązania problemu anonimowości blokowisk. Ostatnia realizacja Stowarzyszenia Traffic Design pozostawia nadzieję, że popularny trend powoli się odwraca. Na pomysł przemalowania budynku przy ulicy Lelewela 7-9 w Gdyni na biało wpadł Jacek Wielebski - malarz i grafik, założyciel Stowarzyszenia Traffic Design. Skontaktowaliśmy się ze spółdzielnią szukając budynku pod nową instalację (metaloplastykę). W tym czasie dowiedzieliśmy się, że jedna ze wspólnot ma zaplanowany remont elewacji. Skorzystaliśmy z okazji, by przyczynić się do wyleczenia jednego z budynków z pastelozy. Stworzyliśmy projekt oraz dobraliśmy kolor fasady. Dzięki temu, mimo iż nie udało nam się ostatecznie zrealizować z MSM instalacji artystycznej to udało nam się wpłynąć na odświeżenie elewacji i przyczynić się do zmian w lokalnym krajobrazie. Do gdyńskiego modernizmu nawiązuje nie tylko jasny kolor elewacji, lecz także rysunek kratki przypominający ten, który często występuje na szczytowych ścianach gdyńskich kamienic. Reakcja na efekt końcowy przerósł najśmielsze oczekiwania organizatorów akcji. Publikując zdjęcia skończonej realizacji w mediach społecznościowych, nie spodziewaliśmy się aż takiego entuzjazmu odbiorców. Zdjęcie bloku przy ulicy Lelewela „polubiło” na Facebooku ponad 1000 osób, a organiczny zasięg przekroczył 100 000 użytkowników. Żaden z naszych murali nie zyskał takiej popularności. To nie pierwsza realizacja Stowarzyszenia mająca na celu poprawę estetyki przestrzeni miejskiej Gdyni. Do udanych przedsięwzięć zaliczyć można także wymianę szyldów w pięciu zakładach rzemieślniczych przy ulicy Starowiejskiej, miejski witacz - nowy neon w dzielnicy Redłowo czy nietypowa ławka w Orłowie.